IMG_7711

Khalif Wailin Walter
L’Esprit, Rotterdam
24 januari 2015

Tekst en fotografie: Bert Lek
Voor alle foto’s zie album Khalif Wailin Walter

Zanger/gitarist Khalif start met een prachtig rustige uitvoering van Little Red Rooster in een redelijk gevuld L’Esprit. Het is voor mij al weer zeven jaar geleden dat ik de man uit Chicago aan het werk zag in Bluesclub XXL in Wageningen. Khalif woont al jaren in Duitsland en dit is zijn enige optreden in ons land. Hij was overigens ook samen met Toronzo Cannon in Amersfoort tijdens de laatste Highlands in 2013, maar dat was meer een duo optreden. Bovendien maakte hij een misstap door de regen en duikelde het podium af; “over dat optreden heeft iedereen het alleen maar over de uitglijder”, kijkt Khalif lachend terug vlak voor zijn optreden in Rotterdam.

Deze keer heeft hij in Adrian Müller op bas en Felix Krüppel op drums twee nieuwe maten gevonden. Adrian is zeer beweeglijk voor een bassist, maar wat van hem verwacht wordt doet hij erg goed. Stuwend bassen en als zijn baas in de tweede set panne krijgt met zijn gitaar neemt hij moeiteloos de lead voor zijn rekening en om nog meer aandacht te trekken draait hij aan zijn knoppen van de basgitaar alsof zijn leven er van afhangt.

IMG_7721

Felix zit achter slechts een bass- en een snaredrum en dat komt mooi uit op het kleine podium. Hij is net als zijn instrumentarium: heerlijk basic! Wat minder is de opstelling van Khalif, links bijna weggedrukt in het hoekje, maar mooi dat de anderen goed zichtbaar zijn. Khalif is tenslotte wel de baas, die in het midden moet staan en alle aandacht hoort te krijgen. Die aandacht denkt Khalif binnen te halen wanneer hij al bij het vierde nummer het publiek ingaat en dat is wel erg vroeg. De stemming zit er dan nog niet goed in. Hij had dit beter na de pauze kunnen doen toen het geroezemoes de nummers oversteeg, zodat op dat moment Khalif gelijk had kunnen vragen of ze eindelijk eens hun mond willen houden.

IMG_7705

Verderop in zijn set krijgt hij wel het publiek mee in Big-Bootyed Woman. Zo’n dame is altijd lekkerder dan zo’n mager ding. Het nummer gaat over in het funky Sexy Mother en als laatste in Purple Haze, wat weer moeiteloos meegebruld wordt door het publiek. Dit is echter wel een ander probleem van Khalif, de tweestrijd tussen blues en funky spelen. Luther Allison had daar in het verleden ook problemen mee en dat kan in het publiek en bij de organisatoren een tweedeling veroorzaken. De puristen houden niet van funk. Bovendien is de funkmuziek een hele andere markt. (Khalif gaat in maart een nieuwe cd opnemen met half funk en half blues met blazers en dat laatste gebeurt later in het jaar als de financiën rond zijn).

Gelukkig heeft hij het door dat hier bijna alleen bluesliefhebbers zijn en gaat hij na de pauze een ode wijden aan de oude meesters. Zo krijgen we o.a. All Your Love te horen, maar helaas ook een disco-dreuntje en van I Shot The Sheriff worden slechts twee regels gebracht en dat is jammer want hij kan veel beter en laat dat ook horen in de twee toegiften You Shook Me en Rock And Roll, twee nummers van Led Zeppelin en nu in een mooie bluesuitvoering vertolkt door Khalif. Vooral het terugbrengen van You Shook Me naar de oorspronkelijke uitvoering, zoals die door Muddy Waters bedoeld was, is van grote klasse.

IMG_7740

IMG_7700

IMG_7725