5093435387_18e75151a5

Hazmat Modine
Paradiso, Amsterdam
27 Mei 2013

Door Daan Zeegers

Hazmat Modine, de achtkoppige New Yorkse band, stond op 27 mei in Paradiso. De muziek die de band speelt is een mix van traditionele blues, Hokum Jugband, swing, klezmer, New Orleans R&B en Jamaicaanse Rocksteady. Met acht man sterk staat de band op het podium; Wade Schuman op de zang en harmonica, Joseph Daley op sousafoon, Pamela Flaming op trompet, Steve Elson op saxofoon, klarinet en fluit, Richard Huntley op drums, Rachelle Garniez op accordeon en claviola, Michael Gomez op gitaar en Erik Della Penna op gitaar. Daarnaast zingt ongeveer heel de band als achtergrond en hebben Della Penna en Garniez een solo.

Waar ik op het album Hazmat Modine goed vond, waren ze op het podium geweldig. De muziek komt live veel beter tot zijn recht dan op de CD. Live laat de band zien waar het allerlei genres mixt tot een geheel eigen sound, dat de pan uit swingt. Het viel op dat de meeste nummers lang werden gespeeld, met veel ruimte voor lange solo’s door de band. Uitblinkers waren wat mij betreft Wade Schuman, die een prachtige toon uit zijn harmonica haalt, en Steve Elson. Laatstgenoemde, muzikaal leider op het podium, sprak het hele publiek aan met zijn solo’s.

Minpuntje aan het optreden was het geringe publiek. Waar het aan gelegen heeft, zou ik niet kunnen weten. ‘Is it because it’s Monday?’, vroeg Schuman zich af. Hoe dan ook, wat mij betreft had Hazmat Modine een groter publiek verdiend.

In een paar zinnen swingt Hazmat Modine de pan uit, met hun compleet eigen sound. Een absolute aanrader om eens live te gaan bekijken, want live komt de band helemaal tot zijn recht. Muzikaal en swingend, die woorden omvatten Hazmat Modine.