Concertverslag: Snowy White – 14 Maart 2013 Cafe Brakeboer, Medemblik

snowy1

Snowy White
Café Brakeboer, Medemblik
14 Maart 2013

Tekst: Daan Zeegers/ Foto’s: Hans Greven

In het kleine, gezellig bruin café te Medemblik, Café Brakeboer, trad gitaarlegende Snowy White op. De gitarist speelde in het verleden met grote namen als Thin Lizzy, Pink Floyd en Roger Waters. Tevens is Snowy White bekend van de hit Bird of Paradise.

In 2008 vormde Snowy White een nieuwe band met daarin Jeff Allen op de drums. Allen speelde in het verleden onder andere met Van Morrison en Mick Taylor. Gitarist en zanger Denny Newman heeft onder andere Jeff Beck en Manfred Mann op zijn CV staan. Last but not least speelde Nederlander Ruud Weber op de bas. Ruud Weber is tevens zanger en bassist van King of the World, en speelde tevens met Matt Schofield en Dede Priest.

Met zijn bekende Gibson Les Paul Goldtop, waar hij al sinds 1968 mee speelt, wist Snowy White zijn stempel op de avond te drukken. De eenvoud waarmee Snowy White de meest fantastische melodieën uit zijn gitaar haalt, is voer voor de bluesliefhebber. Snowy White zelf zong slechts drie nummers tijdens het complete optreden, overige nummers werden gezongen door Danny Newman en Ruud Weber. Dit deden beiden heren niet onverdienstelijk. Voornamelijk Ruud Weber heeft een rauwe bluesstem, samen met zijn spel op de basgitaar is de Tukker een ware toevoeging aan het geheel.

snowy2

Persoonlijk vond ik Freddie King’s Woman Across The River en Fleetwood Mac’s I Loved Another Woman de beste nummers die de avond gespeeld werden. Naast deze twee klassiekers kwamen nummers als I can’t get enough of the blues, Burying Ground en Black Magic Woman gespeeld. Een gevarieerde setlist, waar helaas wel Snowy’s eigen klassieker Bird of Paradise ontbrak. Desondanks had men een voldaan gevoel aan het eind van het optreden. Alles werd gespeeld; van slowblues tot shuffle’s tot boogies.

Kortom: Snowy White, gitaarlegende, laat een flik staaltje bluesmuziek horen. Prachtige melodieën en bluesy riffs van de gitarist, in combinatie met de rest van de band, zorgen voor een vermakelijk optreden.

Medemblik was het opwarmertje voor een tour door Nederland en het eenmalig optreden in Duitsland. Tijdens het optreden in Osnabruck zullen Walter Latupeirissa, Kuma Harada, Max Middleton, Richard Bailey en Thomas White de band vergezellen. Houd het in de gaten!

snowy3

2016-10-14T01:02:45+00:00 19 maart 2013|Categories: Concertverslagen|Tags: , , |2 Comments