Concertverslag: PHIL BEE’S FREEDOM – De Amer, Amen 1 februari 2015

10647043_786935914725697_6447088674143814016_n

Phil Bee’s Freedom
De Amer, Amen
1 februari 2015

Tekst en foto’s: Herman Keverling Buisman

Het is pas half twee, als het voorprogramma kan beginnen. Er moett nog ge-soundcheckt worden. Het publiek staat nog rustig babbelend te wachten in het cafégedeelte, dat nu afgeladen vol is. Maar eindelijk worden we toegelaten. Het voorprogramma wordt verzorgd door een lange, stevige man, die ook een eigen (anologe) studio blijkt te bezitten in Nieuwe Pekela: Hans Hannemann. Zijn diepe stem heeft wel iets weg van Neil Diamond en hij zingt onder andere over vrouwen en drank: geen onbekende onderwerpen. Hij begeleidt zichzelf afwisselend met gitaar en piano. JanPeter (JP) Hoekstra, oa. gitarist van Douwe Bob, begeleidt hem op elektrische gitaar en samen klinkt het prima.

Even 10 minuten pauze en dan staat de hoofdact van die middag op het podium: Phil Bee’s Freedom. Met zes man sterk zijn ze gekomen, sommigen helemaal uit Belgie. Dus een volle bak op het podium met mannen en instrumenten. De ritmesectie bestaat uit twee Belgen: Marcus Weymaere, prima en steady op slagwerk en Carlo van Belleghem op basgitaar: een solide basis. Op toetsen en accordeon is Pascal Lanslots aangeschoven en dan volgen er twee (!) gitaristen, nee: meester-gitaristen mag ik wel zeggen: John F. Klaver (bekend van zijn eigen band) en Berland Rours. Tenslotte natuurlijk de naamgever van de band, zanger Phil Bee (Bastiaans).

1904149_786936488058973_8640104497892421446_n

10915176_786934924725796_3795308646452988478_n

King Mo, de vorige band van Phil, is precies een jaar geleden opgehouden te bestaan en Phil heeft korte tijd een sabbatical genomen, maar het bloed kruipt, waar het niet gaan kan. Dus maar deze formatie gevormd en na twee keer oefenen gelijk een CD opgenomen. De heren beginnen ingetogen, maar al gauw wordt er heviger gepeeld. Eigenlijk is er een ongeschreven regel van ingehouden spelen in de Amer, maar op een gegeven moment trilt het podium door het heftige geluid en het publiek is laaiend enthousiast direct vanaf het begin. Vermeldenswaard is een heel mooie uitvoering van het Hart-Bonamassa nummer: I´ll Take Care Of You met een afwisselende, prachtige solo van beide gitaristen. Echt kippenvel met een hoofdletter K! En dat al in de eerste set van totaal drie. Ook de Bob Dylansong: All Along The Watchtower wordt vlak voor de eerste pauze op een geweldige manier gebracht. Hoe, in godsnaam, kun je daar overheen?

1503286_786936341392321_8255077773924044347_n

10404878_786935031392452_6266838181403006114_n

Nou, de tweede en de derde set zijn zo mogelijk nog beter. Afwisselend gloedjenieuw geschreven nummers (primeurtjes) en wat ouder materiaal worden de het zaaltje ingeslingerd. Het publiek, maar vooral de band geniet zichtbaar en ik meen zelfs even een traantje bij Phil te zien. We worden als publiek wel fijntjes op het feit gewezen, dat er geen opnames op YouTube mogen verschijnen van dit optreden.

Alweer een memorabel optreden in de Amer. Kortom : een zondagmiddag om in te lijsten!

10011467_786935148059107_4532977317443943637_n

10959732_786935768059045_1428473494467689731_n