Rowwen Heze – Slotconcert 6 november 2021
slot concert logo

Verslag: Jos Verhagen

Bluesmagazine heeft ook oog voor andere muziek als blues alleen, zo krijgen tal van onderstromen zoals Roots en Americana hun deel van de aandacht op Bluesmagazine. Vreemd vond ik het dan ook dat Rowwen Heze nagenoeg niet aan bod is gekomen, alleen de solo plaat van Jac poels, de voorman en tekstdichter van Rowwen Heze was terug te vinden. Het plan was om verslag te doen van een clubtour optreden van Rowwen Heze. Door omstandigheden (de geboorte van mijn eerste kleinkind) ging dit niet door maar ik had nog een kaartje van het jaarlijks terugkerende slotconcert van Rowwen Heze liggen. Door de Corona crisis was dit immers vorig jaar niet doorgegaan.

Mijn eerdere ervaringen met het slotconcert zijn dat het daar anders aan toegaat dan tijdens een clubtour. Het slotconcert is niet voor tere zieltjes, je moet hier en daar een beuk of neerdalend bier kunnen verdragen. Maar de uitgelaten sfeer, het uit volle borst ongegeneerd kunnen meezingen, het is een sfeer die kom je zelden tegen bij een live concert.

Het zijn in dit weekend 15000 Rowwen Heze fans, die de band naast de feestmuziek ook ruimte geven ingetogen en serieuze nummers te spelen. Zo kreeg de surprise act Direct de zaal stil met Soldiers On om vervolgens iedereen aan het meezingen krijgen bij Times are changing.

slot concert

Rowwen Heze speelde naast nummers die het goed doen bij het publiek, ook rustiger werk als Blieve loepe, de Neus omhoog, Auto vliegtuig. Toch staat het feestvieren voorop bij het slotconcert, goed opgewarmd door Bökkers sloeg de vlam gelijk in de pan met Onderaan beginne en Zondag in het zuiden aangevuurd door Tren Enckevoort met zijn accordeon en de vrolijke muziek voltrok zich een memorabel volksfeest van een ongekende intensiteit. Na de afsluiter Bestel maar, bleef het aanwezige publiek nog lang hangen de tijd nodig hebbend om bij te komen. Al meer dan dertig jaar maakt Rowwen Heze muziek die mensen raakt, heb je eens de kans dan moet je ze zeker een keer gaan zien.

Setlist:
Onderaan beginne
Zondag in het zuiden