DSC_2534

VIRGIL AND THE ACCELERATORS
Rio, Eschweiler (D)
2 februari 2015

Verslag en foto’s: Walter Vanheuckelom
Alle foto’s zie album Virgil And The Accelerators

Het Britse power trio Virgil And The Accelerators kwam speciaal voor één concert van Bromsgrove (Birmingham) in Engeland naar de Rio in het Duitse Eschweiler. Ze waren maandagmorgen om vijf uur vertrokken voor de lange reis en ze kwamen pas om 18h30 in Eschweiler aan. Er waren heel wat fans uit de Benelux en Duitsland naar de Rio getrokken om Virgil, Gabriel en Jack aan het werk te zien. Het was hun eerste optreden op het Europese vaste land sinds de jongens hun tweede studio album ‘Army Of Three’ uitbrachten en dus was het met spanning uitkijken hoe de nieuwe songs live zouden klinken. VATA begon aan hun eerste set met de drie eerste songs op het album ‘Army Of Three’. Er werd rustig begonnen met de intro van ‘Take Me Higher’. Dat rustige was van korte duur want even later trok de army of three al hun registers open in deze geweldige bluesrock song. De klank was niet optimaal, vooral de micro van Virgil had iets luider gemogen, maar dat kon de pret van het publiek en van het drietal op het podium niet bederven. Animal Gabriel was weer groots achter zijn drumstel en zijn broer Virgil perste al dadelijk een zinderende en splijtende solo uit zijn Gibson. Jack Timmis plukte met grote klasse en heel veel gevoel aan zijn vijf snaren Lakland bas. De toon was gezet en de aanwezigen waren heel enthousiast dus ging het drietal verder op de ingeslagen weg met de single uit het nieuwe album ‘Blow To The Head’. Virgil strooide kwistig met vette en zware gitaar riffs uit zijn Gibson Goldtop signature Joe Bonamassa. De wah wah pedaal werd hier regelmatig gebruikt. Melodieuze heavy rock met instrumentale hoogstandjes, waarmee het drietal bewees uit het goede hout gesneden te zijn. Deze song doet me denken aan Black Sabbath in hun gouden jaren.

DSC_2509

Vata stak nog een tandje bij gedurende ‘All Night Long’. Jack liet weer heel groovy bas baslijnen horen in deze classic rock song met een refrein dat uitnodigde om mee te zingen. De energieke Gabriel maakte op kundige en gevarieerde wijze gebruik van zijn trommels en cimbalen. Daarna was het tijd om even terug te keren naar hun debuut album ‘The Radium’, genoemd naar een muziek club in Zuid Afrika, het geboorteland van de broers McMahon. ‘Backstabber’ is een rock song met veel ZZTop invloeden over een vroegere vriendin van Virgil. De frontman maakte goed gebruik van de ruimte op het podium en ging met de Gibson weer verscheurend te keer. Jack begon in zijn handen te klappen wanneer Virgil met een zware riff op zijn zwarte Gibson Les Paul aan ’88’ begon. De aanwezigen volgden dadelijk dat voorbeeld. Een stomend ritme volgde dankzij de strakke de krachtige ritme sectie met Gabriel op drums en Jack op de basgitaar. Toch is het de oudste van de broers McMahon die de meeste aandacht naar zich toe trok. Hij ging zo in zijn gitaar werk op dat het soms leek of hij in trance was. Ik voorspelde al in mijn cd recensie dat ‘Through The Night’ een knaller zou zijn tijdens de optredens. In Eschweiler was het al meteen raak. De opdwepende gitaarriff op de Fender en het ijzersterke refrein maakten dat de song je dadelijk volledig in zijn macht had en voor je het wist was je aan het meezingen en aan het dansen. Naar het einde toe werd het aanstekelige ritme eruit gehaald om de virtuositeit van Virgil op de gitaar nog wat beter in de kijker te plaatsen. Na het daverend applaus nam het drietal een kleine pauze. Wanneer ze aan hun tweede set begonnen met ‘Working Man’ hadden de jongens nog niets aan kracht ingeboet. Puur bluesrock geweld met indrukwekkend slagwerk van Gabriel. Jack en Virgil stonden face to face de beste riffs te spelen terwijl het plezier van hun gelaat straalde. Deze drie jongens leven voor hun vak en weten waar ze naartoe willen. Ze hebben ook alles om de top te bereiken. Ze repeteren elke dag, schrijven samen hun eigen songs en het zijn drie waanzinnig goede muzikanten.

DSC_2338

DSC_2365

‘Give It Up’ is nog zo een kanjer uit het nieuwe album ‘Army Of Three’. Dit nummer doet me denken aan The Rolling Stones, maar dan in een zwaardere versie. Ook hier had de band weer gezorgd voor een refrein dat heel gemakkelijk mee te zingen was en dat gebeurde dan ook in Eschweiler. Als afsluiter koos de band voor ‘Free’, ook de afsluiter van hun recentste album. Southern rock met Virgil op een felle, jammerende maar o zo mooi klinkende Gibson Firebird. Zonder twijfel één van de hoogtepunten van deze mooie avond. Het bisnummer hadden we nog te goed en dat werd een cover van wijlen Jimi Hendrix. De drie muzikanten gingen voor de laatste keer tot het uiterste van hun kunnen op ‘Are You Experienced’. In de zeer mooie en krachtige versie van bijna een kwartier mochten we genieten van Jack Timmis die vol overgave voor heel groovy baslijnen zorgde en zo de solide basis vormde samen met Animal Gabriel McMahon die weer iedereen verbaasde door zijn energieke maar heel gaaf slagwerk, waarbij hij heel goed gebruik maakte van zijn technische kwaliteiten en van al zijn attributen. Frontman Virgil McMahon beheerste zijn gitaar tot in de puntjes en stond minuten lang op een bijna onwaarschijnlijke manier zijn snaren te bewerken. Voor zoveel talent, overgave en goede nummer keuze kan men niets anders doen dan veel respect hebben en de jongens een daverend applaus geven. Virgil And The Accelerators hebben met hun nieuwe album weer een stap vooruit gezet en dat vertaalde zich ook op de set in een ruimere song keuze. De nieuwe nummers waren voltreffers. Wie deze band live aan het werk wil zien kan dat doen op 24 april in de Spirit Of 66 in Verviers en op 26 april in De Buitenpoort te Huissen Nederland.

Website Virgil And The Accelerators

DSC_2371_1_1

DSC_2487