Ralph de Jongh en Torres Blues22BM

Ralph de Jongh en Torres Blues
Azotod, De Meern
15 januari 2016

Tekst: Paul Scholman / Foto’s: Alex van Empel & Paul Scholman

In Bluezotod is vrijdag 15 januari de toon voor 2016 gezet. De 4e editie van de bluesavonden wordt ingevuld door de Ralph de Jongh Band en Torres Blues. De ruim 200 bezoekers worden getrakteerd op een avond vol afwisseling.

Ralph de Jongh en Torres Blues10BM

Ralph de Jongh opent solo. Gezeten achter op het podium en getooid met zijn onmisbare (twee verschillende) klompen krijgt hij de zaal onmiddellijk in zijn ban met zijn weergaloze beheersing van de slidegitaar en fantastische zang. De houtsplinters vliegen weer vrolijk door de lucht van de plank voor zijn stoel en gelukkig houden de houten schoenen stand tijdens deze editie. Opzwepende blues met de rauwheid die dwars door de ziel snijdt en hij sluit af met het onvermijdelijke Come On In My Kitchen van Robert Johnson.

Ralph de Jongh en Torres Blues15BM

Vervolgens neemt Torres het stokje over in de stille bar. Met zijn band Torres Blues speelt ook hij een rauwe en onvervalste blues met enkele heel verrassende uitvoeringen van bekende nummers. Het nummer Route 66 van The Stones krijgt met de uitvoering van Torres een geheel nieuwe dimensie. Crossroads van John Mayall mag in dit illustere rijtje niet ontbreken. Aanstekelijke, feestelijke en dansbare blues maken, zodat het kroeggedeelte van Azotod al snel te krap wordt en het publiek letterlijk bij Torres op schoot belandde.

In de 2e set speelt de band van Ralph een set vol funky blues waarbij de muzikale kracht van de band goed tot zijn recht komt. Ralph heeft net zijn live cd ‘Live @ De Noot’ uit en speelt daar een aantal nummers van, zoals Worry Wise en Worried Man Blues, maar ook enkele Stones-nummers komen langs, met op speciaal verzoek vanuit het publiek Sympathy For The Devil.

DSC06938BM

Met veel ruimte voor de melodieuze zang van Nico Heilijgers (bass) en Moon Anderson op de backing vocals en de saxofoon van Arend Bouwmeester werd het publiek verder opgewarmd voor de slotset. Schoonheidsfoutjes mogen ook verteld worden. Er gaat iets fout met het geluid op het hoofdpodium en na een half uur dacht Torres Blues in de stille bar in zijn enthousiasme “Ah, wij zijn weer aan de beurt” en begon vrolijk aan zijn tweede set.

Ralph vindt het geen enkel punt, ‘Speulen we straks toch gewoon nog een uurtje of twee?’ en aldus geschiedt. Even na 00:00 uur vangt Ralph aan en even voor 02:00 uur sluit Ralph af met een set waarin diverse nummers van zijn vorig jaar verschenen album ‘Sun Coming Up’ te horen zijn. Prachtige nummers van heel ingetogen tot het niveau dak eraf, zoals Harry en Turn Me On.

Met deze bandbezetting heeft Ralph een prima concept neergezet. Hij speelt zelf, om maar een voetbalterm te gebruiken, in de punt naar achteren en heeft het gehele speelveld voor zich, zodat het contact met de band optimaal is. De eerste keer dat ik deze band in deze samenstelling zag spelen op 20 december 2014 in Café de Noot in Amersfoort zat Ralph er nog voor en was constant op zoek naar contact met zijn bandleden en was het net of hij achterstevoren op zijn fiets zat. Dat contact is nu hersteld en hij kan zo prima aangeven wat er moet gebeuren en of er iemand een solo kan spelen.

DSC07516BM

Over solo’s gesproken: Maarten Ouweneel, de gitarist van de band, staat zijn mannetje en hij treedt steeds meer op de voorgrond. Hij heeft zich prima ontwikkeld de afgelopen tijd. Met Nico Heilijgers op bass en Arie Verhaar achter de drumkit staat er een uitstekende ritmesectie.

Het voltallige publiek blijft tot de laatste noten wegsterven, want de band speelt er om 1.30 uur nog lustig op los, volledig in de ban van een weergaloos optreden. Ralph was eigenlijk niet van plan om al nummers van zijn aankomende cd te spelen van Lonesome Man, Ocean Of Love, maar ineens zijn daar een aantal onbekende nummers en Ralph kon een glimlach niet onderdrukken en Bluezotod had een primeur van de eerste live gespeelde nummers van de cd die pas op 31 maart in de North Sea Jazzclub in Amsterdam het levenslicht officieel zal zien. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

DSC07545BM