Richie Kotzen
Boerderij, Zoetermeer
31 augustus 2017

De super getalenteerde in 1970 in Pennsylvania geboren Richie Kotzen was al vanaf heel jonge leeftijd verknocht aan zijn gitaar en werd ontdekt door Mike Varney. Richie’s rol in Poison en Mr. Big zette hem op de kaart, maar weerhield hem niet om een groot aantal solo albums te produceren met een grote afwisseling in stijlen. Een afwisseling die hij ook in zijn gitaarspel ten toon spreidt. Een groot succes heeft Richie met The Winery Dogs waar hij door Mike Portnoy werd gevraagd om samen met Billy Sheehan deze super band te vormen, die inmiddels wereldwijd al voor uitverkochte zalen heeft gestaan.

Tekst, foto’s en video’s: Edwin Birkhoff. Kijk HIER voor meer foto’s en video’s.

The Konincks supporten Richie Kotzen de komende weken in zijn Europese toer, die afgelopen woensdag in Duitsland is gestart.

De website van The Koninkcs opent met het statement “Contemporary Blues Rock” en dat is tegenwoordig zo’n breed begrip dat dit het wel zo’n beetje samenvat.
Julia Herzog (Zang), Mike Wegmüller (Gitaar), Marc Wermelinger (Bas) en Luke Sutter (Drums) presenteren een interessante mix van Contemporary Blues Rock met diverse “oude” invloeden die punkachtig en psychedelisch aanvoelen en daar is helemaal niets mis mee. Zo af en toe komt het wel een beetje rommelig en gehaast over, waarbij ook een enkele keer de zuiverheid te wensen overlaat, maar al met al een heel aardig optreden om de avond mee te starten.

Dit jaar is, na een door Richie Kotzen omschreven “Charge to recharge” periode, het nieuwe solo album “Salting Earth” uitgebracht. Een Rock album met wat brede uitstapjes richting Funk en Soul die het een zeer prettig te beluisteren album maken.

Dat Richie een zeer begenadigd gitarist is blijkt ook vanavond. Wat echter een grote stempel op de avond drukt, is het feit dat Richie’s stem het, voor de tweede keer bij een optreden in De Boerderij, laat afweten. Geen prachtige hoge uithalen dus en een aangepaste set, waardoor een deel van het publiek enigszins afhaakt. Je wilt nou eenmaal stevige rock horen op zo’n avond. Het is absoluut niet zo dat Richie en de band hun best niet doen, of niet voldoende enthousiast zijn, maar ja…. Misschien dat een tour die binnen een een heel korte tijd verplaatst van Zuid-Amerika via Mexico naar de US en vervolgens Japan, Zuid Korea, Singapore en Australië aandoet, met 1 dag reistijd voordat het eerste concert in Europa aanvangt, iets teveel van het goede is.

Gelukkig worden er creatieve oplossingen bedacht, zoals een tweetal nummers die, met wisselend succes, door de bassist worden gezongen. Daarnaast mag de uit Apeldoorn afkomstige singer/songwriter Richard Joris (YourS en Carve) tweemaal aantreden. Niet voor de eerste keer, want ook bij het optreden in 2012 was dit door de stemproblemen van Richie al het geval.

Natuurlijk heeft dit impact op de kwaliteit, maar desalniettemin weet Richie met zijn grote innemendheid er een leuke avond van te maken en zit er een goede opbouw in de avond om de mensen met een goed gevoel naar huis te laten gaan.