Concertverslag: LEFTHAND FREDDY – L’ Esprit, Rotterdam 3 Januari 2015

IMG_0024

Lefthand Freddy
L’Esprit, Rotterdam
3 januari 2015

Tekst en Fotografie: Bert Lek.
Voor alle foto’s zie album Lefthand Freddy

Zanger/gitarist Lefthand Freddy (Fred Reining, 57) is de eerste van een hele rij musici, die dit jaar geprogrammeerd staan in de oudste sociëteit van Rotterdam. Waarschijnlijk is zij met haar bijna 48 jaar (juni) ook de oudste bluesclub van Nederland en ondanks haar leeftijd is het bestuur nog steeds erg actief. Op de vrijdagavonden worden eens in de zoveel tijd jamsessies georganiseerd en gaat men op stap naar andere evenementen, zoals op 22 maart a.s. in een dubbeldekker naar Lier in België, waar de formatie Little Hook optreedt.

Terug naar het optreden van de Groningse formatie met zoon Berend (Boogie B) Reining op gitaar, Andre van der Werf op basgitaar en tweede stem en good old Hans Waterman (o.a. ex- C & B en Solution) op drums. Niet een stel muzikanten, die stevig uit hun dak gaan, maar daar is het podium ook veel te klein voor. Hans zit helemaal tegen de muur aangeplakt zijn ding te doen en staat af en toe op om de benen te strekken en ook kan hij hierdoor een nog hardere klap uitdelen, maar ze genieten van het optreden, net als de ruim tachtig mensen die aanwezig zijn. Niet uitbundig, er kan zelfs geen applaus af na een van de vele virtuoze solo’s van Fred, want dat applaus bewaart men netjes totdat een nummer is afgelopen.

IMG_0071

Vanavond brengt hij veel nummers van zijn in 2014 verschenen cd “Soul Strings”. Het schitterende slow blues TV Blues, waarin Fred verhaalt over de ellende, die je daar ziet en wat je er mee doet blijft hij met zijn gitaarspel nog dichtbij het origineel, met een mooi tussenspel en waar Fred een heel vreemd einde aan breit zoals op het album, terwijl Hans in dit nummer vegend op de trommels begint en verderop in het nummer gaat slaan met zijn stokken. Northern Girl, een nummer over zijn belevenissen met een dikke dame in een supermarkt, wordt net als bijna alle nummers opgerekt tot bijna tien minuten, met prachtige wendingen en snelheden in zijn gitaarspel. Back On Track van het gelijknamige album uit 2006 past er naadloos tussen. B’s Boogie Scratch is een heerlijke boogie, waarbij de bezoekers eindelijk een beetje loskomen en er voorzichtig gedanst wordt. Voordat het echt los gaat in Rotterdam in All Your Loving, de tweede toegift, is daar een van de weinige covers van deze avond: het overbekende Rock Me Baby in een slide uitvoering!

IMG_0048

Hierin komen eindelijk alle muzikanten in het zonnetje te staan en dat is meer dan terecht; zonder de hechte backing van Berend, Andre en Hans kan Fred vanavond niet zo schitteren. Een mooi begin van een lang seizoen in L’Esprit. Wie in het westen woont en het concert gemist heeft of nogmaals wil zien: dat kan op zondagmiddag 18 januari a.s. in de Boerderij te Zoetermeer.

IMG_0084

IMG_0078