Heritage7

Heritage Blues Quintet in Van Slag, Borger, 10 juli 2014

Tekst: John Maes / Foto’s: John Maes (2, 3, 4) en Bert Pijpers (1, 5, 6)

Het lijkt er op dat het voornamelijk uit New Yorkers bestaande gezelschap Heritage Blues Orchestra toch wel een speciale band aan het opbouwen is met Nederland. Sinds zij voor de eerste keer in 2012 zeer veel indruk maakten met hun optreden in de Congo-tent op het North Sea Jazz Festival was de groep al voor de vierde keer aan het toeren door Nederland. Dit keer werden Leiden, het Drentse Borger, Eiland Tiengemeten, Bospop in Weert en Arnhem aangedaan. Afgelopen donderdagavond 10 juli bezocht ik het concert in Borger.

Heritage2

Daar zijn een aantal enthousiaste Blues en Americana liefhebbers in een omgebouwde Hervormde kerk anderhalf jaar geleden gestart met het organiseren van wekelijkse concerten. In een hele authentieke atmosfeer, met een mooi groot podium is men er in geslaagd om inmiddels een flinke vaste bezoekersgroep op te bouwen die nagenoeg ieder concert komt bezoeken. Achter het podium is geen kleedkamer, waardoor je het bijzondere verschijnsel krijgt dat de artiesten van achter de bar wandelend door het publiek het podium betreden. Dit geeft meteen een amicaal gevoel waarmee een relaxte sfeer wordt neergezet. Je voelt duidelijk dat je daar tussen gelijkgestemden aanwezig bent. Heel prettig mag ik zeggen. Daarnaast was in Borger te ontdekken dat het ‘fietsseizoen voor toeristen’ al volop aan de gang was. Hier zijn dus ook veel bezoekers mee te vangen lijkt me. Bovendien zit je in Borger zowat in het mystiek centrum van de bakermat van de Nederlandse Blues. Om de hoek ligt immers Grolloo, waar Cuby & the Blizzards hun eerste bluesnoten ten gehore brachten in een boerenschuur, die nu als museum is ingericht.

Heritage4

De ‘Heritage Bluesers’ zijn nu in quintetvorm door het land aan het trekken en iedereen zal dan zeggen ‘jammer dat die kopersectie er niet bij is’. Maar gelukkig kan de voortreffelijke mondharpist Vincent Bucher dit gemis volledig compenseren. Hij is in staat om een speciaal sausje over de toch al zo speciale sound van Heritage Blues te leggen. Fenomenaal zoals hij de mondharmonica bespeeld met geluidseffecten die je het gevoel geven langs de oevers van de Mississippi te wandelen. En wat te zeggen als zangeres Chaney Sims haar nagenoeg a-capella St. James Infirmary zingt onder begeleiding van haar vader Bill Sims op piano. Dat klonk wel zo tranenroerend mooi in die oude kerkzaal. Dat was echt ‘Chickenskin music’ zo bevlogen en vol overgave zoals zij dat nummer zingt. Chaney heeft de uitstraling van Nina Simone, zingt net zo goed, maar met een minder donker stemgeluid. De andere kanjer in het gezelschap is ‘Mister’ Junior Mack, de huisartiest van de Terra Blues Club in Bleeckerstreet NYC. Hij speelt voortreffelijk solo- en slidegitaar, heeft een gevoelige touch en een kraakheldere zwarte stem. Niet voor niets is hij ook regelmatig gastartiest bij The Allman Brothers en zingt daar ook duetten met Gregg Allman. Het quintet wordt gecomplementeerd door de meesterlijke drummer Kenny ‘Beedy Eyes’ Smith, die in de direct omgeving van Muddy Waters is opgegroeid en de blues dus met de paplepel heeft meegekregen. Kenny is een meester in het ‘back-beat’ drummen, een speciale techniek die niet alle drummers onder de knie krijgen, maar waar hij een aangeboren talent voor heeft.

Heritage5

Het was warm en broeierig in Borger die avond. Grote delen van het land werden overvallen door hoosbuien en overstromingen, maar het aanwezige publiek liet zich daardoor niet ‘Vanslag’ brengen en genoot met volle teugen van dit optreden. In november gaat Heritage Blues Orchestra weer de studio in voor nieuwe opnames en zal er naar verwachting in februari 2015 weer een nieuw album op de planken liggen, waarvan ik zeker ben dat ook deze weer in aanmerking zal komen voor een grammy nominatie zoals hun eerste album ‘And Still I Rise’. Ook in mei 2015 zullen zij weer door ons kikkerlandje toeren, dus houdt de concertagenda’s in de gaten zodat je een bezoekje kunt plannen. Uit betrouwbare bron weet ik dat zij op zaterdag 9 mei zullen aantreden in Tilburg op het nieuwe (blues)podium ‘Heyhoef-Backstage’.

Heritage8

Heritage6