PETER GREEN TRIBUTE BAND

PETER GREEN TRIBUTE BAND – V.V. Haagse Hout – Den Haag, 18 april 2014

Tekst: Ton Kok. Foto’s: Bert Lek. Meer foto’s Bert

Op vrijdag 18 april jl. werd het door Huub Hoeberigs en vrienden georganiseerde halfjaarlijkse bluesfeestje gehouden in de kantine van Voetbal Vereniging Haagse Hout. Als band werd vastgelegd de Peter Green Tribute Band met Richard van Bergen (zang/gitaar), Will Sophie (gitaar), Roelof Klijn (bas) en Jody van Ooijen (drums).
In een wat later stadium wisten ze ook nog de Jean Paul Rena Band binnen te halen als support-act.

Ondersteund door een avontuurlijke ritmesectie met bassist Jorn de Rijck en drummer Rick Kuyper zette Jean Paul een lekker gevarieerd setje neer met een sterke mengeling van covers en eigen werk, zowel akoestisch als elektrisch gespeeld. Het was alweer een flinke tijd geleden dat ik hem aan het werk had gezien en dat het een goede zanger/gitarist was, was mij wel bekend, maar het repertoire heeft sindsdien veel meer body gekregen en de bassist en drummer begeleiden strak waar nodig, maar laten waar mogelijk een duidelijke eigen inbreng gelden. Een prima begin van de avond. Hoog tijd voor een nieuwe CD.

PETER GREEN TRIBUTE BAND

Dan betreedt de Peter Green Tribute Band het podium. Eerlijk gezegd heb ik persoonlijk weinig met tribute bands. Meestal proberen dergelijk groepen het geluid van de originele band zo dicht mogelijk te benaderen, maar slagen daar eigenlijk nooit in. Zeker als je het origineel hebt gezien is er bij mij hooguit een gevoel voor nostalgie, maar dat is dan ook alles. Bij deze band ligt dat anders: we hebben hier te maken met een viertal sympathieke muzikanten, die allen hun sporen in de muziek ruimschoots hebben verdiend. Ze hebben allemaal een eigen stijl ontwikkeld, hebben niets meer te bewijzen en staan op het podium om met veel plezier de muziek van een grote held ten gehore te brengen. Dat doen ze goed, verdomd goed. Twee sets van een uur, in de eerste helft komt veel albumwerk voorbij, in de tweede set horen we ook diverse hits van Fleetwood Mac voorbij komen met als apotheose “Oh Well”. Dit nummer is geschreven door Peter Green, maar bij deze versie verdient het kwartet Van Bergen/Sophie/Klijn/Van Ooijen de co-credits voor de fraaie jam op het eind.

PETER GREEN TRIBUTE BAND

Twee fantastische gitaristen, beiden ook zeer bedreven met slide, soleren om de beurt, vechten prima gitaarduels uit en weten ook fraai twin-gitaarwerk te leveren. Voor een nummer als “Albatros” ligt de basis natuurlijk helemaal vast, maar als de heren dan in plaats van het ingetogen slide stuk een stevig tweestemmige partij neerleggen, dan is het voor mij duidelijk, dat dit meer is dan een tribute band. Ik hoop deze band komende tijd nog vaker tegen te komen en als ze dan ook nog eens “Jumping At Shadows” op de setlist hebben staan verander ik de 10- in een vette 10.

Rest me alleen nog te vertellen dat het weer een waanzinnig gezellig avondje was in het Haagse Hout en ik al weer uitkijk naar het volgende concert in de tweede helft van het jaar en ook dan staat er een (Amerikaanse) topper op het podium, maar ik laat de bekendmaking hiervan graag aan Huub over.

PETER GREEN TRIBUTE BAND