Henrik Freischlader

Henrik Freischlader Band – Groene Engel, Oss 27 september 2019

Als je referentiekader voor Henrik Freischlader een optreden van vijf jaar terug plus zijn Gary Moore Tribute is geweest, dan is het vrijdag in de Groene Engel even wennen. De Henrik die vrijdag aantreedt in de Groene Engel in Oss, begint zijn optreden op een geheel andere wijze dan ik had verwacht. De nieuwe en oudere nummers zijn overgoten met een jazzy sausje, het ruigere scheurwerk komt maar mondjesmaat tevoorschijn en vaak wordt er gaandeweg een nummer weer verbouwd naar die jazzy feel, iets waarbij Henrik en zijn band zich duidelijk thuis voelen.

Tekst: Jos Verhagen / Foto’s: Marco van Rooijen. Alle foto’s staan in het album Henrik Freischlader Band. (Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Het concert begint na een stroeve aanloop, het geluid mixen in de Groene Engel blijft toch een kunst. Het duurt even voordat de sound er goed in zit en dat is voor de onbekende bezoeker ook even fijn om te wennen. Gedurende het optreden blijkt dat de jazzy aanpak goed aanslaat bij het aanwezige publiek. Waar de Groene Engel bekend staat on zijn luidruchtige publiek, is daar deze avond geen sprake van en dat is fijn om het technisch perfecte, subtiele gitaarspel goed te volgen.

Henrik Freischlader

Henrik Freischlader

Henrik Freischlader

In de lekker lang uitgesponnen nummers, waarbij het voelt als improvisatie en jamsessies, spelen Roman Babik piano en hammond, en Marco Zugner op saxofoon een belangrijke rol. Zeker Marco Zugner brengt met zijn sax de nodige diepte met zijn solo’s. Om de rockers onder het publiek te pleasen sluit Henrik af met Point Of View en een spetterende uitvoering van Donny Hathaway’s I’ll Love You More Than You’ll Ever Know. Al met al een fijn avondje blues met een andere feel!

Henrik Freischlader

Henrik Freischlader

Henrik Freischlader