Concertverslag: King King + support Sean Webster Band – Luxor Live, Arnhem 12 Februari 2017

Het is zondag 12 februari, fotograaf Edwin Birkhoff en ik gaan op pad om het optreden van de Britse Bluesrockers King King bij te wonen. Het bluespad leidt ons vandaag naar een stijf uitverkocht Luxor Live te Arnhem. Het is de vijfde achtereenvolgende Nederlandse show van dit kwartet tijdens deze tour.

King King + support act Sean Webster Band
Luxor Live, Arnhem
12 februari 2017

Tekst: Nineke Loedeman / Foto’s: Edwin Birkhoff

Tijdens de Nederlandse optredens van King King zal de Sean Webster Band het voorprogramma verzorgen. Deze band heeft de laatste tijd wat wisselingen doorgemaakt en Sean Webster staat nu op het podium samen met interim bassist Bart Kamp (o.a. Blind B & The Visionairs) en de Twentse toetsenist Hilbrand Bos. Achter de drumkit zien we als vanouds de Canadese Enschedeër Joel Purkess. De band staat aan de vooravond van het binnenkort (24 februari 2017) uit te komen album ‘Leave Your Heart At The Door‘.

Klokslag 20.00 uur zet Sean in met Give Me The Truth, het openingsnummer van het nieuwe album, welke soepel opgevolgd wordt door Sean’s mooie versie van de klassieker The Thrill Is Gone. Wat direct opvalt is de goede interactie tussen de twee ‘nieuwe’ bandleden Bart en Hilbrand aan de ene kant en Sean en Joel aan de andere kant. Het basspel van ‘rot in het vak’ (excusez le mot) Bart is zoals altijd van grote klasse en hij pikt probleemloos het repertoire van Sean op. Daarnaast geniet hij er zichtbaar en op swingende wijze van! Hilbrand heeft wat minder speel-uren op zijn conto staan. Hij speelt in regionale bands en zijn uitstekende spel viel enige tijd geleden reeds op tijdens optredens. Minder speel-uren of niet, hij geeft hier desalniettemin een werkelijk uitstekend staaltje toetsen weg! Hij heeft een goede timing, mooie techniek en een uiterst soepele groove. Hij krijgt dan ook volop de ruimte om zijn ding te doen. Respect! Ik hoop Hilbrand vaker bij deze band te zien vlammen op zijn keys.

Sean’s zinderende gitaarwerk is onverbiddelijk en een snelle set volgt. Na een fijn gezongen ‘Till Summer Comes Around wordt de Arnhemse zangeres PennyLeen Krebbers het podium opgevraagd om samen het duet I Don’t Wanna Talk About It van het nieuwe album te vertolken. PennyLeen, nét terug van een spetterende gig met haar band The Etta James Experience, grijpt deze mogelijkheid op te treden als kersvers duo met beide handen aan! En dat gaat ze trouwens ook bij enkele van de komende optredens van de band doen, zo is me na afloop verteld!

De chemie tussen PennyLeen en Sean spat van het podium af en dit duet is echt wel een hoogtepuntje van dit concert. De gehele band swingt en rockt en met dit explosieve nummer eindigt de veel te korte set van de Sean Webster Band. Maar ja, zo werkt het nu eenmaal als je het voorprogramma bent. In ieder geval hoorden we vanavond alvast vier nieuwe nummers en dat smaakt zeker naar meer. Wie de band avondvullend aan het werk wil zien, kijkt op de website Sean Webster Band. De album presentatie van ‘Leave Your Heart At The Door’ zal plaatsvinden op 3 maart aanstaande in The Shack te Oude Meer.
Meer foto’s van Sean Webster Band zie je hier.

Na een korte ombouw staan de mannen van King King klaar voor een stevig potje bluesrock. Afgelopen oktober moest de band zijn pas gestarte Europese tour voortijdig afbreken wegens stemproblemen van frontman Alan Nimmo. Na een korte, intensieve periode van herstel, heeft de band in januari jongstleden de draad weer opgepakt, wat resulteert in een uitgebreide toer langs vele zalen in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Groot Brittannië om de in oktober j.l. uitgebrachte CD/DVD ‘King King – Live’ te promoten.

Ze hebben er zin in en wat vanavond volgt is een uitgekiende set van pittige rocksongs (Stranger To Love), de meezingers (Rush Hour, Let Your Love Shine In) en prachtige gitaargedragen bluesballades (Who’ll Stop The Rain, Long History Of Love). Iedere keer raak ik weer onder de indruk van de power en veelzijdigheid van deze band. Rock, blues, soul en funk…alles horen we terug in de songs. Als een geoliede machine staat dit viertal de sokken uit zowel hun, als onze schoenen te spelen. Altijd is daar weer die immense energie die op het podium en in de zaal voelbaar is. Het publiek reageert uitgelaten. Zijn er veel verrassingen? Niet echt, maar dat voelt nergens als een gemis.

Alan bespeelt afwisselend zijn Gibson Les Paul en zijn Fender Strat, maar altijd tovert hij de mooiste tonen uit zijn gitaar, die wel een verlengstuk van de man lijkt. Tel daarbij zijn mooie, heldere zangstem (gelukkig nog met dat iets rauwe randje) en zijn charmante woorden tussen de nummers, en een grote glimlach verdwijnt niet meer van je gezicht. Drummer Wayne Proctor grooved als altijd met gesloten ogen en bassist Lindsay Coulson, meestal wat op de achtergrond, zorgt voor de stabiele stuwende factor. Hier staat een team at work.

Een van mijn persoonlijke favorieten is het funky All Your Life, waarin de band wordt voorgesteld. Het nummer duurt lekker lang en hierin krijgt iedereen even de gelegenheid voor een persoonlijke ‘noot’. Zo ook ‘the man from Rotterdam’ Bob Fridzema, die in dit nummer een indrukwekkende Hammond-solo wegzet. Stil blijven staan is geen optie bij dit nummer.

Onversterkt soleren is iets wat Alan tot in de puntjes beheerst en met de set-afsluiter Stranger To Love kan niemand meer om al die intensiteit en emotie heen en ja, de zaal is dus werkelijk muisstil. Applaus voor jezelf publiek! We krijgen er dan toch nog eentje om het af te leren en dat wordt meezingen en meeklappen met Let Your Love Shine In.

Vanavond heeft King King wederom laten zien dat de band tot de top van de classic bluesrock scene behoort. In Groot Brittannië weten ze het inmiddels en gelukkig raakt men er hier ook steeds meer van overtuigd. Volgende keer in de grote zaal Luxor?

Drummer Wayne Proctor vertelde ons na afloop dat de band keihard aan het werk is en een nieuw studioalbum is inmiddels volop in de maak! Dit album zal gevuld zijn met fonkelnieuwe songs en zal het ‘levenslicht’ zien in september 2017. Nog even geduld hebben dus. Tot die tijd, ga ze LIVE zien of zet de LIVE cd/dvd op. Kijk voor alle tourinfo op de website King King.

Meer foto’s van King King zie je hier.

15 februari 2017|Categories: Concertverslagen|Tags: , |0 reacties