Will Hoge

Will Hoge & Dean Owens
NiXenMeeR, Enschede
2 maart 2018

NiXenMeeR is een uniek, kleinschalig podium waar live-muziek in alle soorten en maten te horen en te zien is, van soul tot blues, van roots tot jazz. Al bijna 10 jaar brengt de NiX fantastische bands en artiesten naar Enschede. Op de website van NixenMeeR staat een Wall of Fame; indrukwekkend. Vanavond niemand minder dan Will Hoge met als voorprogramma Dean Owens. Bij de ingang stond het al vermeld “uitverkocht” en dat geeft aan dat er veel liefhebbers gereserveerd hebben. Binnen is het gezellig druk, niet te vol, zodat iedereen kan genieten van de optredens van vanavond.

Tekst: Roelof Passies i.s.m. Rootstime.be / Foto’s: Nineke Loedeman.
(Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Will Hoge

Dean Owens komt uit Edinburgh, Schotland, en dat zullen we ook weten. Volgens Bob Harris, muziekpresentator bij de BBC, “One of Scotland’s best troubadours”. Dat hij uit Schotland komt maakt hij wel duidelijk, maar hij heeft ook roots liggen in Nashville getuige zijn muziek die veel americana, folk en roots invloeden heeft. En inmiddels een flinke lijst met albums, bijna allemaal opgenomen in Nashville, zoals ook zijn laatste album ‘Southern Wind’.

Dean Owens

Als een echte singer-songwriter staat hij op het podium met alleen een akoestisch gitaar. Bad News is afkomstig van zijn laatste album en meteen hoor je zijn loepzuivere stem. Het nummer Love Prevails heeft hij geschreven tijdens zijn tour met Rodney Crowell. Een aantal jaren geleden was Dean in New York op Valentine’s Day en iedereen had een date behalve hij. In alle eenzaamheid heeft hij het nummer Valentine’s Day In New York geschreven. Dean is een echte entertainer en vertelt voluit over de nummers die hij speelt. Hij is heel erg geïnspireerd door Johnny Cash. Een van zijn albums heeft hij helemaal gewijd aan de countrymuziek en Johnny Cash. Het nummer The Night Johnny Cash played in San Quintin is afkomstig van zijn album ‘Cash Back’.

Dean Owens

Na een gitaarwissel gaat het volume wat omhoog. We krijgen nog twee nummers van zijn laatste album, Southern Wind en The Last Song, heel toepasselijk. Dean maakt indruk, een geweldige singer-songwriter, boeiend, beklijvend met een fantastisch mooie stem. Zeker de moeite waard om hem te volgen en een volledig concert te beluisteren. Zijn laatste album ‘Southern Wind’ is een echte aanrader.

Will Hoge

Na een korte pauze gaat het dan gebeuren: Will Hoge, eindelijk live meemaken. Hij heeft een grote tour door Europa maar helaas maar twee optredens in Nederland. Hij is niet zo bekend hier, elders wel. Afkomstig uit Franklin, Tennessee in de buurt van Nashville. Deze plek komt steeds terug in zijn muziek. Will is echt een fantastische muzikant, met al zijn nukken en problemen. Doorgebroken met de Eli Young Band, als co-writer van het nummer “Even When It Breaks Your Heart“, een succesvol nummer met als gevolg optredens in The Late Night Show van Dave Letterman en The Grand Old Ophry in Nashville. Een grote carrière lag in het verschiet, maar het liep allemaal anders. Na een tijd in Los Angeles te hebben vertoefd ging het mis. Een heftig scooter ongeluk hield hem een jaar in revalidatie. Gelukkig is hij helemaal hersteld. Daarna kwamen er andere problemen. Hij wilde niet meer samenwerken met grote platenmaatschappijen, kreeg problemen in relationele sfeer en ging in zijn eentje verder. Na een tijd solo te hebben opgetreden maakte hij vorig jaar zijn beste album tot nu toe: ‘Anchors’. Een fenomenaal album; wat mij betreft het beste wat ik in jaren heb gehoord.

