Concertverslag: SOUTHSIDE BLUES REVUE – The Shack, Oude Meer 4 Januari 2015

IMG_0119

Southside Blues Revue
The Shack, Oude Meer
4 januari 2015

Tekst en Fotografie: Bert Lek
Voor alle foto’s zie album SSBR

Onder het toeziend oog van familie, vrienden en drie leden van de Amsterdamse bluesmaffia begint tegen half vijf de Southside Blues Revue aan twee heerlijke sets. The Shack is meer dan goed gevuld dus er staat niets in de weg om het eerste concert in het nieuwe jaar tot een goed einde te brengen.

Het is bijna zes jaar geleden dat ik de vijfmansformatie voor het laatst aan het werk zag in de Agnietenhof te Tiel. Daar begeleidden ze voortreffelijk de Amerikaanse zangeres Melvia “Chick” Rodgers tijdens An Evening With The Blues. (Zondagmiddag bleek van dat optreden nog een volle doos met cd’s te liggen voor de verkoop). Vanmiddag doen Jay Bodean, zang, Armando “spetter” Jansen, gitaar en tweede stem, Pim Spetter, keyboards, broer Ruud Spetter op drums en Mark Harmsma op bas, het op eigen kracht. De bezoekers worden aangenaam verrast op veel mooi eigen werk, de teksten van Jay, o.a. Since She Said Goodbye, I’m Beat, I Won’t Let Go en So Glad It’s Over. De uptempo nummers liggen lekker in het gehoor en vooral in de slow blues valt het prima gitaarspel van Armando op. Heerlijk uitgesponnen loopjes zonder dat het freaken wordt in kijk eens hoeveel noten ik in een minuut kan spelen!! Ook de klassiekers komen langs, zo beginnen ze met Before You Accuse Me, via een prachtige swingende Pim Spetter in T-Bone Shuffle naar Route 66 en Shak(e)y Ground, (Het origineel is niet van Frankie Miller, zoals de band het aankondigt, maar van de Temptations) na de pauze.

IMG_0165

IMG_0181

Voor Pim is er ook een hoofdrol weggelegd in Rock This House, waar hij helemaal los gaat in een lekkere boogiewoogie, maar de band grijpt ook terug op nummers van hun eerste (dubbel) cd “Good Times” uit 2007 zoals Freddie Kings Same Old Blues, de B.B. King’s klassieker Let The Good Times Roll en Sugar Sweet; toen speelde Mark niet onverdienstelijk Hammond B3. In het algemeen trekt zanger Jay de meest visuele aandacht. Hij brengt druk gebarend de nummers en zoekt het contact met het publiek, (hij heeft een lekkere ruige stem, die goed gesmeerd wordt met rode wijn en een aangeboden biertje) maar hij zet ook keurig een paar stappen terug als Armando met zijn rode Gibson ES 335 puntige schelle gitaarlicks uit zijn Fender versterker laat klinken. Mark probeert met zijn rare grimassen en vreemde houdingen de show te stelen, terwijl Ruud rustig achter zijn drumkit alles gade slaat. Het is zeer vermakelijk de band aan het werk te zien.

Met de twee uitsmijters: een wervelende Johnny B Goode en Little By Little is het bluesjaar 2015 swingend begonnen in de Shack, de mooist aangeklede bluesclub, die ons land rijk is. “Staan de hamburgers klaar?” schreeuwt Armando direct na de laatste tonen om 19.30 uur tegen Berry en Rian. Ik houd het deze keer op de voortreffelijke saté van de haas voordat ik weer naar huis rijd. Een ding is in ieder geval zeker in 2016. Op zondagmiddag 3 januari staat de Southside Blues Revue weer in de Shack!

IMG_0168

IMG_0131

IMG_0149