robertsmith

Robert Smith Bluesband
Cafe DenS, Spijkenisse
8 December 2013

Tekst en foto’s: Bert Lek. Meer foto’s: album Bert

OLD SKOOL BLUES

Heb je nog even?” vraagt Robert Smith, zanger en harmonicablazer, met een vette knipoog vlak voordat hij en zijn band aan de derde! set beginnen van de avond in café DenS te Spijkenisse “of moet je morgen vroeg op om te werken?” Wij in ieder geval niet, dus ons maakt het niet zo veel uit hoe laat het wordt en het is toch een thuiswedstrijd.

Robert Smith (61), wereldberoemd in Rotterdam en omgeving en in België is één van de jongeren van de Robert Smith Bluesband. Met zijn 73 jaren spant oud Indo-rocker Ralph Masius, gitaar, de kroon van het stel, die vreselijk veel plezier hebben in het spelen van Old Skool blues.
Smith heeft een mooie donkerbruine stem, die vooral uitstekend klinkt in de ultra langzame nummers zoals in de uitgesponnen versies van “As The Years Go Passing By” en “Nobody Knows You When You Are Down And Out”, die o.a. in de eerste set voorbij komen. De meeste bandleden mogen dan wat ouder zijn, maar dat wil niet zeggen dat het er alleen rustig aan toe gaat.

Hans Vandenbos perst er “smerige” gitaarsolo’s uit in “Walking The Dog” en zorgen Bhe van Beurden op bas en Karel Fransen achter de drumkit voor een heerlijke shuffle in “Down In Virginia”. Masius laat in dit nummer even een paar prachtige Indo-rock loopjes horen, wat hem gelach en applaus oplevert van de toehoorders in het prachtige café. In de tweede set komt veel onbekend werk voorbij en het nummer “Cry Like A Baby” steekt met kop en schouders boven alles uit. Smith schreef het nummer n.a.v. het verlies van zijn zoon. Samen met de band brengt hij dit nummer met zo’n intentie, dat de rillingen over je lijf lopen.Daarnaast ook standaards als “You Don’t Have To Go”, “Born In Chicago” en “Key To The Highway”.

In de laatste set neemt Dave Chavez even de stratocaster van Masius over en begint de band aan een twaalf minuten durende uitvoering van “Big Boss Man” en deze wordt heel mooi langzaam uitgevoerd, met als hoogtepunt het mooie blaaswerk van Smith en het subtiele gitaarspel van Dave. Klasse werk van de mannen. Daarna wordt er gedanst door de liefhebbers op de tonen van “Shake Rattle And Roll” en wordt er afgesloten met een mooie uitvoering van “The Thrill Is Gone”. Hier krijgt Rob van Gemert, toetsen, de ruimte om te excelleren.

Niet alleen een pluim voor de band vanwege de heerlijke avond, die ze verzorgen met een prachtig geluid, maar ook voor de mensen achter de bar, die in de twee pauzes met een goed gevulde schaal met snacks rondgaan.

robertsmithbb

robertsmithbb1