Concertverslag Nico Wayne Toussaint – 18 maart 2012 ‘t Hooghe Water, Capelle a/d IJssel

Nico Wayne Toussaint
‘t Hooghe Water – Capelle a/d IJssel
18 maart 2012

Nico Wayne Toussaint

Tekst: Nineke Loedeman / Foto’s: Pemmy Larmené

Eindelijk, na een afwezigheid van bijna twee jaar is Nico Wayne Toussaint weer in Nederland. De Franse mondharmonicaspeler, die al jaren in Miami woont, heeft net zijn 9e album, Lonely Number uitgebracht en zal in het kader hiervan een aantal optredens in Nederland verzorgen. De meermalen tot beste harpspeler uitgeroepen performer, speelt over de gehele wereld en heeft een geweldige live-reputatie opgebouwd. Tijdens de tour wordt hij bijgestaan door zijn Franse band, bestaande uit Florian Royo op gitaar, Guillaume Destarac op drums en Antoine Perrut op basgitaar en saxofoon.

Om 16.00 uur komen we aan bij restaurant ‘t Hooghe Water, waar de Robert Smith Bluesband inmiddels is begonnen met het opwarmen van het publiek. Deze band weet al snel een relaxte sfeer te creëren met hun afwisselende set van old-school blues nummers.

Klokslag 17.00 uur betreedt de band van Nico Wayne het podium en opent met een lekker vlot nummer. Het publiek stroomt dan ook flink toe en als Nico Wayne zelf ook het podium beklimt, weet hij meteen alle aandacht op zich te vestigen. De man straalt energie en passie uit, en knalt dat de zaal in. De heren spelen natuurlijk nummers van het nieuwe album Lonely Number, waarvan de titelsong subliem wordt gebracht. Ook van het album komt het boogienummer “Time to cut you loose”, en de band zet dit op een werkelijk adembenemende manier neer. Een bijzonder detail is dat de bassist de saxpartij voor zijn rekening neemt!

Nico Wayne Toussaint

Maar er komen nog meer fijne covers voorbij, zoals een funky uitgevoerde “Spoonful”, en “Come on in this house” van Junior Wells. Het tempo zit er stevig in en er is nauwelijks tijd om adem te halen, wát een performance is dit. Nico Wayne Toussaint funkt, swingt en grooved, maar bezorgt je ook met een rustige ballad kippenvel. De band is volledig op elkaar ingespeeld, en wordt door Nico Wayne perfect geleid. Want ook dat kan hij, deze meesterlijke harmonicaspeler, die alles uit zijn instrument weet te halen en met zoveel gevoel kan uitdragen. Daarbij maakt hij het plaatje compleet met zijn warme stemgeluid. Er wordt ons een afwisselende set voorgeschoteld van nieuwe en bekende nummers. Het concert loopt tegen het einde als Robert Smith het podium op wordt gevraagd om samen “Deep down in Florida” te spelen, en het publiek krijgt er geen genoeg van! Na bijna 2 1/2 uur spelen is het helaas voorbij, maar de heren mogen pas weg na een toegift, waarvan “Hoochie Coochie Man“ wel erg mooi uitgevoerd wordt. Tjonge, wat een heerlijke middag was dit, met spetterende muziek, in een fijne sfeer. Nico Wayne Toussaint keert in het najaar terug naar Nederland voor een extratour, ga hem zien als je ‘m nu gemist hebt!

Nico Wayne Toussaint

26 maart 2012|Categories: Concertverslagen|Tags: |6 Comments