king mo 1

King Mo
Theater de Molenhof, Delfzijl
Zaterdag 16 februari 2013
Publiek 140 mensen (bijna uitverkocht)

Tekst en foto’s: Herman Keverling Buisman.

In de wintermaanden wordt er maandelijks een bluesconcert gehouden in de foyer van Theater de Molenhof, die steevast goed bezocht worden. Na Lefthand Freddy en Mocambo Blues was voor mij de derde kennismaking met dit fenomeen en wat voor een! Tot de toppers van de vaderlandse Blues behoort toch ook King Mo.

king mo2

Ze hadden tussen optredens in Duitsland en Engeland nog een gaatje kunnen vinden op deze zaterdagavond in dit gebied van het noordelijkste gedeelte van Groningen. Er gaat niets boven Delfzijl! Eind vorig jaar heb ik nog een dubbel concert met de Veldman Brothers met deze band in Twist meegemaakt. Sindsdien spelen ze zonder toetsenist. De leemte , die dan ontstaat is naar mijn mening prachtig opgevangen door de andere muzikanten. Je kunt over dit gemis lang en kort redetwisten: ik vond het een prachtig muzikaal geheel, dit viertal.

king mo 3

De eerste, die opvalt is gitarist Sjors Nederlof, winnaar van de DBA 2010. Met een omgekeerde, danig gehavende rechtshandige Fender bracht hij prachtige soli ten gehore. Ziet er jong uit en toch heel veel ervaring. Als tweede noem ik de drummer: Andreas Robbie Carree, DBA winnaar van 2011. Goed en degelijk drumwerk met een prachtige solo, die dan ook met luid applaus werd afgesloten. Derde op rij is bassist Jules van Brakel. De clown van het stel, voor zover ik kan beoordelen. Lekker vast en zeker basspel. Last but not least, over ervaring gesproken: zanger Phil Bee (Bastiaans). Bekend van oa Phil Bee & Buzztones, met een dijk van een donkere stem.

king mo4

Twee sets werd ons voorgeschoteld in een ontspannen sfeer, grappen en grollen tussendoor, geluid was prima, alleen jammer van de foyerlichten, die wat mij betreft wel gedimd hadden mogen worden.

Het wachten is op de nieuwe CD. Mij is verzekerd, dat die eind dit jaar uit zal komen, ik zie er in elk geval reikhalzend naar uit.