Ian Siegal & The Rhythm Chiefs

Ian Siegal & The Rhythm Chiefs, North Sea Jazz Club, Amsterdam, 17 April 2014

Tekst: Jeroen Bakker / Foto’s: Susanne de Vries

Hoewel ‘Man & Guitar’, een registratie van zijn vorig jaar gehouden solo-optreden in The Royal Albert Hall nog niet eens officieel is uitgebracht, wordt er al druk gewerkt aan het nieuwe album van Ian Siegal. Het zullen wederom opnamen zijn van een live-optreden, maar voor deze keer besloot hij de hulp in te roepen van een begeleidingsband. Het zal geen verbazing heten dat onze eigen Nederlandse Rhythm Chiefs, ook bekend als ‘Electric Band’, voor deze klus gevraagd werden.

Rond negen uur is het Johan Derksen die met zichtbaar groot genoegen een volle North Sea Jazz Club welkom heet en nog maar eens een artiest uit zijn eigen ‘lijstje van Johan’ mag aankondigen. We zullen tevens versteld staan van het ‘talentvolle bandje dat hij heeft meegenomen’, aldus de adviseur van de club. Of het aan hem heeft gelegen dat ook de allerlaatste kaarten verkocht zijn, is niet met zekerheid aan te geven maar zijn pogingen in diverse media om een lans te breken voor de betere muziek lijken vanavond toch zeker vruchten te hebben afgeworpen. Een goede zaak als je bedenkt dat de Engelse muzikant het in Nederland nog altijd moet doen met de kleinere podia en slechts zelden het bordje ‘uitverkocht’ op de voorgevel ziet.

Johan Derksen

Terwijl de set wordt afgetrapt met het stuwende ‘Kingdom Come’ van het in 2009 verschenen ‘Broadside’, worden nog snel de laatste stukken zeewolffilet en kokostaart ‘naar binnen gewerkt’ voordat de band het van de borden op de tafels voor het podium blaast. Het geluid wordt na aanwijzingen van Siegal hier en daar nog wat bijgeschaafd. Juist vanavond mag er niets aan het toeval worden overgelaten. Zelfs vanaf de bar achterin valt enige nervositeit op het podium waar te nemen. De figuurlijke kop is er echter af en de opener voor het nieuwe album is vastgelegd op zowel audio als video.

Siegal zal het diverse malen niet nalaten om zijn bewondering te uiten voor het fijne stel jonge muzikanten waarmee hij het podium deelt. Zij bevinden zich in goed gezelschap. Nog niet zo heel lang geleden gingen klasbakken als Cody en Luther Dickinson hen voor en ook Matt Schofield was indertijd regelmatig in zijn buurt te vinden. Uitgerekend de bescheiden Dusty is tegenwoordig regelmatig het mikpunt van lofuitingen. Ook het gemak waarmee het, nog altijd jonge, Dordtse trio diverse stijlen aangaat kan op grote waardering van de meester rekenen. Een fraai voorbeeld hiervan is ‘Gallo Del Cielo’ van de Amerikaanse singer/songwriter Tom Russell, een fraai stuk Tex-Mex dat sinds enige tijd een vaste waarde in de setlist van Siegal is geworden, om vervolgens over te stappen op ‘Writing On The Wall’ van Harry Stephenson, een oude vriend uit Nottingham. Er wordt graag en veelvuldig gebruik gemaakt van andermans schrijfkunsten maar het blijkt hoog tijd voor een toelichting. Als er namelijk iets was wat hij graag geschreven zou hebben dan was het wel ‘On The Verge Of A Breakdown’ van T99, zo luidt de bekentenis. Het ‘toeval’ wil dat gitarist Mischa den Haring zich in het publiek bevindt en er staat ook nog ergens een gitaar klaar…

Ian en Mischa

Ook zangeres Tess die we kennen van The Ashtraynutz is samen met haar broer Joël aanwezig. Ze heeft iets gemeen met Ian Siegal. Beiden laten zich wel eens begeleiden door The Chiefs. Niets mis mee natuurlijk. Zeker niet wanneer daar een mooi duet als ‘Love Hurts’ uit voortkomt. Wellicht onbewust maar het lijkt een prachtig eerbetoon aan de overleden Phil Everly zoals dat ook kort daarvoor op ‘Foreverly’ door Norah Jones met Billie Joe van Greenday was gedaan. De glansrol is er voor Dusty die de steelgitaar erbij heeft gepakt. De covers van Bob Dylan in de toegiften zijn goed voor de sfeer maar verder geheel overbodig. Benieuwd of dit ook op dvd de uitsmijters worden.

Ian Siegal

De avond ervoor hadden Mijke & Co op Radio 6 het genoegen om de band in de studio te hebben en zelfs bij Pauw & Witteman werd onlangs aandacht besteed aan de muzikale verrichtingen van de Brit. Een dag later zal Danny Vera goede sier maken naast Siegal tijdens het goed bekeken voetbalprogramma van Derksen op een commerciële zender.
Of de aanwezigen in de hoofdstedelijke jazzclub getuige zijn geweest van een historische avond valt te betwijfelen en de live-opname zal wel nooit in het rijtje ‘Get Yer Ya-Ya’s Out’, ‘At Fillmore East’ of ‘Made In Japan’ genoemd worden maar wij hebben voor de zoveelste keer een prima avond gehad met UK’s no. 1 bluesman en Holland’s finest.