DSC_4830

Popa Chubby
North Sea Jazz Club, Amsterdam
25 oktober 2015

Tekst en foto’s: Mitchel van Essen

Popa Chubby vult zondagavond voor een vrijwel uitverkocht North Sea Jazz Club het lijstje van Johan aan. De artiestennaam van de blues muzikant, die voor het eerst in Amsterdam speelt, is misschien wel net zo imposant als de man zelf. De New Yorker loopt met wandelstok het podium op en trekt met zijn rauwe verschijning meteen de aandacht van het publiek, dat met spanning afwacht wat deze bluesgigant ze deze avond zal brengen.

De eerste noten van zijn versie van ‘Hey Joe’ klinken door de club en de toon lijkt gezet. Popa maakt zich de cover eigen met behulp van het wah-wah pedaal, wat het nummer net even wat aangrijpender maakt. Het publiek knikt instemmend en de man lijkt zijn naam vanavond eer aan te doen. Pop-a-chubby, oftewel, het krijgen van een ‘harde’ lijkt voor een groot gedeelte van het publiek slechts een kwestie van tijd.

DSC_5022

DSC_4906-2

Na de Hendrix cover speelt de ‘bad boy’ uit de Bronx twee nummers van zijn meest succesvolle album ‘Booty and the Beast’ (1994). Voor het nummer The Same Old Blues zet Popa zijn hoed af om hier vervolgens de een op de andere gitaarsolo uit te toveren. Hij wordt na de laatste snik van het nummer luid toegejuicht door het publiek.

Dan staat Ted Horowitz (echte naam) op uit zijn stoel en legt zijn gitaar neer op een van de boxen achter hem. Pauze, denken een aantal mensen uit het publiek, maar Popa loopt naar het tweede drumstel dat midden op het podium al een tijdje eenzaam in de spotlights staat. Popa laat zien dat de wortels van zijn blues carrière achter het drumstel zijn opgebloeid. Een ware drum-off sessie tussen de drummer en Popa ontstaat en Popa’s karakteristieke ‘guitar face’ laat hij ook achter het drumstel niet achterwege.

Na de drumsessie pakt Popa zijn gitaar weer en speelt het nummer 69 Dollars van een van zijn recentere albums (Universal Breakdown Blues, 2013). Een blues nummer met een zogenaamde shuffling break up. Popa zet na dit nummer een bluesmedley in met de fur Elise en eindigt deze vervolgens met zijn eigen versie van Somewhere Over The Rainbow. Het nummer dat gekenmerkt wordt door zijn sterke opbouw. Als dit nummer ten einde komt roept Popa de Balkun Brothers het podium op. De Balkun Brothers, die deze herfst meermaals de support act zijn bij optredens van Popa Chubby, sluiten de avond met Popa in stijl af.

DSC_4983

DSC_5017