Concertverslag: MASON RACK BAND – NiXenMeeR, Enschede 30 Mei 2014

mrb3

Mason Rack Band
NiXenMeeR, Enschede
30 Mei 2014

Tekst en foto’s Herbert Schluter, meer foto’s op Facebook

Wat een geweld, wat een power, maar misschien ook wel daarom des te meer enthousiasme, muzikaliteit en vakmanschap! Ik heb het over the Mason Rack Band uit Australië die het NiXpodium in Enschede onveilig kwam maken. Leadsinger en gitarist Mason Rack werd vergezeld door Joel ‘Thunderfoot’ Purkess op drums en Jamie ‘Robo’ Roberts op bas. Bijzonder is dat Mason doorgaans op een Weissenborn slidegitaar speelt, hoewel hij ook regelmatig een ‘gewone’ gitaar ter hand neemt. Zo’n Weissenborn is toch wel effe een wat aparte gitaar, qua uiterlijk maar zeker ook qua klank, tenminste als je er mee overweg kunt. Nou, dat is deze man wel toe te vertrouwen!

Wat hebben we zoal gehoord? Nou, bijvoorbeeld ‘There’s a riot going on in cellblock nr. 9’ (a lovesong for everybody who’s been in prison) maar dan in een wat ruigere, rauwere versie. ‘Crawling King Snake’, een hele ouwe bluessong van Big Joe Williams (maar ook geweldig gespeeld door bijv. John Lee Hooker, Muddy Waters en the Doors) krijgt in de versie van deze mannen een indringende ondertoon, bijna griezelig. Maar het zijn niet alleen maar covers die we voorgeschoteld krijgen. We horen ook eigen werk van Mason, zoals ‘5 Things’ dat geschreven werd tijdens een 3-daags oponthoud in Canada. Vruchtbaar oponthoud, dat wel!

Maar nog afgezien van een droge opsomming van liedjes is het show-element van dit powertrio allesbepalend voor een optreden. Moeiteloos wordt er geswitched van plek, dus plotseling zien we Mason achter de drumkit, Joel op de bas en Jamie op gitaar zonder dat je merkt dat de stijl opeens verandert. Even later sleept Mason een stoel naar het midden van de zaal en gebaart naar het mooiste meisje in de zaal dat ze moet gaan zitten. Zij krijgt vervolgens de Weissenborn op schoot, hij staat achter haar en samen spelen ze een geweldige solo! Over solo’s gesproken: ik heb in de loop van de jaren wel wat moois voorbij zien (en horen!) komen, maar de drumsolo die ‘Thunderfoot’ even later uit z’n mouw schudt tart iedere beschrijving… zo snel en zo gevarieerd, ik heb echt met open mond staan kijken!

mrb7

En nog was ’t feest niet voorbij. Na een drumsolo van Mason op een leeg bierfust wordt een trommel op de vloer gezet, twee lege fusten ernaast en spelen ze met z’n drieën een drumsolo terwijl ze eromheen lopen en zelfs gaan jongleren met de stokken. Je loopt bij dat soort acties altijd het risico dat het uitloopt op een soort circusact waarbij de focus van de muziek verschuift naar het kunstje, maar daar heb ik me hier totaal niet op kunnen betrappen. Dit was muzikaal vakmanschap! Dat blijkt overigens ook wel uit de manier waarop met name Joel heel goed in de gaten houdt wat Mason precies doet. Een enkel hoofdknikje of beweging met de gitaar van Mason en de rest weet precies wat er verwacht wordt. Valt het grote publiek misschien niet zo snel op, maar als je er op gaat letten merk je nog eens extra met wat voor professionaliteit hier gespeeld werd.

De twee toegiften ‘Black Betty’ en ‘You can’t always get what you want’ werden uiteraard enthousiast meegezongen en daarmee kwam er helaas al weer te snel een einde aan een dit heerlijke optreden.

Mocht je dit nou gemist hebben, dan heb ik erg goed nieuws voor je; ze komen nl. weer terug! Niet, zoals ik in de wandelgangen hoorde, eind dit jaar, maar veel eerder, namelijk 18 juni al. Dus hou die woensdag vrij in je agenda, kam je haren, poets je schoenen en je tanden en kom naar NiXenMeeR!

mrb4

mrb6

mrb2