DSC02629-2

The Rude Move
Highlands, IJsselstein
25 September 2015

Tekst: Jaap Jansen / Foto’s: Paul Scholman

Om alleen al bij Highlands te komen moet je over allerlei kruip door sluip door weggetjes gaan. Dat is al een avontuur op zich. Op de locatie aangekomen zie je een net gebouw en binnen komt de gezelligheid je meteen tegemoet. Een ruime, gezellig aangeklede, zaal die helaas niet al te gevuld blijkt te zijn. Over Highlands kunnen we verder melden dat er elke laatste zaterdag van de maand een band speelt en dat is niet altijd een bluesband, een keer per maand is er een jam- sessie die voor iedereen toegankelijk is.

Bijzonder jammer is toch wel dat er niet al teveel publiek is, want The Rude Move is een zeer energieke band die een avond lang blues, bluesrock en rock n’ roll spelen in een behoorlijk hoge versnelling. Ze spelen drie sets van ieder tien nummers. Hierin komt muziek voorbij van onder andere ZZ Top, Gary Moore, Stevie Ray Vaughan, Creedence Clearwater Revival, Jimi Hendrix enzovoort. Een feest der herkenning zou je kunnen zeggen, maar ze hebben ook een aantal eigen nummers op het repertoire.

DSC02614b

De band bestaat uit Patrick Vermeulen die de zang voor zijn rekening neemt, de gitarist is Dennis Goossens, op bas speelt Bas Buis en als vervanger van Roel van Leeuwen speelt Frans Ogier (spreek uit Osjee) op drums. The Rude Move is opgericht door Dennis Goossens en was oorspronkelijk een drie mans formatie, omdat Dennis zich meer op het gitaarspel wilde richten is er een zanger bij gehaald en dat is dus Patrick. Ze treden veel op zoals binnenkort in L’Esprit in Rotterdam eind oktober. Afgelopen zomer stonden ze onder andere op Blues on the River, op Brielle Blues en in het Bluescafe in Apeldoorn en op Texel Blues. Niet de minste podia om op te mogen treden!

Een degelijke ritme sectie, een goede gitarist en een lekkere zanger, meer heb je eigenlijk niet nodig voor een avondje vermaak. En hoewel The Rude Move hoofdzakelijk covers speelt bezitten ze toch wel een eigen identiteit. Ze geven een eigen geluid aan de nummers die ze spelen. Ook spelen ze enkele eigen nummers. En wat zeker niet onbelangrijk is, het spel plezier spat er vanaf en dat slaat over op het aanwezige publiek. Er is behoorlijk wat interactie met het publiek, dat zich regelmatig laat horen. En zo is het heel prettig om op deze zaterdagavond in de Highlands te vertoeven.

DSC02595b

DSC02556b

Minpuntje is de uitvoering van het Red Devils nummer Automatic waar ik de harmonica toch wel mis, maar het getuigt wel van lef om het nummer op deze manier te spelen. Verrassend is de keuze voor Fool For Your Stockings van ZZ Top, een geweldig nummer dat je te weinig hoort in den lande. Natuurlijk krijg je op zo’n avond ook wel wat nummers te horen die al vele malen gecovered zijn, dat is onvermijdelijk. Als ze op een goede manier gespeeld worden is dat volgens mij geen groot bezwaar. Over het algemeen laat The Rude Move een zeer goede indruk achter deze avond. Het is voor mij een eerste kennismaking, maar het zal zeker niet de laatste keer zijn dat ik deze band ga bekijken.

Ook Highlands heeft op mij een zeer goede indruk achter gelaten, we gaan het programma in de toekomst in de gaten houden. Zeer gastvrij en zeer gemoedelijk. Alleen hopen we de volgende keer op wat meer publiek, want zowel de band als de locatie verdienen veel meer aandacht dan ze nu gekregen hebben. En dat moet mogelijk zijn, omdat het precies op de grens van IJsselstein en Nieuwegein ligt. Potentie voldoende zou je zeggen.

Setlist
Set 1
Voodoo Chile