Ryan

Akoestisch concert Ryan McGarvey – Variete Freigeist – Viersen (D) 12 juni 2014

Tekst, foto’s en video’s: Walter Vanheuckelom i.s.m. rootstime.be

Meer foto’s Walter

Elke tour last Ryan McGarvey een paar akoestische verrassing concertjes in zijn programma. Variete Freigeist was donderdag avond al voor de derde keer de gastheer voor een akoestisch concert. Veel fans kijken uit naar dit speciale optreden. Er waren mensen in de zaal die er meer dan twee uur autorijden voor over hadden om in Viersen te geraken. Het podium was omgetoverd tot een mooi salon, inclusief met zetel, tv en kaarsen. Het was tevens het laatste concert van Ryan op het Europese vaste land, want de volgende morgen zou hij samen met Manni, Sam en Chris naar het United Kingdom vertrekken voor het vervolg van zijn Europese tour. In de tweede helft van juli zou Ryan dan opnieuw in Duitsland zijn.

Ryan band

Rond kwart over acht betrad Ryan het gezellige podium van de Freigeist. De eerste zes songs nam hij alleen voor zijn rekening. Hij gunde Chris en Sam nog wat rust. Met het instrumentale slotnummer ‘Four Graces’ uit zijn laatste uitstekende album ‘Redefined’ begon de man van Albuquerque aan zijn set. Dat betekende al dadelijk vingervlug werk op de snaren van de hals van zijn ingeplugde akoestische Bourgeois gitaar voorzien van een AER pickup systeem . Heel vinnig en vlot klonk de met veel overtuiging en passie gezongen nieuwe song ‘Be The One’. Het is niet gemakkelijk om een zaal te boeien alleen gewapend met een akoestische gitaar, maar de Amerikaan slaagde daar heel gemakkelijk in. De mensen waren stil en luisterden heel geboeid. Van de slow blues ‘Cryin’ Over You’ volgde een heel intense en geweldige versie. Dit was puur genieten, je kon een spijker horen vallen in Variete Freigeist. Wanneer Ryan het ritme wat omhoog trok met ‘Watch Yourself’ deed het publiek dadelijk mee met ritmisch handgeklap. Het volgende nummer, dat zeker op Ryan’s nieuwe album zal staan, heeft heel wat werk gekost. De gitarist vertelde dat hij van ‘Always And Forever’ minstens twaalf verschillende versies gemaakt had, voor hij het resultaat had dat hij voor ogen had. Hij was van mening dat de versie die hij in Viersen zou spelen veruit de mooiste is. De aanwezigen deelden die mening aan het applaus achteraf te horen. Zelf had ik kippenvel gedurende het nummer. Lang genoeg alleen op dat podium moet McGarvey gedacht hebben en hij kondigde bassist Sam Miller aan om samen ‘Blue Morning Light’ te brengen. McGarvey zijn songs gaan meestal over zijn eigen persoonlijke ervaringen en gevoelens. Dit nummer ontstond na een lange zware nacht, zonder veel plezier en hij zag s’morgens de zon  opkomen in Albuquerque door de bodem van een leeg whisky glas. Met de basgitaar erbij was het dadelijk een heel ander en voller geluid, al stak het sublieme gitaar spel van McGarvey er toch met verve bovenuit. Dit soort nummers kan Ryan erg passievol zingen, wat een enorme surplus is. Met ‘Goodbye Blues’ ging het tempo weer terug de hoogte in en moest Sam steviger aan de dikke bas snaren van zijn Musicman String Bass plukken. Ook kwam het ritmisch handgeklap het duo weer ondersteunen. Echt ongelooflijk hoe  Ryan de gitaar weer bespeelde met veel bravoure. Voor het laatste nummer van de eerste set kwam Chris Hill het duo nog versterken. Chris had alleen zijn basdrum, snare en hihat bij, om toch in de akoestische sfeer te blijven. Dat een krachtige song als ‘Prove Myself’ in Viersen toch nog zo sterk uit de verf kwam is alleen de verdienste van de drie muzikanten op het podium. Ze hadden er echt plezier in en maakten er een echt feestje van.

Ryan bassist

Na de pauze werden dadelijk de vingers weer getest in het supersnelle instrumentale ‘Texas Special’. Mensen die voor de eerste keer Ryan aan het werk zagen keken verwonderd hoe de gitarist zijn vingers vliegensvlug over de snaren bewoog. Net als ‘Texas Special’ komt ook ‘Second Time Around’ uit ‘ Forward In Reverse’, het debuut album van McGarvey. Dit nummer staat niet vlug op zijn setlist. Voor de vele fans deed het wel deugd dat ze dit rustige nummer nog eens live konden hoorden. Van iets ouder werk naar nog niet verschenen songs is op een podium maar een kleine stap. Het nieuwe album zou midden juli uitkomen, dus hoe kan men de mensen beter verleiden om het album te kopen dan ze een paar songs laten horen. ‘Wish I Was Your Man’ straalde zelfs akoestisch heel veel kracht uit, al gaat mijn voorkeur uit naar de elektrische versie. Dat het een enorm sterk nummer zal iedereen die in Freigeist was je wel weten te vertellen. Chris Hill kon zich niet echt uitleven tijdens dit concert, maar hier kon hij toch even het gaspedaal indrukken. Over gevoelens en liefde gaat het in veel songs, zo ook in de volgende love song ‘My Heart To You’. Weer uitmuntend gitaar werk zoals we van Ryan gewoon zijn, maar ook heel intens en vol emotie gezongen. Ik heb een paar foto’s genomen van het aangezicht van McGarvey tijdens dit nummer. De emotie kan je zo van zo van zijn gelaat aflezen. En de nieuwe songs bleven maar komen, nu met ‘Memphis’. Het hele strakke ritme was kenmerkend voor dit nummer en gaf het een extra dimensie. In Viersen speelde Ryan vijf songs die op het nieuwe album zullen staan en het waren allemaal heel knappe nummers. Het is moeilijk om er één speciale song uit te kiezen. Ik kijk nu al vol spanning uit naar die nieuwe cd, want dat zou wel eens de cd van 2014 kunnen worden. Ook tijdens deze akoestische set sloot Ryan af met ‘Mystic Dream’. Deze psychedelische instrumentale bluesrock song is zijn gebruikelijke afsluiter. De bas van Sam Miller kriebelde tot in je buik, terwijl de jonge grootmeester nogmaals zijn talent liet bewonderen. Ryan McGarvey is zonder twijfel één van de beste gitaristen van dit ogenblik.

Ryan drummer

Het einde kwam spijtig genoeg weer veel te vroeg. Gelukkig kwamen er nog twee toegiften. Eerst was er ‘Satisfied’, nog een nieuw nummer, dat Ryan solo bracht. Voor de stomende rocker ‘Joyride’ kwamen Sam en Chris hun frontman vervoegen en dat gaf dadelijk meer dynamiek aan de muziek. Het aanstekelige refrein werd door velen in de Freigeist luidkeels meegezongen en het publiek begeleidde het trio weer met ritmisch handgeklap. Het was weer een mooi en heel aangenaam akoestisch concert. Zelf verkies ik de elektrische optredens, maar af en toe moet een akoestisch zeker kunnen. Het is een mooie afwisseling en zo leer je een band ook op een andere manier kennen.

Ryan McGarvey – Variete Freigeist – Viersen (D) 12 juni 2014 – Woke Up This Morning

Ryan McGarvey – Variete Freigeist – Viersen (D) 12 juni 2014 – Blue Morning Light

Ryan McGarvey – Variete Freigeist – Viersen (D) 12 juni 2014 – Be Your Man