Henrik Freischlader Band – Bluesmoose Radio / Café De Comm, Groesbeek 14 januari 2020

De Henrik Freischlader Band doet deze tour enkele shows in Nederland en is vanavond te gast in Café De Comm in Groesbeek. Hier organiseert Bluesmoose Radio al jaren onder leiding van Rob van Elst, Gerrie Janssen en Eric Jacobs haar live-shows waarvan dan video- en geluidsopnames gemaakt worden. Deze worden gepubliceerd op hun eigen videokanaal op YouTube, hun website www.bluesmoose.nl, en hun Facebookpagina. Tientallen artiesten zijn er al geweest en men speelt gratis, ook entree wordt niet geheven. Gerrie Janssen gaat met de hoed rond voor een vrijwillige bijdrage als tegemoetkoming in de gemaakte kosten.

Tekst: André Wittebroek / Foto’s: Joachim ‘Joe’Brookes i.s.m. Rocktimes.de. (Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Vanavond is voor de tweede keer de Henrik Freischlader Band te gast. Tien jaar geleden was Freischlader er ook, maar met een andere bezetting. Het was toen, net als vanavond, totaal uitverkocht. De band bestaat uit Henrik Freischlader gitaar en zang, Moritz Meinschäfer drums, Armin Alic basgitaar en zang, Roman Babik keyboards en zang en Marco Zügner op saxofoon.

Henrik Freischlader is vele malen in Blues Magazine besproken en enkele weken geleden is zijn laatste live-cd ‘Live 2019‘ nog gerecenseerd. Vanavond dus in Cafe De Comm en klokslag acht begint de band met The Blues van het gelijknamige album uit 2006. Meteen valt het prachtige geluid op, de zang komt perfect door, een mooie volle bas, strakke drums en saxofoon en toetsen overheersen niet. Complimenten aan geluidsman Wim Slebus. Een goed geluid blijft de basis voor een goed concert.

De band heeft er zin in en dat uit zich in de reacties van het publiek, een heerlijke ongedwongen sfeer is het gevolg. Het is een zeer intiem concert, het publiek zit er zo dicht op, waardoor de interactie band/publiek geweldig is. Het intro van The Blues is rustig maar wordt dan ineens stevig. De ritmesectie speelt strak met fijne beats en Henrik gooit er een prima solo uit. Men vervolgt met Lord Have Mercy van de cd ‘Openess’. Het is een rock and roll achtige song met een soort boogieritme, weer zeer ritmisch met mooi passend orgelspel van Roman. Dat ritme, die heerlijke groove blijft het hele concert aanwezig. Super.

Share Your Money is een zalige jam. Funk, blues, boogie, rock alles komt samen in dit prachtige nummer. Roman met toetsensolo, interactie gitaar-toetsen, goede samenzang, saxofoon, bas en drums leggen een ritmetapijt neer om u tegen te zeggen en dan nog een schitterende gitaarsolo van Henrik. Met een rockend intro begint de funkyblues Longer Days, stil zitten is er niet bij, met een verrassend plotseling eind. Het kenmerkt een Freischladershow: tempowisselingen, plotselinge overgangen in ritmes en stijl, verrassende wendingen in dynamiek. Ontzettend knap.

De shuffle I’ve Got It Good is jazzy van aard en heeft zo’n relaxed donker nachtclubsfeertje, met puntig gitaarspel en een heerlijke saxsolo van Marco Zügner. Dan het laatste nummer van de eerste set het groovende Keep Playing waarin de toetsen van Roman Babik soleren.

Na de pauze gaat de band verder met Today I’m Gonna Change (My Yesterday’s Plans For Tomorrow), jazzy grooves voeren hier de boventoon. Dan wordt de Fender Stratocaster gewisseld voor een Gibson Les Paul en komt er een werkelijk grandioze uitvoering van Peter Green’s Need Your Love So Bad. Zeer ingetogen, gevoelig, oorstrelend gitaarspel en fantastische back-up van de andere bandleden. Puur kippenvel. Zoals Celine Koeleveld zegt : “Als je het lef hebt zo’n parel te coveren, dan maar zo!” En aan de reacties van het publiek te horen, was men het er helemaal mee eens.

Dan komt voor ondergetekende, tussen alleen maar hoogtepunten, het ultieme muziekstuk van de avond. Een maar liefst 29! minuten lange uitvoering van de hypnotiserende jam Bad Dreams (Wolkenwinde).

Niet te omschrijven zo mooi, dan maar in kernwoorden: heavy intro, schitterend gevoelig gitaarwerk, kippenvel, briljante sax, diepe bas, ritmisch drumspel, jazzy, psychedelisch toetsenwerk, hypnotiserend, opbouwend naar climax, rustige zang, tempowisselingen, knallend, analoog, echte muziek…..op het eind sprakeloos.

Hierna de tweede cover van de avond Foxy Lady van Jimi Hendrix waarvoor de Stratocaster wordt gebruikt. Het knalt uit de speakers en Henrik laat zien dan hij kan rocken en rammen op de oude Strat! Het rockt, het dampt, het stoomt, het pompt en de begeleiding is passend en zeer stevig. Henrik gebruikt de hele gitaarhals in zijn spel, hoge en lage tonen wisselen elkaar af en geen ‘gepiel’ op de vierkante centimeter. Toprock.

De Gibson dan weer in de toegift in de lovesong Desert Love. De markante stem van Henrik zingt hier klagend en diep. Een tokkelend gitaarbegin en daarna ingetogen maar vervormend, scheurend op het eind waarin het verdriet, de emotie, de onmacht, de pijn van de verloren liefde uit de boxen knalt. ‘So we cried a thousand tears‘ is zeer treffend in muziek omgezet!!

Een top concert en een top avond in optima forma. Alles klopte: band, muziek, sfeer, locatie, geluid. Men praat veel over de Dutch Disease: het geklets en gekakel tijdens concerten, wat zeer hinderlijk en respectloos is naar band en mede publiek, vooral in de rustige stukken is het extra ergerlijk. Een groot, heel groot compliment aan het publiek vanavond hier in De Comm en ook bij de show in Metropool in Hengelo. Muisstil was het, waar nodig.

(P.s. Henrik vertelde tijdens het optreden dat de band op 21 augustus 2020 in de Waldbühne in Wuppertal (D) een releaseparty doet van de nieuwe cd. Er is plaats voor 2000 mensen en de entree is met 10 Euro laag gehouden. Hij nodigt iedereen uit en kaartjes zijn vanavond hier al te koop).

Line-up:
Henrik Freischlader :gitaar, zang,
Moritz Meinschäfer: drums