Concertverslag: MAGDA PISKORCZYK – Qbus, Leiden 26 September 2014

magdapiskorczyk foto1
Magda Piskorczyk

Magda Piskorczyk
Qbus,Leiden,
26 September 2014

Tekst en foto’s: Jan Marius Franzen (purplehaze.rtvkatwijk.nl)

Na de opening door de lokale Leidse band de Bluesdinos betreden Magda Piskorczyk en haar band het podium. De sfeer verandert onmiddellijk. Hier zijn professionele muzikanten bezig, die een veelheid van stijlen beheersen. Niet voor niets was Magda twee keer semi-finalist op de International Blues Challenge in Memphis. Blues, country-blues, Afrikaanse muziek, het maakt niet uit, de band speelt het met verve. Helaas was het publiek niet in grote getale komen opdraven voor deze unieke rootsy Poolse band, maar degenen die er waren genoten zichtbaar van het optreden van de begaafde multi-instrumentaliste Magda Piskorczyk en haar uitstekende band, die tijdens dit optreden bestond uit drummer Bartek Kazek en Aleksandra Siemieniuk op gitaar en dobro.

magdapiskorczyk & Aleksandra Siemieniuk
Magda Piskorczyk & Aleksandra Siemieniuk

Aleksandra Siemieniuk kan meteen worden toegevoegd aan het lijstje met de meest ondergewaardeerde gitaristen. Bescheiden op de achtergrond begeleidt zij schijnbaar moeiteloos de charismatische Magda, die voortdurend het publiek erbij betrekt. Zoals op het nummer “Keep Your Eyes On The Prize” waar ze het publiek op een mooie en ingetogen manier aan het meezingen krijgt. Een van de vele kippenvel momenten tijdens dit concert. Daarvoor was het publiek al getrakteerd op een gave versie van Robert Johnson’s “Come In To My Kitchen” waarin Aleksandra Siemieniuk schittert op haar dobro.

magdapiskorczyk foto 2
Magda Piskorczyk

Magda opent de tweede set met een paar zeer intense, ingetogen akoestische nummers, waarbij zij zichzelf begeleidt op de gitaar. Het ontroerende nummer “Adieu Pierrette” is een van de hoogtepunten van het concert. Ook de Afrikaans getinte nummers zijn meeslepend mooi. Het rumoer in de zaal stoort Magda duidelijk, zij doet een bewogen oproep om de mensen die gekomen zijn om echt naar haar muziek te luisteren niet teleur te stellen. Als de band daarna weer op het podium staat swingt het de pan uit.

magdapiskorczyk foto3
Magda Piskorczyk

Af en toe verlaat Magda het podium en mengt zich onder het enthousiaste publiek. Als een godin loopt zij al bassend en zingend door het aangenaam verraste publiek. Een unieke gebeurtenis die je niet zal meemaken op grote concerten met helaas de broodnodige security. Dit lijkt meer op een feest dat voor iedereen toegankelijk is. Magda bruist van energie, ze zingt, speelt acoustische gitaar, bas en drums.

magdapiskorczy & Bartek Kazek
Magda Piskorczyk & Bartek Kazek

Na ruim twee uur vraagt Magda of ze nog een nummer moet spelen. “Ja!” klinkt het volmondig uit de zaal. Dan komt de groep de Bluesdinos weer op het podium en het is verrassend om te zien hoe Magda Piskorczyk muzikanten boven zichzelf kan laten uitstijgen in het slotnummer. Het is inmiddels al kwart voor één en tijd om voldaan huiswaarts te gaan. De thuisblijvers hebben ongelijk gehad . Het was een prima avond in Leiden met verbluffend goede roots muziek.

Note: Op 23 september werden opnamen gemaakt voor het radio programma Purple Haze. Deze zijn op 30 september te beluisteren. Verder is er dan ook een interview te horen. Dit programma is ook via internet te beluisteren:  http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/

Het programma is daarna nog twee weken via ‘Uitzending gemist’ te horen.
(Wijzigingen voorbehouden).