Will Hoge

De opening komt van het album ‘Anchors’, The Reckoning. Meteen valt zijn geweldige gruizige stem op, zoveel uithalen, het komt zo makkelijk uit zijn strot, fenomenaal. The last Thing I Needed is uit hetzelfde hout gesneden. Wat een opbouw in dit nummer, zoveel dynamiek, geweldige gitaarlicks en een stampende bass. Met het nummer Still A Southern Man krijgen we een inzicht in de status van het diepe zuiden. De vlag die voor slavernij staat heeft hij afgezworen maar nog steeds is hij een “Southern Man”. In de stijl van Lynyrd Skynyrds’ Sweet Home Alabama, maar dan met een heel andere betekenis.

Will Hoge

We gaan door en steeds meer doet Will me denken aan Bruce Springsteen, met zoveel passie staat hij te spelen. Elk nummer heeft een geweldige intro lick, dan neemt hij even gas terug met het nummer Cold Night In Santa Fe. Compleet anders, nu achter een elektrische piano. Met veel gevoel en met flinke uithalen, wat een nummer. Een hoogtepunt, kippenvel. Om gelijk door te gaan met het volgende hoogtepunt; Little Bitty Dream. Zijn adoratie voor een small town komt hier naar voren. Het verschil met de grote stad waar niemand je kent. Hij zingt over zijn liefde die hij hier heeft gevonden en waar hij zich heeft gesetteld. Al zijn frustaties over California gooit hij eruit uit in het nummer Goddam California. Het ligt niet aan het weer, maar aan de mensen die zich allemaal geweldig vinden. En hij mist Tennessee. Dan zijn grootste hit, Even If It Breaks Your Heart. Als Tom Petty, werkelijk fenomenaal, iedereen zingt mee. Weer een hoogtepunt, ze zijn niet meer te tellen. Stevige rootsrock wanneer hij zijn elektrische gitaar pakt dan weer met zijn akoestische gitaar iets ingetogener. Maar altijd zijn geweldige stem, ondertussen kauwend op zijn stukje kauwgum dat hij het hele concert in zijn mond heeft, heel bijzonder.

Will Hoge

Wanneer hij achter de piano kruipt komen zijn frustraties over zijn liefdesleven aan bod. Mijn god wat heeft hij nog een hoop problemen, zo aangrijpend is het nummer Too Late Too Soon. Dan pakt hij zijn mondharmonica erbij, even zijn gitaar stemmen en dan zet hij het nummer A Little Bit Of Rust in. Op het album Anchors zingt hij dit samen met Sheryl Crow, nu doet hij het zonder haar.

Will Hoge

Will Hoge

Will Hoge

We gaan naar het einde toe; even zijn bandleden voorstellen: op drums Allen Jones; op elektrisch gitaar Thom Donovan en bassist Christopher Halson Griffiths gezamenlijk vormen ze een perfecte band. Het is nog niet voorbij, na een daverend applaus krijgen we een toegift. En wat voor een. Het podium word omgebouwd. Er wordt een echte piano tevoorschijn getoverd, die voor het podium tussen het publiek geplaatst wordt.

Will Hoge

Volledig akoestisch zingt hij zichzelf begeleidend op piano het nummer When I Can Afford To Lose. Nog nooit zoveel soul en bezieling gehoord in een nummer. Wat heeft hij toch een zooitje gemaakt van zijn leven, alles gooit hij eruit. Met een subtiele begeleiding van zijn band is dit het hoogtepunt van vanavond. Maar het is nog niet voorbij; nu gooit hij de blues erin met Tom Petty en Lohn Lee Hooker. Hij vraagt iedereen om te komen dansen voor het podium. Een fantastisch einde en helaas het is afgelopen.

Will Hoge

Een uniek optreden zoals ik nog niet vaak heb meegemaakt, onvergetelijk. Laten we hopen dat we Will Hoge nog eens weer kunnen zien op een of ander podium of ja misschien op een festival, bijvoorbeeld Take Root of Ramblin Roots.

• Dean Owens
    by Blues Magazine
  • Dean Owens