Concertverslag: Walt en Tina Wilkins – De Bospoort, Ede 15 Oktober 2015

FB IMG_5256

Walt en Tina Wilkins
Cafe de Bospoort, Ede
15 oktober 2015

Tekst: Roelof Passies / Foto’s: Fotokliks.nl

Live Stage Marnix biedt al jaren de crème de la crème vanuit het singer-songwriter genre aan op het podium van Café de Bospoort te Ede. Een maal per maand op de donderdagavond is het dan ook heel gezellig in het knusse zaaltje. Vorig jaar stond Walt Wilkins samen met The Mystequeros ook hier op het podium en gaf toen een fantastische en intense show weg die ik niet meer zal vergeten. Walt toert al voor de vierde keer door Nederland en doet dat steeds in een wijzigende samenstelling. Dit jaar heeft hij zijn vrouw Tina Mitchel meegenomen en Bart De Win; een vriend van Walt kun je inmiddels wel stellen. Samen hebben ze al meerder albums opgenomen en jaarlijks is Bart dan ook een paar weken in Austin om samen met de familie Wilkins te musiceren. Dit heeft vorig jaar geresulteerd in het album ‘Be Mine’ van Walt en Tina Wilkins en helemaal vers van de pers het solo album ‘Moonflowers’.

FB IMG_5315

fb IMG_5275

Walt maakt al sinds zijn 8e jaar countrymuziek, geïnspireerd door platen van zijn vader waaronder Jimmy Webb en Glen Campbell. Hij is misschien niet bekend bij het grote publiek maar toch heeft hij al honderden liedjes geschreven waaronder ook een aantal voor Kenny Rogers en Pat Green. Geboren en getogen in Austin; tussendoor heeft hij ook een aantal jaren in Nashville gewoond, maar dat bleek hem niet te bevallen. Zoals gezegd vorig jaar was Walt met de band The Mystequeros in Nederland en ook dit jaar zou gitarist/zanger Bill Small het trio begeleiden. Echter, vanwege privé problemen kon hij vanavond nog niet aanwezig zijn, maar volgende week zal hij alsnog aanschuiven bij het trio. Jammer, maar toch was het uiteindelijk geen gemis. Nu was alle aandacht vanavond gericht op Tina en Walt, wat uiteindelijk een geweldige setting bleek te zijn.

De zaal is al aardig vol aan het lopen en bij binnenkomst sluiten ze net hun soundcheck af om vervolgens buiten nog even een wandelingetje te maken. Het regent pijpenstelen, maar dat mocht de pret niet drukken kennelijk, want even later vertelt Walt dat het in Texas al sinds juni niet meer heeft geregend en de regen hier daarom heerlijk voelt. Het mooie van dit soort optredens is dat het zo intiem is. Het is bijvoorbeeld prachtig om te zien hoe Tina vlak voor het concert nog even de lange haren van Walt netjes langs het gezicht vlijt. Alles klaar, we kunnen beginnen.

FB IMG_5222

De eerste klanken uit de gitaar Walt klinken gelijk fantastisch, en wanneer zijn stem er bij komt weet je gelijk dat het weer helemaal goed zit vanavond. De meeste nummers zijn van het laatste album ‘Be Mine’ met voornamelijk duetten maar tussendoor ook nummers van zijn eerdere albums met The Mystequeros. Zo ook het cover nummer It’s Only Rain van Jimmy Davis. Bart de Win was tot nu toe heel onopvallend opvallend, maar nu krijgt hij de kans om een prachtig intermezzo te geven op zijn digitale piano. Het nummer World Enough And Time wordt heel subtiel gezongen door Tina, met een minimale begeleiding komt haar prachtige stem helemaal tot zijn recht. Het nummer Tulsa Time wordt eerst vooraf gegaan met een prachtig verhaal over de band die een groot optreden zou geven in Tulsa. Na een tour van bijna 300 optredens in het land was het eindelijk zover dat ze op een groot podium zouden spelen, met als bijkomstigheid dat ze nu eindelijk niet in de bus hoefden te slapen maar in een heus hotel. Helaas ging het optreden niet door vanwege een sneeuwstorm, gelukkig konden ze nog wel gebruik maken van het hotel waar ze de hele avond konden verblijven en samen songs hebben geschreven. Na Tulsa Time volgt nog het nummer Inisheer geschreven door niemand minder dan Greg Trooper waarbij de muziek heerlijk over gaat naar de piano van Bart. De piano die ook in het laatste nummer van de 1e set een hoofdrol speelt in het nummer That’s All.

FB IMG_5236

FB IMG_5231

Na circa 30 minuten is het al pauze. Oké dat kan, maar na de pauze komt Walt met zijn excuses; hij wist echt niet hoe laat het was. Vermoedelijk last van een jetlag? Hij maakt het echter helemaal goed, hij is niet meer te stoppen vanavond.

De 2e set begint zo fantastisch, heerlijk, nonchalant tokkelend op z’n gitaar vertelt hij verhalen over een “small town” in Texas, over zijn vader, over het weer, over de film The Last Picture Show en over de Gruene Hall in Austin waar ze elk jaar op nieuwjaarsdag 4 uur onafgebroken optreden. Heerlijk, fantastisch, helemaal als Bart zijn accordeon erbij pakt, kippenvel. In het nummer Rain All Night komt Walt helemaal los, en komt er gas op het pedaal. Voor het album ‘Be Mine’ hebben Tina en Walt 144 mooiste nummers uit het country en singer-songwriter genre geselecteerd om vervolgens 12 beauty’s over te houden. Het nummer We Must Have Been Out Of Our Minds is daar absoluut nog eens de allermooiste van. Tja het is misschien in herhaling, maar wat speelt Bart vreselijk mooi, wat klinkt dit samen geweldig. Bart is samen met zijn vrouw Ariane Knegt elk jaar twee weken in Austin op bezoek bij Walt en Tina. Bart en Ariane vormen samen het duo Tip Jar en ook vanavond nemen ze voor even het podium over.

fb IMG_5263

Een ode aan Emmelou Harris, “that’s why I am standing here”, prachtig die stem van Ariane overigens. Even later staan ze met z’n vieren op het podium, “it looks like Abba”. Het nummer Love Is Bigger Than Everything is absoluut één van de allermooiste nummers ooit geschreven volgens Walt en met z’n vieren maken ze dit hier op het podium ook nog eens waar. Het optreden wordt afgesloten met een volledig akoestisch nummer When We’re Gone Long Gone. Allen doen een stap naar voren, de stekker uit de gitaar, om zonder microfoon een zeer intiem en machtig mooi slot te maken. Weergaloos, met een staande ovatie tot gevolg. Walt komt terug en stamelt “we can’t do anything else than play some more music”. Wat volgt is wederom, hoe kan het ook anders, liedjes over de liefde met als echte afsluiter That’s The Way Loves Go. Na ruim tweeënhalf uur genieten van heerlijke muziek is het dan toch voorbij.

Wat een fantastisch optreden, genieten, geen enkele seconde verveling, wat een sfeer. Kan alleen maar zeggen dat de tour nog bijna twee weken duurt en dat er nog volop mogelijkheden zijn om ze live te aanschouwen. En anders….next year again.

Websites:

FB IMG_5225

fb IMG_5269