Lucky Peterson 5

Lucky Peterson – North Sea Jazz Club, Amsterdam, 3 augustus 2014

Tekst: Jurry Visser, Foto’s: Ewa Turadek en Jurry Visser

Opnieuw trad er in de North Sea Jazz Club een zoon van een blues grootheid op. Nadat we op 20 april j.l. Mud Morganfield, zoon van Muddy Waters, hadden zien optreden, togen we nu, in het kader van Het Lijstje van Johan (Derksen), naar de club voor een concert van Lucky Peterson, zoon van James Peterson.

Lucky kreeg de blues met de paplepel ingegoten en op zijn laatste CD, die heel toepasselijk  “The Son Of A Bluesman” heet, laat hij opnieuw horen wat hij allemaal in zijn mars heeft.

Lucky Peterson 3

Van genoemde CD opent hij de avond met “Funky Broadway”  en speelt hij als tweede nummer “I Can See Clearly Now” van Johnny Nash. Ook wordt van de CD het nummer “I’am still here” gespeeld.

Lucky Peterson zingt en speelt naast blues ook graag nummers met een funky- en soul feel. Zo horen we bijvoorbeeld op een gegeven moment Stevie Wonder’s “Superstition”, maar ook blues krakers als “Mojo Working” en “Sweet Home Chicago” worden vol overgave gezongen en gespeeld. Hij is een zeer gedreven zanger en een virtuoos op Hammondorgel en gitaar. Halverwege de avond begeeft hij zich, al gitaar spelend, tussen het publiek en zingt daarbij met z’n krachtige stem gewoon tien minuten lang zonder microfoon door. Later op de avond gaat hij met z’n gitaar op de rand van het podium zitten en op die manier maakt hij een soort huiskamer van de North Sea Jazz Club. Als daarbij de zender van z’n gitaar het begeeft en hij akoestisch verder moet spelen wordt het allemaal nog intiemer in de volle club. Bij dit alles volgt en ondersteunt zijn band, bestaande uit Shawn Kellerman op gitaar, Marvin Hollie op keyboard, Tim Wait op basgitaar en Raoul Valdes op drums, hem moeiteloos.

Lucky Peterson 1

Na de pauze gebeurt er plotseling iets heel bijzonders: Al de hele avond zit er vooraan bij het podium een wat oudere heer en tot een ieders verrassing vraagt Lucky Peterson op een gegeven moment deze heer om op het podium te komen. Het blijkt hier te gaan om de inmiddels drieëntachtigjarige Mr. Leon Blue, fameus Amerikaans blues- en boogiepianist, die jarenlang met de groten der aarde zoals B.B. King, Albert Collins, Albert King en Ike & Tina Turner heeft gespeeld. Leon voldoet graag aan Lucky’s uitnodiging en speelt met zichtbaar plezier een nummer mee.

Lucky Peterson 7

Na bijna drie uur en na een staande ovatie van het publiek besluiten Lucky Peterson en zijn band het memorabele concert met een gospelversie van “I’m Still Here” en daarmee wordt niets teveel gezegd. Lucky is er inderdaad nog steeds en we hopen dat hij ons ook in de toekomst nog vaak zal verblijden met mooie CD’s en spectaculaire optredens!

Lucky Peterson 8