The Overnite Ex-Lovers
NiXPodium – Enschede
29 September 2012

Tekst: Herbert Schluter/ foto’s en video: Nineke Loedeman

Heerlijk genieten weer! Op zaterdagavond 29 september was het NiX Podium weer netjes gepoetst en uitgelicht voor een tamelijk nieuwe formatie, nl. The Overnite Ex-Lovers onder aanvoering van JJ van Duijn. Misschien dat je ‘m beter kent van Big Blind. En ach, nieuw… deze mannen spelen inmiddels alweer bijna twee jaar in deze samenstelling.
Helaas gooide een voetbalwedstrijd roet in het eten, althans waar het de hoeveelheid bezoekers betrof. De NiX heeft wel eens voller gezeten, zullen we maar zeggen… Gelukkig lieten de heren zich hierdoor niet ontmoedigen maar gingen meteen vanaf het eerste nummer vol gas.
Nog even de samenstelling van dit illustere gezelschap: naast de al eerder genoemde JJ van Duijn die de zang voor z’n rekening neemt en voortdurend probeert zijn gitaar te wurgen wordt het ritme bepaald door Jan Aandewiel op drums en Peter Rotteveel op de bas, terwijl Eli ’t Hart de toetsen voor z’n rekening neemt. En dat doet-ie met verve! Gelukkig krijgt hij van JJ veel en vaak de ruimte om het geluid van zijn keyboards te laten horen en dat komt de afwisseling wel ten goede.

Terug naar het optreden. Bij het derde nummer, Hangover Days, merkt JJ op dat er nog niemand op de dansvloer staat, maar ‘ …dit is ook niet om te dansen…’. Maakt niet zoveel uit, de mannen spelen of hun leven er van afhangt.
Ook de tweede set wordt met net zoveel passie gespeeld met, wat mij betreft, als hoogtepunt ‘You hurt me’, een old-skool vlammende blues waarbij alles voluit gaat en waarbij JJ z’n gitaar wurgt, op z’n hurken gaat en iedereen alles geeft. En dat op een gitaar die niet eens z’n eigen, echte gitaar is, aangezien JJ vergeten was het ding in te pakken… Hoezo hangover? Maar je vraagt je toch af of die snaren het uithouden en zo ja, hoelang. Afijn, er volgen nog drie nummers, waaronder ‘Got up my life, woman’. Nog nooit eerder gespeeld, maar daarvan doen ze er eentje bij ieder optreden. Om ‘t spannend te houden, zeg maar. Daarna gebeurt ‘t dan inderdaad. JJ staat met een gitaar in handen waaraan één snaar nog levenloos bungelt. Gelukkig hangen er achterop het podium nog wel een paar instrumenten, dus even een verse gitaar uitzoeken, stemmen en weer verder spelen!

Na afloop werden de aanwezigen door de band gefêteerd op een exemplaar van hun demo-cd die in maart 2012 is opgenomen, da’s een collector’s item in de platenkast erbij! Toch een fantastisch concert, hoewel deze mannen echt een groter publiek hadden verdiend. Dus diegenen die toch voor Ajax-Twente hadden gekozen hadden dubbel pech. Twente verloor en ze hebben ook nog eens dit optreden gemist. Tja…