IMG_0007

Guy Smeets Band
Cafe Havana, Sliedrecht
13 december 2014

Tekst en fotografie: Bert Lek, zie voor alle foto’s album GS2014

Voor de trouwe bezoekers van de zaterdagmiddagconcerten is het niet moeilijk zoeken naar de nieuwe locatie. Café Havana ligt namelijk recht tegenover de Huifkar, waar Richard Polderman tot april van dit jaar vijf jaar lang een aantal keren per jaar groepen naar zijn woonplaats haalde. Het café werd verkocht en Richard moest uitkijken naar een andere locatie.

IMG_0001

Havana is groter, maar het belangrijkste is dat de mensen vooraan bij het podium nu niet gehinderd worden door mensen, die buiten gaan roken. Wel is er nu een biljarttafel midden in het café een sta in de weg, maar aan de andere kant kan je er ook weer de bekende bakjes met pinda’s en je glas kwijt. Gebleven zijn de schalen met worst en de broodjes frikandel in de pauze. Sommige bezoekers missen de broodjes kaas, maar misschien komt dat de volgende keer, want Richard is blij met de grote opkomst en hij gaat dus ook in 2015 in Havana verder, zegt hij trots en blij na afloop.

Er zijn nog wat dingen voor verbetering vatbaar, bijv. De aankleding van het podium, het licht en het geluid. Aan de ene kant van het podium zie ik maar twee boxen en hierdoor is in het begin bijna niets te horen van het orgelspel van Colly Franssen en is het aftasten van de groep in de eerste set van deze middag merkbaar. Net als bij een voetbalelftal is voorzichtigheid wat de klok slaat. Hoe is de tegenstander (het publiek) deze middag? Welk repertoire moeten we hen voorschotelen. Het bekende afgekloofde Little Wing of die als derde toegift bewaren? Veel eigen werk van de eerste titelloze cd? Het wordt een mengeling van beiden. We horen een heel aparte langzame uitvoering van Every Day I Have The Blues en Goin’ Down, die ook op de cd staat. Hoogtepunt van de eerste set is Alchemy: een prachtig instrumentaal nummer met natuurlijk puik gitaarspel van Guy Smeets (16), die zich hierin helemaal kan uitleven. Tenslotte draait het allemaal om hem en niet zoals bijna altijd om de zanger, in dit geval Rob van der Sluis, hoe goed hij ook zijn best doet of drummer Herm Klaassens, die de boel goed bij elkaar houdt.

IMG_0015

IMG_0042

IMG_0054

Als laatste voor de lange pauze Sunshine Of Your Love, welk nummer mooie uitgerekt wordt naar bijna tien minuten. Na de theepauze is de schroom afgeworpen en volgen er heerlijke solo’s van Colly in samenspel met Guy, dat mede mogelijk wordt gemaakt door een glimlachende Nick McGrath, die het heerlijk vindt om af en toe naast het bassen ook de tweede zang voor zijn rekening te nemen. Het super gevoelige Bluest Blues zorgt voor de nodige traantjes, maar daarna is het weer terug in de werkelijkheid met de razendsnelle uitvoering van Lazy, voordat er nog tijd over is voor nog een nummer en drie toegiften!

Het was een heerlijke zaterdagmiddag als mooie opstap naar een prima weekend met veel muziek.

Website Guy Smeets Band
zie voor alle foto’s album GS2014