JML_4801

Jack Hustinx & The Southern Aces feat. Malford Milligan
Cobblestone, Oldenzaal
11 november 2015

Tekst en foto’s: Nineke Loedeman
Bekijk hier het fotoalbum door Marco van Rooijen van het concert in de Groene Engel te Oss

Singer songwriter Jack Hustinx kennen we natuurlijk allang als een van de oprichters van de Shiner Twins waarmee hij samen met, onder andere, Richard van Bergen jarenlang door Nederland heeft getoerd en daarbij vele mooie Roots albums heeft gemaakt. Jaren geleden, in 1998, ontmoette hij soulzanger Malford Milligan in Austin, Texas. Ze traden regelmatig met elkaar op en daar is een hechte vriendschap uit ontstaan. Regelmatig keert Jack terug naar zijn geliefde Austin waar hij, net als in Eindhoven, woonachtig is.

Enkele jaren geleden ontstond het plan om samen met Malford en enkele van zijn muziekvrienden een heus album op te nemen. Die plannen werden steeds concreter, nummers werden geschreven en begin 2014 begon Jack met het opnemen van de nummers, zowel in Austin als in Nederland. Nu is het album ‘Over Yonder’ uitgekomen (lees recensie) en wordt middels een CD release tour aan het Nederlands publiek voorgesteld.

Daarvoor zijn overgekomen Jack’s vrienden zanger Malford Milligan en gitarist Harry Bodine. Gezamenlijk met goede maat Roelof Klijn op bas en Nicky Hustinx op drums en tijdens enkele concerten aangevuld met toetsenist Roelof Spanjer, trekt dit zestal door Nederland.

JML_4925

Vanavond is het de beurt aan het intieme Cobblestone in Oldenzaal. De heren worden uitgebreid en met een mooie lange intro aangekondigd. Jack neemt rustig plaats op zijn kruk, zijn akoestische gitaar op schoot en praat de nummers op zijn eigen onderhoudende manier aan elkaar. Vaak in het Engels, vanwege Malford en Harry natuurlijk, soms in het Nederlands.

Malford is bekend van zijn band Storyville en natuurlijk ontbreekt een nummer daarvan niet in deze set: het wordt Good Day For The Blues, een nummer dat iedereen moeiteloos meezingt. Ook het prachtige Dreams To Remember van Otis Redding brengt, ondanks de hoge temperaturen in de Cobblestone, kippenvel op de armen. Gospel is een belangrijk onderdeel in het leven van zowel Jack als Malford. We horen prachtige nummers van ‘Over Yonder’ zoals de prachtige ballad Life Will Humble You en Crawlin’ Up To The Surface.

Slide-gitarist Harry Bodine laat een sterk staaltje van zijn uitstekende gitaar skills horen. Hij staat wat bescheiden opgesteld maar deze man bespeelt zijn gitaar op imponerende wijze en drukt hiermee een groot stempel op het concert. Ook bassist Roelof Klijn is een goede vriend van Jack, al ruim vijf jaar spelen ze met elkaar, onder andere in de Shiner Twins. Op drums zien we Nicky Hustinx, inderdaad de zoon van, die zelf zijn sporen al ruimschoots heeft verdiend in de muziekindustrie. Milligan en Bodine stelden als voorwaarde dat deze daverende ritmesectie een onderdeel van deze tour door Nederland zou zijn.

JML_4955

JML_4793

De pauze is kort en daarna volgt een ‘Malford’ set, zoals Jack vertelt. Die blijkt dus behoorlijk wat meer uptempo en frisser te zijn. De intense soul stem van Malford laat menigeen niet onberoerd en de vaart zit er flink in. Heerlijke gospel, blues, roots maar ook vette funk maken deel uit van het repertoire. Ook worden we getrakteerd op een prachtig A Change Is Gonna Come en het ingetogen Find Your Way Home. Natuurlijk kan vanavond een nummer van de Shiner Twins niet ontbreken: het mooie Some Place Else wordt opgedragen aan de afgelopen week overleden Allen Toussaint.

De stemmen van Malford en Jack passen prachtig bij elkaar en ook Roelof zingt bij enkele songs mee. Het tempo wordt lekker opgeschroefd en als we zijn aangekomen aan het eind van het concert horen we nog Talk To Your Daughter en een uitermate groovy It All Went Down The Drain (Boz Scaggs).

Het publiek achterin is zo nu en dan wat rumoerig, wat toch altijd erg jammer en zo onnodig is. Ondanks dat valt ons een heerlijke avond ten deel hier in Oldenzaal. Intense muziek, prachtige vocalen, bevlogen muzikanten en een vriendenclub die enorm veel plezier beleeft aan wat ze doen. Jack zegt het al regelmatig tijdens het optreden en na afloop verzekert hij me nogmaals: “I’m a lucky man…” Voorzichtig denkt hij er alweer aan om volgend jaar terug te keren met zijn Southern Aces. Ik denk dat alle aanwezigen het met me eens zijn als ik zeg dat we daar enorm naar uitkijken…

Deze tour brengt Jack en kompanen zaterdag nog naar de North Sea Jazz Club in Amsterdam en zondag naar Cambrinus in Horst. Aanrader…

JML_4776

JML_4876