John Mayer

John Mayer
Ziggo Dome, Amsterdam
20 Juni 2014

Tekst: Nineke Loedeman / Foto’s: Marco van Rooijen. Meer foto’s zie fotoalbum.

“Mam, John Mayer komt weer naar Nederland ! Ga je mee?”…Toen mijn dochter met deze vraag enkele maanden geleden kwam hoefde ik niet eens na te denken. Naast het feit dat het superleuk is om met je kind naar een concert te gaan, wil ik natuurlijk mee naar deze charismatische singer/songwriter en geweldige gitarist.

Als dan uiteindelijk de 20ste Juni is aangebroken, vertrekken we verwachtingsvol richting Ziggo Dome. Flink vroeg, want we gaan daar een hapje eten en willen proberen direct naar binnen te gaan zodra de deuren open gaan. Tja, dat willen die 17.000 andere liefhebbers ook.

Toch hebben we een mooi plekje gevonden en krijgen eerst nog Back To The Zoo als voorprogramma aangeboden. Er is helemaal niets mis met deze Nijmeegse klasse band, die al jaren succesvol in het poprockcircuit rouleert. De mannen geven ‘m van katoen en een stevige set met enkele bekende nummers volgt, waaronder ‘Julia’ en de hit ‘Electric’ om de inmiddels gestaag volstromende Ziggo Dome in de juiste stemming te krijgen voor John Mayer.

John Mayer

John Mayer

Zijn ‘Born and Raised / Paradise Valley’ tour eindigt voor de Amerikaanse John Mayer hier in Amsterdam vanavond. Hij speelde heel recent nog op Pinkpop, waar hij voor de Rolling Stones stond. In zijn openingspraatje maakt hij duidelijk dat deze laatste avond speciaal is, hij wil zijn publiek pleasen en hij heeft er zin in. Nou, anders wij wel! Nu is het met zijn omvangrijke oeuvre niet moeilijk om een afwisselende set samen te stellen, maar vanavond, zo zegt hij, krijgen zijn fans zijn persoonlijke selectie aangeboden. Hij zet met ‘Queen Of California‘ direct al op overtuigende wijze de toon voor het verdere concert en vervolgt naadloos met het vrolijke uptempo ‘Wildfire’, van zijn Paradise Valley album.

Hij is en blijft natuurlijk ook een begenadigd gitarist, wat we sterk terughoren in ‘Walt Grace‘s Submarine Test‘, waarbij hij bijzonder mooi soleert op zijn twaalfsnarige Resonator gitaar. Voor enkele nummers hangt hij zijn mondharmonica om, en ondanks de eenvoud van zijn harpspel geeft dit hiermee toch een andere dimensie aan een nummer.

We zien John veelvuldig zijn akoestische gitaar omhangen, evenals zijn worn out Fender Stratocaster. Er zijn veel mooie kwetsbare momenten, waarbij John het publiek weet te raken met zijn gevoelig gezongen teksten, waarbij eenieder wel een persoonlijk gevoel heeft. Een van die kippenvelmomenten, en dan spreek ik denk ik namens veel aanwezigen, is een gepassioneerde uitvoering van ‘Trust Myself‘. Maar ook de prachtige akoestische vertolking van de Beyonce-cover ‘XO’ maakt behoorlijk veel indruk.

John Mayer

John Mayer

In de ruim twee uur durende show krijgt het publiek, jong en oud, een selectie uit John’s meest bekende werk. Een show die goed in elkaar steekt, vol wonderschone songs, vanuit zijn tenen gespeelde flitsende gitaarsolo’s en leuke trucs zoals het bespelen van zijn gitaar achter zijn rug. Hij oogt wat magertjes maar ziet er verder fysiek goed uit en hij is bijzonder goed bij stem. John geeft de indruk zelf ook flink te genieten en laat dit zijn fans ook voelen. Hij weet zich gesteund door zijn goede band, waarvan enkelen ook hun welverdiende aandacht krijgen in de vorm van een solopartij. De avond gaat uiteraard te snel voorbij en het publiek geniet met volle teugen. En wij, wij genieten van die bekende hits die we luidkeels meezingen en zijn soms tot tranen geroerd zijn door zijn stem en teksten.

Als hij met zijn akoestische gitaar plaats neemt op een stoel, met alle spotlights op hem gericht ‘Dreaming With A Broken Heart’ ten gehore brengt, gaat er een diepe zucht door het aandachtig luisterende publiek.

Met ‘Find Another You’ en het magnifieke ‘Gravity’ sluit John Mayer deze avond én deze tour in stijl af. Het publiek keert tevreden huiswaarts. Ondanks dat John niet het mooie ‘Daughters’ speelde, zijn deze moeder en dochter in ieder geval heel erg blij deze performer live te hebben mogen aanschouwen. En we genieten nog volop na, tijdens de terugreis, met John Mayer schallend uit de autoboxen. Zucht…

Website John Mayer

John Mayer

John Mayer