Het Nieuwe Dijkhuis is een vrij nieuwe concertlocatie in Doetinchem, gevestigd in de voormalige Baptistenkerk met als naam ‘Predik Het Evangelie’, gebouwd in 1881. De volledig door vrijwilligers gerunde stichting organiseert met enige regelmaat concerten in de voormalige kapel (met een capaciteit van ca. 150 zitplaatsen, inclusief het balkon), naast ontmoetingsbijeenkomsten, lezingen, vergaderingen en biedt ook warme maaltijden aan.

Tekst en foto’s (en video’s): Harry Pater

In dit mooie, gedeeltelijk gerestaureerde gebouw, waarin geen kerkdiensten meer worden gehouden, trad zaterdagavond de Engelse zangeres Jo Harman op met haar twee begeleiders. Het was het eerste van twee Nederlandse optredens, het tweede was een dag later in het uitverkochte muziekcafé De Amer in het Drentse Amen. Het concert in Doetinchem was georganiseerd mede op initiatief van de plaatselijke platenhandelaar Wim Vriezen, bekend van de al verschillende keren uitgeroepen beste platenzaak van Nederland, Wim’s Muziekkelder, die Jo Harman al in 2014 in zijn zaak liet optreden, kort voor haar optreden op het Huntenpop festival. Bij beide optredens maakte ze veel indruk, waarna ze in de daaropvolgende jaren regelmatig in ons land optrad, naast festivaloptredens met haar band The Company (o.m. op Parkpop, Bluesfestival Hoogeveen en Ribs & Blues) ook solo of met een of enkele begeleiders in verschillende locaties.

Jo Harman werd in 2014 uitgeroepen tot Female Vocalist Of The Year door de British Blues Foundation.

Begin 2017 werd haar recentste album uitgebracht, het veelgeprezen ‘People We Become‘, dat in Nashville met plaatselijke muzikanten werd opgenomen, inclusief een duet met Michael McDonald (ex- Doobie Brothers). Sindsdien heeft Jo Harman veel opgetreden in verschillende landen, maar toch voornamelijk in het Verenigd Koninkrijk. Een week voor haar Nederlandse optredens nam ze met haar band een aantal nieuwe songs en covers op, die vrijwel zeker binnenkort op een EP uitgebracht zullen worden; iets wat ze de afgelopen jaren al vaker heeft gedaan. Eerder dit jaar was ze onder meer te zien op festivalpodia in Polen, Servië en Frankrijk, waar ze met haar volledige band optrad.

Naar het Doetinchemse optreden kwamen, volgens de organisatie, ongeveer 120 mensen, die eerst werden getrakteerd op een optreden van zangeres Marise den Bakker uit het Achterhoekse dorpje Baak, vlakbij Zutphen. Marise heeft dit jaar al op Lowlands opgetreden en vertelde tijdens het concert dat ze volgend jaar op Manana Manana mag spelen. Ze maakte naam door in 2016 als 14-jarige deel te nemen aan The Voice Kids, waar ze er in de ‘battles’ uit ging. Eind 2017 won ze de compositiewedstrijd Op weg naar het Nieuwjaarsconcert voor iedereen tot en met 18 jaar. Met haar zelfgeschreven nummer Even stil mocht ze vervolgens met het Nederlands Blazers Ensemble op 1 januari 2018 optreden tijdens het nieuwjaarsconcert in het Amsterdams Concertgebouw. Eind juni 2019 won ze de finale van het Kunstbende Young Creators Festival. Momenteel studeert ze aan de Herman Brood Academie, vooral om zichzelf verder te ontwikkelen.

Hoewel Marise met haar drie muzikanten (elektrische en akoestische gitaar, basgitaar en cajon, omdat een drumstel niet geschikt is voor deze locatie) maar een half uur toebedeeld kreeg, maakte ze met haar zelfgeschreven Nederlandstalige liedjes en prima presentatie veel indruk.

Na de korte ombouwpauze was het dan eindelijk tijd voor het optreden van Jo Harman, die deze keer alleen de zang voor haar rekening nam. Emily Francis bespeelde de keyboards (piano en orgel) en Nat Martin de elektrische gitaar, beide verzorgden ook de achtergrondzang.
Naast de prachtige akoestiek is de doeltreffende geluidsversterking zeer de moeite waard, alles is heel mooi en helder te horen en nergens is het te hard en – zoals het hoort bij een luisterconcert – het publiek was muisstil, er werd niet gepraat en er waren geen drankjes in de zaal toegestaan.

Het concert opende met twee ballads van Jo’s meest recente album ‘People We Become’, namelijk No One Left To Blame en Silhouettes Of You, waarna ze verder ging met een cover van Bobby ‘Blue’ Bland (overigens geschreven door Michael Price en Dan Walsh), Ain’t No Love In The Heart Of The City, die je wellicht kent in een andere coverversie, van Whitesnake bijvoorbeeld, of van Paul Carrack of Dana Fuchs. Hierin een mooie gitaarsolo van Nat. Vervolgens een song van haar debuutalbum ‘Dirt On My Tongue’, (This Is My) Amnesty, die ze zelf schreef samen met Mike Davies. Hierna Through The Night van Found A Place, met een mooie orgelsolo van Emily.

Omdat het concert in een (voormalige) kerk was wilde Jo per se de traditionel spiritual Oh Freedom (ook bekend van Odetta, Joan Baez en Harry Belafonte) zingen, wat ze drie jaar geleden ook deed in de Nijmeegse Stevenskerk. Ook nu zong ze dit a capella, met een ovationeel applaus aan het eind.


Hierna vervolgde ze met The Reformation van de nieuwste cd, gevolgd door een mooie cover, deze keer van Will You Still Love Me Tomorrow, geschreven door Gerry Goffin en Carole King en een wereldhit van The Shirelles in 1960 en jaren later ook voor Bryan Ferry en recentelijk Amy Winehouse. De volgende song was Cloudy, bekend van the Average White Band. Hierna tijd voor een nieuw nummer, de pas uitgebrachte single Keep On Guessing.


Na Bless My Soul en When We Were Young was het concert ten einde, maar het enthousiaste publiek wilde méér en dat kreeg men in de vorm van Sideways en Say That You Want Me.

Na afloop was het druk bij de tafel met uitgestalde cd’s en vinyl, die Jo enthousiast signeerde voor iedereen die dat wilde en natuurlijk werden er veel foto’s met haar gemaakt. Ze heeft deze avond veel nieuw fans gemaakt, dàt is duidelijk. Benieuwd wanneer ze weer terugkomt naar ons land!

SETLIST:
NO ONE LEFT TO BLAME
SILHOUETTES
AIN’T NO LOVE IN THE HEART OF THE CITY
(THIS IS MY) AMNESTY
THROUGH THE NIGHT
OH FREEDOM
THE REFORMATION
WILL YOU STILL LOVE ME TOMORROW
CLOUDY
KEEP ON GUESSING
BLESS MY SOUL
WHEN WE WERE YOUNG

TOEGIFT:
SIDEWAYS
SAY THAT YOU WANT ME

Website Jo Harman

Lees ook :