Concertverslag: Ulrich Ellison And Tribe – Bluescafe, Apeldoorn 14 mei 2016

Ulrich1

Ulrich Ellison and Tribe
Bluescafe, Apeldoorn
14 mei 2016

Tekst en video’s : William Lindner / Foto’s: Fons Kersbulck

Tussen al het festival geweld dat deze weken is losgebroken, zijn er ook nog prima optredens in het club circuit. Zo stond er afgelopen zaterdag een optreden op de agenda in het Bluescafe in Apeldoorn van de band Ulrich Ellison and Tribe.

Samen met zijn soulmate en echtgenote, bassiste Sabine Ellison en Texasveteraan drummer Joel Duhon is Ulrich Ellison in april en mei begonnen aan een uitgebreide Europese ‘Son Of A Tribe’ Tour 2016 clubtoer. De tour gaat door landen als Oostenrijk, Italië, Duitsland, Tsjechië en Denemarken. Daarbij wordt het in maart uitgebrachte nieuwe album ‘Rise Up From The Ashes’ gepresenteerd. (Lees hier de cd recensie.)

Zaterdag 14 mei konden muziekliefhebbers in Nederland voor het eerst kennismaken met de band tijdens een eenmalig optreden in Nederland en wel in het Bluescafe in Apeldoorn. Dit was uberhaupt hun eerste optreden in Nederland. De aanwezige muziekliefhebbers die geen behoefte hadden om naar de finale van een festival op tv te kijken kregen geen spijt. Het werd een bijzonder smaakvol concert van het trio: gitarist/zanger Ulrich Ellison, bassiste Sabine Ellison en drummer Joel Duhon.

Ulrichbass2

Ulrichdrums2

Naast nummers van het recent uitgebrachte album ‘Rise Up From The Ashes’ bracht dit trio ook uitvoeringen van nummers van de albums ‘Dreamchaser’ en ‘Synergy’.

Geopend werd met het nummer “Machete” waar voor de slide intro als alternatief gebruik werd gemaakt van de viool strijkstok op zijn Vikingachtig uitziende Hauke gitaar, heel goed passend bij zijn outfit. Bij dit nummer was al gelijk te horen en te zien dat Ulrich Ellison een uitstekend gitarist is en niet voor niets de Austin Music Award Best Guitarist heeft gewonnen.  Met het nummer “Change Of One Man” ,”The Shape I’m In” en “The Traveller” wordt dat nogmaals bevestigd. Het trio brengt stevige bluesrock afgewisseld met melodieuze nummers zoals het smaakvolle nummer “Traveller”. Bij alle nummers wordt Ulrich prima begeleid door drummer Joel Duhon met retestrak drumwerk en de stuwende basriffs van Sabine Ellison.

Met mooie vlijmscherpe gitaar solo’s bij het instrumentale “Texas Town Central” doet Ulrich Ellison’s gitaarspel denken aan Eric Johnson. “Feeling So Lonely” is een uitnodigend nummer om het refrein mee te zingen. Met het nummer “Just You” pakt Ulrich Ellison nog eens flink uit met zijn gitaarspel en probeert al rondspelend in het Bluescafe de aanwezige dames in te pakken. Met “Rollin’ and Tumblin” laat Ulrich Ellison weer wat stevige bluesrock horen. Naast eigen nummers worden ook fraaie versies van Little Wing, Crossroads en als afsluiter Green Light Girl uitgevoerd.

Ulrichband-end

Met dit uiterst smaakvolle optreden heeft Ulrich Ellison and Tribe op een uitstekende wijze muzikaal hun visitekaartje in Nederland afgegeven. Ik heb sterk het vermoeden dat wij deze band na dit prima optreden vaker terug zullen zien in Nederland.

Bandleden:
Ulrich Ellison – guitars, vocals
Sabine Ellison – bass, vocals