pbf_13

Phil Bee’s Freedom
Zaal BLUES, Rhede (D)
18 maart 2016

Tekst en foto’s: Joachim Brookes (Soundanalyse) / Vertaling: André Wittebroek

Phil Bee was de zanger van de Nederlandse band King Mo, opgericht in 2008 en in 2013 kwam er een eind aan de samenwerking. In die relatief korte tijd had de band veel succes in binnen- en later ook in het buitenland. In 2010 werd men viermaal genomineerd bij de Dutch Blues Awards en in de categorieën beste band en beste gitarist werd de Award ook uitgereikt.

King Mo is nu verleden tijd en frontman Phil begon succesvol een nieuwe band genaamd Phil Bee’s Freedom, die direct in 2014 als beste bluesband werd gekozen en zo deel mocht nemen aan de International Blues Challenge in Memphis waar men de halve finale haalde. Phil zelf haalde de prijs op voor beste blueszanger in 2015. Midden 2014 kwam het album ‘Caught Live’ uit. Alle bandleden zijn al jaren actief in de muziek en hebben hun sporen daar ruimschoots verdiend.

Het optreden begint zeer ontspannen en humorvol. Phil vertelt dat hij al voor de vijfde keer in BLUES optreedt en het er elke keer weer zeer aangenaam spelen is. Mooie zaal, toppubliek en goede sfeer.

Het eerste nummer, het gevoelige ‘For My Brother‘ wordt intens gespeeld en bevat ook invloeden uit de jazz. Met twee indrukwekkende gitaristen, een geluidstovenaar aan de toetsen en een ritmesectie met een heerlijke groove, is dit openingsnummer een genot inzake heerlijke blues. Gitarist John F. Klaver, die de prijs beste gitarist 2015 won, en gitarist Berland Rours blinken uit met schitterend gitaarspel. Twee gitaristen met verschillende opvattingen maken er de hele avond een geweldige belevenis van, waarbij ze in de duels samensmelten.

Zelden zag ik een band die coversongs zo’n eigen interpretatie geven als vanavond. ‘Where Do I Have To Stand‘, ‘Ain’t No Love In The Heart Of The City‘ en ‘Down Don’t Bother Me‘ krijgen een heel eigen geluid. Het hoogtepunt van de covers is het van Jimi Hendrix bekende ‘All Along The Watchtower‘ in een zeer lange, maar totaal andere versie. De enige overeenkomst met het door Bob Dylan geschreven nummer is de tekst. Uit een dromerige, ballade-achtige sfeer bouwt men de dynamiek stap voor stap op naar de muzikale climax. Ongelooflijk wat deze muzikale toppers met een zo vaak gehoord nummer doen. Highlight!

pbf_03

De blues, gekoppeld aan funk, R&B en soul is de basis van muziek en amusement op een zeer hoog niveau. Het a-cappella, zonder microfoon met publiek, de jazzintermezzo’s van toetsenman Pascal Lanslots en gitarist John F. Klaver, het rockige gitaarwerk van Berland Rours, de stuwende en groovende ritmesectie met (inval)drummer Arie Verhaar en bassist Wil Hermens, alles bij elkaar maakt het een zalige bluesmix. Zoals in het nummer ‘Got To Get Better‘ van Derek & The Dominos en ‘Big Legged Woman‘ die zaal BLUES in vuur en vlam zetten.
Natuurlijk staan er ook eigen composities op de setlist. Van de nieuwe CD die binnenkort uitkomt worden er enkele gespeeld. ‘Hold On‘ , voor het eerst live, ‘Sunday Morning’ en ‘Last Kiss‘, geschreven na het overlijden van Phil’s moeder geven er een zeer persoonlijke tint aan. Respect!

pbf_04

De toegift is de slagroom op de taart. Het concert heeft vele hoogtepunten, maar Eric Claptons ‘Old Love‘ is de top. Het gevoel, de emotie die John F. Klaver in zijn extreem lange solo legt, het fantastische sfeervolle keyboardwerk van Pascal Lanslots en de prachtige solo van Berland Rours daaropvolgend zorgen voor emotievolle klankbeelden en kippenvel bij het publiek. Ogen dicht en genieten is het motto.
Een goed geluid is een voorwaarde voor een klasse concert en de complimenten voor Jan Tervooren, geluidsman van BLUES, die een perfect geluid heeft gecreëerd.

Conclusie:
Dit optreden van Phil Bee’s Freedom, dat alleen maar zeer tevreden bezoekers kent, is pure reclame voor de blues en voor de band zelf. Top!

Line-up:
Phil Bee: vocals
Berland Rours: gitaar
John F. Klaver: gitaar
Pascal Lanslots: keyboards
Wil Hermens: basgitaar
Arie Verhaar: drums

Blues Magazine bedankt Joachim Brookes van Soundanalyse voor het verslag.

pbf_05

pbf_06

pbf_07


Ook op Blues Magazine ...