Little Steve & The Big Beat
Cafe Wendela, Tiel
2 November 2013

LITTLE STEVE GROOTS IN TIEL

Tekst en foto’s: Bert Lek
Meer foto’s, zie fotoalbum Bert

Voor de zevende keer werd het festival Jazzy Tiel gehouden. Wat ooit klein begonnen is in het jongerencentrum Twentietoe, is inmiddels uitgegroeid tot festivalweek in zeventien locaties door het centrum van Tiel. Een daarvan Café Wendela, doet al mee vanaf de eerste editie. Dit jaar staat er in de bekendste juke joint van de Betuwe Little Steve & The Big Beat.

Vanavond bestaat de band naast zanger en gitarist Little Steve, Steven van der Nat, uit Guido Williams op drums, Bird Stevens bas en Evert Hoedt op de sax. Stipt om 21.00 uur wordt er instrumentaal afgetrapt voor een ruim bezet lokaal met zo’n zestig toeschouwers. Vele bekende gezichten, die ook iedere zaterdagmiddag aanwezig zijn in de beste cd/platenzaak van Nederland Triple J Records in de stad van Flipje.

little steve1

Het geluid is prima vanavond. Zelfs het geklets van de stamgasten is te horen in de zachte nummers ondanks het verzoek van Steven om even wat stil te zijn. Alles van de band steekt vanavond goed in elkaar. Steven mag dan niet groot zijn qua postuur, maar hij staat geweldig zijn mannetje met zijn grandioos gitaarspel. Soms ingetogen als het moet in Slip Away, wat mijn blues maatje kippenvel bezorgt of lekker ruig en fel uithalend in Feel So Bad.

Leuk en prachtig is de jazzy uitvoering van Chitlins Con Carne van Kenny Burrel, waarin de prima drummende Willemsen mag excelleren op de drums, terwijl de rest van de band toekijkt. ‘s Middags is Richard van Bergen gaan neuzen in de bakken bij Triple J records. Daar hoort hij van het optreden ’s avonds in Wendela. Ter plekke besluit Richard om maar te blijven en daar naar toe te gaan. Aan het einde van beide sets plugt hij zijn gitaar in om mee te jammen. Hierdoor wordt het concert nog mooier en is het puur genieten voor gitaarliefhebbers. Beide mannen gaan mooie duels aan. Na twee toegiften is het genoeg. Eigenaren Ruud en Wendy kunnen net als alle aanwezigen terugkijken op een meer dan geslaagde avond.

little steve zaal

little steve drums