Kenny Wayne Shepherd by Nineke Loedeman (6)

Kenny Wayne Shepherd Band
met support van Matt Andersen
Cultuurpodium Boerderij, Zoetermeer
15 april 2015

Tekst en foto’s : Nineke Loedeman

De Kenny Wayne Shepherd Band is vandaag voor de tweede maal binnen een half jaar tijd weer in Nederland en dat is wat mij betreft een hele goede zaak. De band komt vanuit vijf uitverkochte zalen in Groot-Brittannië, een in België en een in Frankrijk, vandaag naar de altijd gezellige Boerderij in Zoetermeer. Op een hele zonnige zaterdagmiddag stap ik in de auto en vertrek naar het westen des lands. Vroeg, want ik heb eerst nog een gesprek met Kenny gepland waarin we onder andere zullen praten over het nieuwe album van The Rides, het andere muzikale project van Kenny met Stephen Stills en Barry Goldberg.

Singer – songwriter Matt ‘Stubby Fingers’ Andersen begint vandaag zijn toer door Europa en doet zijn eerste optreden hier als voorprogramma van de Kenny Wayne Shepherd Band. Dat lijkt misschien geen voor de hand liggende keuze en ik ben heel benieuwd hoe het, overwegend gitaarrockliefhebbende, publiek zijn muziek zal ontvangen.

De zaal is helemaal vol als de imposante Canadees keurig om 20.30 uur op het podium aantreedt, slechts gewapend met zijn stem en zijn akoestische gitaar. Hij begint zijn korte set gelijk vlot met Make You Stay, van zijn bekroonde album ‘Coal Mining Blues’. Een bijzonder afwisselende set van acht nummers volgt, die een goed beeld laat zien van ‘s mans veelzijdige capaciteiten. Uitschieter voor mij is het machtig mooi gezongen Ain’t No Sunshine en de afsluiter Devil’s Bride. Met zijn indrukwekkende, de ene keer zacht maar vaak krachtige, soulvolle stem weet hij het publiek voor zich te winnen. Ook zijn virtuoze gitaarspel is adembenemend goed.

Na drie kwartier besluit Matt zijn (te) korte optreden maar gelukkig is hij nog te zien de komende weken in Nederland, zie hier zijn touraankondiging. Weliswaar ga ik nu ietwat beknopt in op dit geweldige concert van Matt, maar binnenkort volgt er een volledig concertverslag van Matt Andersen hier op Blues Magazine.

Matt Andersen by Nineke Loedeman

Kenny Wayne Shepherd by Nineke Loedeman (3)

Als een half uur later de Kenny Wayne Shepherd Band het podium opkomt gaat er een golf van opwinding door de uitverkochte zaal, hier is men uiteindelijk voor gekomen. De band is voor deze tour uitgebreid met toetsenist Riley Osbourn, die onder andere met Willie Nelson heeft gespeeld. Een rot in het vak dus. Vaste bassist Tony Franklin heeft andere verplichtingen en is vervangen door Scott Nelson, die al eerder in de KWS band speelde. Ook drummer Chris Layton is er helaas vanavond niet bij. De voormalige Double Trouble drummer is teruggevlogen naar Cleveland Ohio, waar zowel Stevie Ray Vaughan als zijn ritmesectie van Double Trouble, Chris Layton en bassist Tommy Shannon, toegelaten zijn tot de Rock And Roll Hall Of Fame. Achter de drumkit vanavond zien we Brady Blade, die net als Kenny afkomstig is uit Shreveport, Louisiana.

In een stomend tempo laat Kenny het publiek hier in Zoetermeer horen waarom hij een van de meest begenadigde bluesrockgitaristen van dit moment is. Met opener Never Lookin Back wordt de toon gezet voor een bijzonder energiek concert. Ook nu horen we een representatieve selectie uit het veelomvattende oeuvre van Kenny, hij is pas 37 maar maakt al 20 jaar platen! Vooral de interactie met zanger Noah Hunt, die al 18 jaar deel uitmaakt van de band, is mooi om te zien. Ook al ziet de show er enigszins gelikt uit, ik heb het al eens eerder gezegd, toch staan hier stuk voor stuk rasmuzikanten op het podium die er nog steeds volop van genieten en zichzelf voor de volle 100 % geven.

Kenny Wayne Shepherd by Nineke Loedeman (5)

Kenny Wayne Shepherd by Nineke Loedeman (4)

Noah pakt zelf regelmatig zijn eigen Strat of akoestische gitaar erbij, terwijl Kenny zo nu en dan de zang voor zijn rekening neemt. Zoals onder andere in het lekkere Search And Destroy, afkomstig van het debuutalbum van The Rides. Hij heeft een hele fijne stem en is een welkome afwisseling op die mooie warme stem van Noah. Er wordt even wat rust ingebouwd met de mooie ballad Heat Of The Sun, waarin zulk een mooie en intense gitaarsolo die menigeen kippenvel bezorgt. Fenomenaal. Ook op ‘Can’t Get Enough’, het debuutalbum van The Rides is het volgende vlotte Talk To Me Baby te vinden, een Elmore James nummer.

De stoomtrein van onvervalste bluesrock mindert geen vaart en blijft gestaag doordenderen, de nummers vloeien praktisch in elkaar over. Het rockt, het swingt; wat is dit een power en wat een beweging. Nergens gaat het vervelen, deze band staat als een huis. Bassist Scott heeft een hele andere stijl dan die van Tony maar is naar mijn idee een geweldige vervanger. Samen met drummer Brady weet hij het tempo hoog te houden en zo een solide basis voor zowel Kenny als voor toetsenist Riley te bieden. Deze rustig ogende man weet al die prachtige solo’s uit zijn orgel te toveren die we al konden horen op ‘Goin’Home’, Kenny’s laatste album. Die solo’s van Riley zijn ook de momenten dat de druk van Kenny afvalt en hij even aan de zijlijn wat kan drinken en Riley ondertussen goedkeurend gadeslaat.

Kenny Wayne Shepherd by Nineke Loedeman (8)

Kenny Wayne Shepherd by Nineke Loedeman (9)

Kenny Wayne Shepherd by Nineke Loedeman (7)

Absoluut hoogtepunt is de ruim een kwartier durende B.B. King medley met Woke Up This Morning en You Done Lost Your Good Thing Now. Adembenemend gitaarwerk met een excellerende Kenny die alles geeft vanuit iedere vezel van zijn lichaam. Met een fenomenaal gebrachte Voodoo Chile beëindigt deze band hun eerste Nederlandse show deze tour. Het publiek is uitzinnig, fans uit het hele land staan hier te genieten. Ik zie mannen die, net als ik vooraan het podium geplakt, met hun ogen dicht intens genieten van de verbluffende gitaarpartijen van deze Kenny Wayne Shepherd. Vanuit zijn tenen speelt hij de blues zoals blues moet zijn: met passie! Vanavond bewijst hij voor mij dat hij met recht mag worden genoemd, ik quote een engelse collega, ‘A New King Crowned’.

Setlist:
Never Lookin’ Back
Everything Is Broken (Bob Dylan)