Luxor Live, Arnhem
10 Maart 2013

Tekst: Nineke Loedeman/ Foto’s: Marco van Rooijen
Meer foto’s, zie fotoalbum Virgil And The Accelerators

Kijk hier voor het concertverslag van de Borderline, Diest – 8 Maart 2013
door Walter van Heuckelom, ism Rootstime.be

De Britse broers Virgil en Gabriel McMahon timmeren, samen met bassist Jack Timmis toch al ettelijke jaren aan de weg binnen het bluesrockcircuit van Groot-Brittannië. Je zou bijna zeggen: letterlijk, want een optreden van dit powertrio gaat je niet in de kouwe kleren zitten. De heren staan garant voor stevige bluesrock, soms knoeperdhard, afgewisseld met de meest prachtige ballads. Hun debuutalbum The Radium uit 2011 zorgde voor een hoge notering in de categorie “Best Of” bij het Classic Rock Magazine, evenals in het Blues Rock Review. Bijzonder goed ontvangen dat album dus, wat onherroepelijk leidde tot nog meer optredens, waaronder vele grote festivals.

Nu ze dan ook hun live dvd/cd Live At Marshall binnenkort (April 2013) gaan uitbrengen, staan ze te popelen om Nederland weer eens wakker te schudden met hun powermusic, waarin het bluescomponent gelukkig een groot aandeel heeft. Midden in hun omvangrijke schema, waarbij ze o.a. touren met gerenommeerde artiesten als Uriah Heep, Michael Schenker en Johnny Winter, staat ze vanavond in de kleine zaal van Luxor Live in Arnhem, een mooie en sfeervolle venue. Persoonlijk zie ik dit soort bands liever in een wat ruimere setting, maar we zullen zien en horen hoe ze het er hier vanaf brengen, en of ze de vibe kunnen overbrengen.

Virgil and the Accelerators

Vlak voor 21.00 uur, terwijl er nog publiek binnendruppelt, begint Virgil met de aankondiging van kick-ass nummer Working Man. Direct valt het geluidsniveau op, dit is meer dan hard! Even afwachten of dat een beetje aangepast gaat worden. Als het tweede nummer Refuse to Believe net op gang is, slaat Gabriel het vel van zijn snare-drum kapot! Gelukkig wordt er vliegensvlug ingegrepen en binnen enkele minuten, terwijl Virgil het publiek wat bepraat en bespeelt, kan het nummer opnieuw ingezet worden. Goed geregeld dus.

Virgil and the Accelerators

Rond de 80 man zijn aanwezig vanavond, en nemen de vlot verlopende set met plezier in zich op. Sterke rockende nummers als Bad Girl en Backstabber worden afgewisseld met o.a. het superbe gespeelde Scuttle Buttin’. De voorliefde van de band voor The Hoax komt volledig tot zijn recht, in het prachtige en op hele eigen wijze gespeelde Don’t Shake My Hand, vooraf gegaan door Long Way Home (Separated).

Ruim anderhalf uur worden we getrakteerd op snelle, stampende bluesrock door een band die enorm gegroeid is het afgelopen jaar. Gabriel, inmiddels 19 jaar jong, weet het tempo hoog en vast te houden, op eigen energieke manier. Zijn zwiepende lange haren en ontblote torso zorgen 100 % voor de juiste uitstraling, nl. die van Rock’n’Roll drummer. Bassist Jack bespeelt zijn vijfsnarige bas met erg veel gevoel, is technisch erg goed en geeft zijn eigen, opzwepende inbreng aan het geheel. En Virgil…tja, deze virtuoze snarenkunstenaar gooit al zijn emoties en passie in zijn spel. Hij gaat volledig op in zijn lang uitgesponnen solo’s en razendsnelle licks, om daarna weer kalm en beheerst nummers aan te kondigen of de band voor te stellen.

Virgil and the Accelerators

Virgil and the Accelerators

Bluesrock van de bovenste plank hier vanavond, en ondanks dat het geluid vanavond te hard blijft: daar is helemaal niets mis mee. Sterker nog: het publiek, waarvan een gedeelte vanavond hun eerste kennismaking met de band heeft, komt steeds meer los en blijft na een fantastische Silver Giver sprakeloos achter. Als na de toegift The Storm / Are You Experienced, uiteindelijk het doek valt, is het voor mij duidelijk: hier staat een solide, volwassen en volwaardige band, en de vibe? die is vanavond zeer zeker overgebracht en smaakt naar meer.

Na afloop van het concert horen we dat, ondanks hun drukke tourschema, de jongens al weer druk bezig zijn met hun volgende album, welke release hiervan gepland staat voor het najaar van 2013! Ga er maar van uit dat we deze band zeker terug zien dit jaar….

Virgil and the Accelerators

Virgil and the Accelerators

Binnenkort volgt hier het interview van BluesMoose Radio met de band vooraf het optreden….