Concertverslag: Lefthand Freddy – De Amer, Amen, 15 maart 2015

Lefthand Freddy - De Amer, Amen, 15 maart 2015

Lefthand Freddy – De Amer, Amen, 15 maart 2015

Door: Jon Nyckl. Foto’s Herman Keverling Buisman

In 2013 zag ik hem na jaren weer eens optreden, Lefthand Freddy. Het was op het Bluesfestival te Grolloo in Hotel Hofsteenge. In de grote zaal had zojuist King of the World alle hooggespannen verwachtingen waargemaakt die de ambitieuze band rond Erwin Java in brede blueskringen had opgeroepen. In de gelagkamer van het roemruchte horecabedrijf (stamkroeg van Harry Muskee) mochten Lefthand Freddy and the Aces hun kunsten vertonen. En niets is dan mooier om verrast te worden door een fabuleuze gitarist, die werkelijk de sterren van de hemel speelt en in notime de hele (stampvolle) zaal op zijn kop zet.

Terugkijkend op dat bluesfestival heeft Fred Reining (zijn echte naam) mij toen meer geïmponeerd dan KOTW. Maar dat kan alles van doen hebben met de verwachtingen die je vooraf koestert of gewoon persoonlijke smaak. Voor mij reden om de volgende gelegenheid te baat te nemen wanneer het gezelschap in de buurt zou zijn om opnieuw te gaan genieten van deze virtuoos. En dat werd deze keer zondagmiddag 15 maart 2015 in De Amer. Ook nu weer was het meer dan de moeite waard.

Een werkelijk virtuoze gitarist, niet te vergelijken qua techniek (fingerpicking) en sound (transparant) met de bekende ‘grote’ namen. Gisteren bleek opnieuw dat Freddy tot de groten behoort van de Nederlandse bluesscene! Hij opende met de wonderschone klassieker Stormy Monday van blueslegende T-bone Walker in de haast serene atmosfeer die zo kenmerkend is voor cultureel café De Amer in Amen. Gelijk kippenvel. De variaties in de soli van Freddy rechtvaardigen dat het instrumentale deel in de performance meer aandacht krijgt dan het vocale, terecht en het verveelt nergens.

Lefthand Freddy

Net als anderhalf jaar geleden werd Freddy begeleid door zijn band (de naamgeving Aces vind ik nergens terug) in dezelfde samenstelling als 1 ½ jaar geleden. Op drums good old Hans Waterman, verdere introductie overbodig. Ogenschijnlijk zo gemakkelijk maar heerlijk strak en in voorbeeldige harmonie met bassist André van der Werf, so relaxed and easy with a big smile. Een heerlijke steady ritmesectie die Freddy alle ruimte biedt om te excelleren. Zoon Berend Reining begeleidt -zonder poeha, maar o zo nuttig- Papa op de rythmguitar. Een enkele keer krijgt hij een ‘hoofdknik’ van de ouwe en dan mag ook Berend (Boogie B.) een solo spelen, een aandoenlijk gebaar.

Naast enkele klassiekers speelt de band vooral eigen werk van de laatste 2 CD’s, Back on Track (uit 2006 alweer!) en het recent (2014) en in eigen beheer uitgebrachte Soul Strings. Beiden meesterwerkjes! Het publiek genoot zichtbaar en hoorbaar (mag alleen tussen de nummers door) van een weergaloos optreden die de muzikanten hen voorschotelden. De spelvreugde werd beantwoord met enthousiast applaus en aanmoediging vanuit de zaal. Dit enthousiasme in zo’n intieme ambiance als De Amer lwerkte kennelijk zo aanstekelijk, dat Fred nog een tandje bijschakelde en af en toe zichzelf leek te verbazen over zijn eigen kunnen!

Deze man, deze band verdient meer naamsbekendheid en grotere (qua naam) podia. Lefthand Freddy is zonder meer een parel op de kroon van de Nederlandse bluesmuziek. Een rasechte Groninger, maar toch een geweldige showman en entertainer. Ik zag de agenda van de band en moest droevig vaststellen dat daarin te veel ruimte is om een beetje boterham te verdienen in de bluesmuziek. Zonde, doodzonde….en o zo jammer voor de liefhebber van authentieke rythm and blues wanneer je Lefthand Freddy (nog) niet hebt ervaren.

Lefthand Freddy

Lefthand Freddy

Lefthand Freddy