Foto Concertverslag: MTB Band More Than Blues - Bluescafé, Apeldoorn 16 September 2017

MTB Band More Than Blues
Bluescafé, Apeldoorn
16 september 2017

Overtuigend optreden van de band MTB Band More Than Blues in Bluescafe Apeldoorn

Ingestuurd verslag. Tekst: William Lindner / Foto’s: Danny van der Korput / Video’s: William Lindner

De band bestaat uit een viertal ervaren muzikanten die ruimschoots hun sporen hebben verdiend in de muziekscene, zo is te lezen op de website van de band. Zanger Lain Barbier overtuigde mij al eerder in 2015 met een fraai gezongen akoestisch nummer in 2015 in het Calypso Theater in Wijk bij Duurstede tijdens de Memorial over muzikant/producer Okkie Huijsdens (bekend o.a. van band uit de jaren 70 zoals Limousine, The President en Rainbow Train)

Op zijn persoonlijke website is te lezen dat Lain Barbier nog in diverse andere muziekprojecten actief is Maar in het gesprek in de pauze vertelde hij mij dat MTB nu hoofdzaak is. “Spelen met deze drie fijne top muzikanten in deze band; daar ga ik nu helemaal voor de komende periode, William.” Het was dus een prettige verrassing dat hij met de band MTB Band More Than Blues afgelopen zaterdag 16 september in het Bluescafe Apeldoorn optrad.

Zanger en gitarist Lain Barbier is gezegend met een uitstekende zangstrot met een volume bereik waar je u tegen zegt. Zonder echt te overschreeuwen zong hij overtuigend de nummers vol passie en op een uiterst soulvolle wijze. Maar ook zijn prima gitaarspel mag er wezen. Samen met de drie uitstekende muzikanten: Anita Duif op Hammond, Nico Groen op drums en Mauricio Guerra Lopez op basgitaar, werd in twee sets een verzorgd concert neergezet. Met uitvoeringen zoals: Blues As Blues Can Get, Red House, Messin’ with The Kid, het eigen nummer You’ve Mistreated Me en het vol passie gezongen nummer Broken Heart werd het aanwezige publiek een mooi gevarieerd muziekpalet door de band voorgeschoteld.

4/9 MTB More Than Blues "Broken Heart" 16 sep 2017 Bluescafe Apeldoorn, Netherlands

Met alle nummers zoals o.a. bij de Little Feat nummers Spanish Moon en Dixie Chicken liet Lain Barbier ook een begenadigd gitarist te zijn. Vooral bij het nummer Broken Heart werden alle muziek registers door de bandleden nog eens open getrokken. Een fraai vol passie gezongen live uitvoering ondersteund met het stuwende Hammond spel van Anita Duif, de uitstekende groovende bassist Mauricio Guerra Lopez en het sublieme drumspel van Nico Groen.

Met een Hammond speelster in je midden mocht uiteraard niet het instrumentale nummer van Booker T. & The M.G.’s Green Onions ontbreken. In de tweede set werd hiermee begonnen en kon Hammondspeelster Anita Duif volledige los gaan in een prachtig samenspel met het gitaarspel van Lain Barbier. In de tweede set o.a. nummers zoals als Central Park, Jump Mama en Fly Like An Eagle. Het op een ontspannen soepele manier gespeelde prima concert werd door de band afgesloten met een uitstekend uitvoering van I’d Rather Go Blind.

9/9 MTB More Than Blues 'I'd Rather Go Blind' (Etta James) 16 sep 2017 Bluescafe Apeldoorn , NL

Met een album in het vooruitzicht, wellicht met meer eigen nummers, is er wat mij betreft weer een prima band toegevoegd aan de Nederlandse (Blues) Musicscene.

De band staat o.a. op het Flirting with the Blues festival in Amersfoort op 2 december. De organisatie heeft een goede zet gedaan door de band als opener te plaatsen. Want de band overtuigde in het Bluescafe Apeldoorn vanaf het openingsnummer en warmde het publiek op een gedreven manier direct op.

‘Green Onions’

6/9 MTB More Than Blues "Green Onions ("Booker T. & The M.G.'s) 16 sep 2017 Bluescafe Apeldoorn