Patti Smith
TivoliVredenburg, Utrecht
27 januari 2019

Volgens Patti Smith zelf is dit een wereldtournee van drie dagen met Utrecht als standplaats. Twee keer een ‘gewone’ rock show, afsluiten doet ze met een spoken word show. De verkoopterm die de organisatie hanteerde dat er iedere avond een volledig andere setlist zou worden gehanteerd bleek een fabeltje. De eerste twee shows kwamen qua liedjes redelijk met elkaar overeen.

Tekst: Paul Op Den Kamp / Foto’s: Rob Sneltjes. (Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Wat op voorhand te verwachten van een dergelijke show! In haar carrière is de zangeres nooit bang geweest om voor haar mening uit te komen, zowel op politiek als sociaal gebied. De staat van de wereld vol politieke onrust en de voor haar verkeerde president in het Witte Huis moeten haar engagement toch naar nieuwe hoogten stuwen. De verdeeldheid van haar land is een voedingsbodem voor haar eigen muzikale ‘fire and fury’. Een kracht die aanwezig is, maar subtieler tot uiting wordt gebracht dan je zou denken.

Het verwachte tumult van slogans en preken blijft uit, in plaats daarvan is dit een perfect afgemeten show met zowel oud als nieuw werk. De kern van haar muziek blijft nog altijd de boodschap dat je als mens in essentie altijd vrij bent om je eigen keuzes te maken, in de kern ben je niet gebonden aan materialisme en technologie; dit zijn toevoegingen of hulpmiddelen maar geen eerste levensbehoeften. De liefde en de mensen om je heen zijn veel belangrijker.
Een onderliggend thema dat ook in de gespeelde covers terug komt. Het spirituele Ghost Dance gevolgd door het activistische lied Beds Are Burning van Midnight Oil, drijft de muzikanten en de zaal zelfs tot een vroeg hoogtepunt. In haar bindteksten blijkt Patti Smith een persoon te zijn met veelvoudige interesses. Ze refereert aan de verjaardag van Mozart, draagt een lied op aan de overleden toneelschrijver Sam Sheppard en vraagt om steun voor een organisatie die zich inzet voor klimaatbehoud.

Ook toont ze zich bezorgd om haar publiek. Vlak na de start van de show wordt er een bezoeker onwel, direct stopt ze met spelen en haast zich naar de rand van het podium. Als de getroffen man door medewerkers op het podium wordt getild om zo de zaal te verlaten vraagt zij of er geen stoel kan worden neergezet. Deze pechvogel bekijkt vanaf dat moment de show, vlak naast haar. Waarna zij wel de grap maakt dat sommigen erg ver gaan om de show van zo dichtbij te kunnen zien.

Mega kolos TivoliVredenburg is volgens de zangeres een vreemd gebouw. Vanaf het podium vergelijkt ze het met een groot Amerikaans winkelcentrum. Licht bevreemdend dat het grootste gedeelte van het publiek de grap niet snapt en stil valt.

In de live setting wordt pas duidelijk dat de geijkte etiketten niet passen bij de muziek. Zowel in uiterlijk als stijl is ze een oude hippie danwel punk oma, de muziek drijft meer op de erfenis van The Doors of Jefferson Airplane, dan Sex Pistols en Stranglers. Meer het stuwende en psychedelische van de jaren 60, dan het voortdenderende vier akkoorden schema van de punk.

Als ze tegen het einde van de show voorleest uit haar boek ‘Just Kids’ komt dit nog een keer aan de orde. Ze vertelt hoe zij en haar toenmalige partner Robert Maplethorne als hippiekinderen van de jaren zestig het nieuwe decennium in gingen met het grote ideeën die ze wilde verwezenlijken. Dromen die heel anders zouden gaan uitpakken. Of zoals ze zelf ooit schreef in haar gebundelde liedteksten. “I wandered through the debris of the sixties. So much joy yet malcontent. So many voices raid, then snuffed. My generation’s heritage seemed to be in jeopardy.”

Toegift ‘People Have The Power’ vervalt toch in een vorm van slogan-isme, liever had ik een andere nummer gehoord bijvoorbeeld ‘Gloria’. Hoe dan ook, het is een prachtige avond en in het gezelschap van een legende.

De volledige setlist is als volgt:
– Wing
– In My Blakean Year
– Dancing Barefoot
– Ghost Dance
– Beds Are Burning (Midnight Oil Cover)
– Jerusalem (gedicht)
– After The Gold Rush (Neil Young Cover)
– I’m Free/Walk On The Wilde Side (Rolling Stones/Lou Reed Cover)
– Beneath the Southern Cross
– Love Is Bigger Than Anything In Its Way (U2 Cover)
– Pissing in A River
– Voordracht uit haar boek ‘Just Kids’
– Because The Night
– People Have The Power

Website Patti Smith

Voor allen die de shows in Utrecht hebben gemist, er is deze zomer ruimte voor een Europese herkansing:
June 13 – Neuchâtel – Festi’Neuch
June 15 – Bergen – Bergenfest
June 16 – Oslo – Sentrum Scene
June 17 – Trondheim – NTNU The Big Challenge Science Festival
June 19 – Stockholm – Waterfront
June 21 – Aarhus – Musikhuset
Aug 1 – Glasgow – Summer Nights
Aug 7 – Sant Feliu de Guíxols – Festival Porta Ferrada

Gerelateerde artikelen
Filter by
Post Page
Concert, Tour & Festival Nieuws
Sort by