Concertverslag: LaVendore Rogue – 13 Oktober 2013 NiXenMeer, Enschede

LaVendore Rogue - NiXenMeer-66

LaVendore Rogue
NiXenMeer, Enschede
12 Oktober 2013

Tekst: Herbert Schluter/ Foto’s: Nineke Loedeman

Een tijdje geleden hoorde ik een gerucht dat Hokie Joint Nederland weer eens zou aandoen en o.a. een bezoekje zou brengen aan NiXenMeer in Enschede. Alleen: een paar dagen daarvóór had ik gelezen dat deze band een sabbatical zou gaan houden. Tijdsduur: onbekend. Normaal gesproken weet je dan genoeg: die zien we niet meer terug.

Groot was dan ook de opluchting toen ik las dat onafscheidelijke maatjes JoJo Burgess en Joel Fisk, respectievelijk zanger en gitarist van Hokie Joint, de koppen weer bijeen hadden gestoken voor een nieuw muzikaal project genaamd LaVendore Rogue. Bijgestaan door oud-collega Steven ‘Cupsey’ Cutmore op drums, Warren Lynn op toetsen en Rob ‘Tank’ Barry op bas zijn ze een nieuwe weg ingeslagen, misschien wat rauwer, wat meer rock. Ik was dan ook erg benieuwd naar de sound van deze nieuwe oude club, dus op zondag 13 oktober op ’t fietsje naar NiXenMeer.

Even terzijde: heel vroegâh hadden we in Enschede de NIX BBBluesClub, maar omdat je na twee borrels wel eens een B’tje teveel aanslaat en mooie muziek zoveel meer is dan alleen maar blues, is de naam gewijzigd in NiX Podium. Dat is sinds dit najaar aangevuld met workshops bierbrouwen en whiskystoken, bluesdansen, singer/songwriter-avonden, gitaarbouwen/spelen en nog heel veel meer, zodat de naam nu officieel ‘NiXenMeer’ is.

LaVendore Rogue - NiXenMeer-56

Bij binnenkomst werd ik begroet door Jan die ’s middags getuige was geweest van de soundcheck en dat was reden genoeg voor hem om met een enorme grijns rond te lopen. Een tikkie later dan gepland beklommen de heren het podium en vanaf het eerste nummer greep het je bij je kladden. De eerste EP van LaVendore Rogue (What’s the meaning of…) is een aantal weken geleden uitgekomen maar daar vul je nog geen heel concert mee. Gelukkig leveren de 2 albums van Hokie Joint voldoende aanvullend materiaal om er een geweldig mooi concert mee te geven.

In twee sets komen er een paar vreselijk mooie nummers voorbij zoals ‘Honey Murder’ (door JoJo aangekondigd als ‘going on a honeymoon and killing your wife’), ‘Animal’, ‘Force of Habit’, ‘I’ll sleep when I’m dead’, het relatief rustige ‘Lucky Boy’, ‘Dead Man’s Chest’ (a naughty nautical song about smugglin’ narcotics on her Majesty’s ships), het aangrijpende ‘Riot’ en uiteraard de single van de hierboven al genoemde debuut-EP ‘Gangsters, Thieves & Villains’.

Als toegift werd het Hokie Joint liedje ‘the Crying Song’ nog even afgestoft, dit tot grote vreugde van ‘yours truly’ aangezien het juist dát liedje was dat een paar jaar geleden aan de basis stond van ons akoestische duo ‘the Ugly Twins’ en hoewel JoJo van tevoren had gezegd dat ze dit liedje níet gingen spelen zijn ze toch bezweken voor de druk… Met dank aan Yvonne die met een zwarte stift dit liedje nog eventjes subtiel toevoegde aan de setlist!

LaVendore Rogue - NiXenMeer-78

Hier stonden vijf mannen on stage die er, ondanks een wat matige opkomst qua bezoekers, duidelijk zin in hadden en die ook goed op elkaar zijn ingespeeld. Frontman JoJo is en blijft de spil van de band en weet continue de aandacht op zich te vestigen, is het niet door zijn expressie bij het zingen dan is het wel door het wat onbeholpen aandoende dansen dat hij laat zien tijdens bijvoorbeeld een solo. Daarbij is hij duidelijk gitarist Joel aan het uitdagen, maar die laat zich totaal niet van de wijs brengen en speelt geweldig mooie solo’s. Ook de rest van de band laat zich niet onbetuigd, alhoewel het geluid van de toetsen af en toe wat wegvalt in het geheel.

Al met al was ik erg onder de indruk van dit optreden en die EP komt inmiddels regelmatig voorbij op m’n iPod. Ik hoop hier veel meer van te gaan horen, al weet je het natuurlijk nooit…

LaVendore Rogue - NiXenMeer-70

LaVendore Rogue - NiXenMeer-87