29Rob Tognoni

Rob Tognoni
De Borderline, Diest
25 Januari 2013

Tekst en video’s: Walter van Heuckelom, ism Rootstime.be
Foto’s: Yvo Zels

Er was een tijd dat Rob Tognoni frequent te gast was in België. Verleden jaar was dat al wat minder en voor dit jaar staat er op Rob zijn tourkalender amper nog maar één optreden genoteerd tot oktober 2013. Fred en zijn crew hadden er voor gezorgd dat deze duivel uit Tasmanië toch zeker éénmaal in België zou zijn in 2013. En dat was gisteren vrijdag 25 januari 2013 in De Borderline te Diest. Er was redelijk wat volk opgekomen wat Fred toch moet verheugen. Want laat ons eerlijk zijn De Borderline doet al jaren grote inspanningen om toch heel mooie acts naar Diest te halen. Een optreden van Rob en zijn band is steeds meer dan de moeite waard. Wat nummers schrijven en albums uitbrengen betreft is Tognoni heel productief, hij bracht in 2012 liefst drie albums uit. In het voorjaar van 2012 ” Energy Red ” en ” Boogie like you never did ” en in de herfst ook nog zijn recentste album ” Art “. Rob zelf ziet er op 53 jarige leeftijd prima uit en fitter dan een paar jaren terug. De optredens van The Rob Tognoni Band zijn steeds energiek van in het begin tot aan de laatste noot. Redelijk luid en dan vol gas. Samen met Mirko Kirch op drums en Frank Lennartz op bas vormt Rob nu al jaren een vast trio. Zoiets merkt de toeschouwer ook dadelijk. Het is één geoliede machine die duidelijk weet hoe ze de zaal moeten bespelen. Keuze uit nummers heeft deze band ook meer dan genoeg. Rob moet ongeveer een vijftiental studioalbums uitgebracht hebben en durft hier en daar ook nog een cover te spelen. De songs die hij gisteren speelde was een mix van nieuw en oud materiaal. Van nummers uit zijn eerste album tot songs uit zijn recentste cd. Alles passeerde de revue.

38Rob Tognoni

Rond 21h00 gaven Rob, Frank en Marko de aftrap voor twee sets. De eerste werd wat korter omdat Rob een snaar brak. Hij speelde nog even voort en beloofde dan om na de pauze een extra lange set te spelen. Dadelijk kregen we één van Rob’s beste songs voorgeschoteld, namelijk ” Rock’ N Roll Business Man ” een song dat tevens het niveau aangaf en dat Rob het hele concert zou behouden. Stevige en strakke drums van Marko en mooie strakke baslijnen van Frank. Altijd in het ritme en goed inspeelbaar op hun frontman en gitaarvirtuoos Rob Tognoni. Zodat deze laatste zich kon concentreren op zijn gitaarsolo’s en op het verzorgen van de show. Rob is terug veel beweeglijker en staat nooit stil behalve achter zijn microfoon. Dat de ritmesectie heel sterk is hoor je in volgende song en bijbehorend filmpje van ” Black Chair “.

Rob Tognoni Band Borderline Diest 25 januari 2013 – Black Chair

Uit de nieuwe cd ” Art ” speelde Rob vervolgens ” Shoot The Dove “. Dat deze song minder bekend was bij het aanwezige publiek zag je wel maar de daarop volgende nummers waren dan weer heel mooie pareltjes zoals ” Dirty Occupation ” en ” Dark Angel “. Deze ” Dark Angel ” is een vast nummer in Tognoni’s repertoire en ook opvallend is dat hij dit nummer telkens een andere toets geeft. Deze keer mocht Frank Lennartz met zware diepe bastonen de intro doen van dit toch wel heel mooi nummer. Het resultaat zie je op volgende video, meer dan dertien minuten genieten van deze drie prachtige muzikanten. Nog zo een pareltje was “Bad Girl “. Liefhebbers van dit soort muziek moeten zeker de dubbele live cd ” Rock And Roll Live ” aanschaffen. Daar kan je veel songs van het concert terugvinden en met een subliem geluid, zodat je thuis nog verschillende malen kan nagenieten van dit concert. Set één werd zoals hierboven al vermeld iets vroeger afgesloten wegens een gebroken snaar. Het laatste nummer was de boogie ” Drink Jack Boogie ” een heel vlug nummer waar al de drie muzikanten hun vingersnelheid konden laten bewonderen.

Rob Tognoni Band Borderline Diest 25 januari 2013 – Dark Angel

Na een halfuurtje pauze begon Rob met ” Product Of A Southern Land “. Als je weet dat Rob uit Australië komt dan weet je waar deze titel over gaat. In ” Itty Bitty Mama ” kwamen Rob en Frank van het podium om eerst rug tegen rug te gaan spelen en om daarna elkaar uit te dagen in een duel tussen de leadguitar en de bassguitar. Wie gewonnen heeft? Het publiek natuurlijk want zoiets is steeds prachtig om naar te kijken. Deze dingen geven een liveact zoveel surplus tegenover de cd thuis in je luie zetel beluisteren. Ook het plezier dat van deze jongens afdruipt tijdens hun speelminuten werkt enthousiasme op. De gig gaat in sneltempo verder met ” The Real Thing ” en ” Hey, Hey, My, My ” een Neil Young cover die ook op Rob’s laatste album staat. De versie van Rob is iets sneller dan deze van Neil. Afsluiten deed deze band met hun bekendste nummer ” Jim Beam Blues “. Een nummer dat iedere muziekliefhebber kent en een song waarmee veel meegeklapt en gezongen werd. Het is een typisch nummer van Tognoni. Een waardige afsluiter van 2 uur luide maar steengoede muziek. Meer rock dan blues, maar daar is niets fout mee. Voor dit genre van muziek zal er steeds interesse zijn.

Rob Tognoni Band Borderline Diest 25 januari 2013 – Itty Bitty Mama

Rob Tognoni Band Borderline Diest 25 januari 2013 – The Real Thing – Hey hey My My

Het publiek bleef roepen en stampen om meer en dat kregen ze dan ook wel. Een lachende Rob zei : ” Dat hij graag nog een toegift wilde spelen voor dit publiek”. Die toegift werd een medley van ” Roadhouse Blues ” en ” Baby Please Don’T Go. Mooi in elkaar gemixt zodat het toch nog een aantal minuten echt genieten was. Voor mezelf was dit een mooi einde, beter kon nog moeilijk dus beter afsluiten op een heel goed moment. Achteraf was er nog een afterparty met DJ Den Huibbe, frontman van Chillie Willy.

Bedankt Rob Tognoni, Frank Lennartz en Mirko Kirch voor de steengoede muziek. En ook dank aan Fred en de mensen van De Borderline die dit concert mogelijk maakten.

Rob Tognoni Band Borderline Diest 25 januari 2013 – Roadhouse Blues/ Baby Please Don’T Go

13Rob Tognoni