Michael De Jong
Lingehuis, Geldermalsen
7 februari 2015

Michael de Jong in het Lingehuis te Geldermalsen op 7 februari 2015: ‘An Evening With The Blues’.

Tekst: Paul Scholman / Foto’s en Video: Bert Lek
Alle foto’s zie album Michael de Jong

Henk Demper, spreekstalmeester van Stichting Betuws Blues & Jazz promotie opent de avond met de mededeling dat het Lingehuis nog één keer beschikbaar is voor een mooie bluesavond in Geldermalsen en dat is op 7 april a.s. als Spencer Bohren deze lange reeks komt afsluiten en de stichting noodgedwongen verder gaat in het naburige dorp Meteren. Daar wordt hard gebouwd aan het ‘MFC De Pluk’, die ook plaats biedt aan een concert/filmzaal met 92 stoelen, die ingeschoven kunnen worden in de wand. Wanneer de stoelen verborgen zijn, kunnen we 160 staanplaatsen hebben.

Wat kan ik verwachten van Michael de Jong? Ik heb wel een vermoeden. Ik had Michael ooit een jaartje of 13 terug in ‘Het Dak’ in Leerdam gezien en daar was ik zeer onder de indruk geraakt van de man. Korte tijd later nog een keer in de kleine zaal van het Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht waar je in de kleine zaal met een uitstekende akoestiek een perfect geluid had. Michael had toen net het album ‘Park Bench Serenade’ uit. Mijn grootste vraag: is hij nog bij stem? Ja dat is hij, zo blijkt al snel. Michael komt het podium op, gaat zitten, vindt het licht wat te fel en dat wordt snel voor hem aangepast. Daar is Mountain of Love, ‘an oldie’ vertelt Michael (My version…. zegt ie erbij). Train Don’t Run There Anymore, een meeslepend melancholisch nummer, is de volgende in een lange reeks intrigerende songs.

“I NEVER use any kind of a playlist. I kind of “feel” the place out for the first song and THAT one can be a surprise (even to myself”). Hij klinkt bijna nog net als in 2002. Natuurlijk heeft Michael wel wat aan kracht ingeboet, maar het is ruim voldoende om je vast te houden en te luisteren en vooral je mond te houden. Het lijkt wel of niemand iets durft te zeggen, zo stil is het in het uitverkochte zaaltje. Het Michael venijn vind je nog steeds terug in zijn nummers.

IMG_7891

Michael neemt tussen de nummers ruim de tijd om zijn gitaren te stemmen, Pietje precies als hij is, maar daar krijg je wel wat voor terug en zelfs bij het stemmen is het stil. Veel van zijn nieuwe cd ‘Something For The Pain’ wordt gespeeld. Een van de vele hoogtepunten is het titelnummer van deze plaat. Een technisch hoogstaand nummer waarbij Michael geraffineerd met zijn linkerhand op de hals snaar voor snaar bespeeld, maar wel in een soort uptempo manier en dan de teksten, die zijn niet gebaseerd op rijmschema’s. Het gaat ergens over. Vaak gaat het over hoe hij tegen het leven aankijkt, wat hij voelt, wat hij meemaakt. Op het gebied van politiek, religie, pijn, en alles wordt even intensief gespeeld en ingetogen gezongen, uitbundig gezongen of fel als het moet, als er misstanden aan de kaak worden gesteld door hem.

Rancuneus kan hij ook zijn zo is gebleken. Hij had een conflict met Munich records wat hem deed besluiten zijn cd’s uit die tijd als gratis download op zijn eigen website te zetten.

Tussen de nummers door is er plaats voor verhaaltjes en humor. Zelfs aan het einde van het concert een medley van Buddy Holly met de vraag of het erg is dat hij dat gaat spelen met eventueel een foutje, maar de lol spat er dan ook van af. Dan ook nog even met een stevige toegift spelen waar de vonken werkelijk vanaf vliegen. De dankbaarheid van het publiek is een minutenlang staande ovatie aan een man die een véél grotere status verdient dat hij nu heeft. The Dutch Blues Foundation krijgt een sneer van hem. Ikzelf roep al jaren dat de man minimaal in de Hall of Fame hoort te staan, een oeuvre prijs moet krijgen, gezien de staat van dienst die hij heeft opgebouwd, ook aan de overkant van de plas waar ze The Blues hebben uitgevonden, maar vooral ook hier in Nederland. Het is Michael met de paplepel ingegoten en hij speelt alweer een jaar of 20 in Nederland en heeft een berg cd’s afgeleverd waar geen bluesman of -vrouw aan kan tippen. De intensiteit is groot, hij is altijd origineel en dus verveelt het nooit. Hij vindt dat er twee mensen binnen deze landsgrenzen waren die er voor in aanmerking kwamen. Harry Muskee en naar goed gebruik en bescheidenheid (be)noemt Michael zichzelf, in mijn ogen volkomen terecht, als de nummer twee.

IMG_7888

IMG_7926

De man ademt blues en heeft aan de zelfkant van de samenleving geleefd. Op straat dus, met drank en drugs, lees hier ons recente interview met hem, maar moet hij daarvoor veroordeeld blijven en niet geëerd worden? Als we als vooruitstrevend blueslandje onszelf serieus willen blijven nemen en door ons omringende landen en het grote land waar de blues vandaan komt serieus willen worden genomen, moeten we kijken naar wat de man heeft gepresteerd. en niet het lachertje worden door deze parel onder het vloerkleed te moffelen! Mijn mening is dat Michael de Jong bij leven geëerd moet worden en niet postuum! Wat mij betreft is de lobby weer opgestart… Wellicht zijn er blueslovers die hem niet kennen, maar de komende weken, maanden de kans hebben om dat recht te zetten en hem op waarde kunnen schatten.

Ik heb nog even wat opmerkingen na afloop van het concert op een rijtje gezet die recht doen aan deze uitstekende bluesavond:

* “Geloof dat we een heel erg bijzondere bluesavond hadden. Uitverkocht Lingehuis, muisstille zaal, bijna 3 uur adembenemende blues, prachtige songs, veel improvisatie, passie, hartstocht. Blues straight from the heart!  Man wat een concert! Met volle teugen genieten van een absolute topavond”.
* “Je hebt echt wat gemist. Het was een optreden om in te lijsten. Zo maak je ze tegenwoordig niet meer zoveel mee”.
* “Heerlijk avondje hel en verdoemenis.”
* “Wat een topavond zeg!”
* “Nog altijd vlijmscherp deze man. Heerlijk om te zien en te beluisteren”.
* “Vooral de gitaarkoffer is mooi, als die kon praten?”
* “Hij is al 70 en dan gewoon beginnen om 20.30 en met slechts een kleine onderbreking doorgaan tot 23.45 uur. Petje af”.
* “Het was een bijzondere avond in zo’n provincieplaatsje als Geldermalsen: in het Lingehuis trad Michael de Jong op en het was geweldig om naar deze man te kijken en te luisteren en de mensen…die waren muisstil en onder de indruk.”
* “Sommige teksten geven je kippenvel….”
* “Ik voel me bevoorrecht om bij zulke concerten aanwezig te kunnen zijn…”

Website Michael de Jong