An Evening With Gov't Mule

An Evening With Gov't Mule

Gov’t Mule
TivoliVredenburg, Utrecht
30 juni 2018

An Evening With Gov’t Mule – Southern Rock & Blues pur sang….

De Amerikaanse band Gov’t Mule maakt southern rock met de spirit van de jaren zeventig. Niet zo vreemd, want frontman Warren Haynes speelde jarenlang in de legendarische Allman Brothers Band. De band heeft een waanzinnige live reputatie, hun lang uitgesponnen jams zijn het handelsmerk van de band. In 2017 verscheen de Mule’s meest recente studio album ‘Revolution Come… Revolution Go‘, de elfde in hun ruim vierentwintigjarige carrière!

Hun, voor nu hele korte, Europese tour is gisteren begonnen bij onze oosterburen in Torgau en vandaag doet de Amerikaanse jamband Gov’t Mule Nederland aan. Vanavond staan de mannen op het podium van de Grote Zaal van TivoliVredenburg in domstad Utrecht. Zondag staat het Ramblin Man Fair festival in Maidstone UK op het programma maar daarna gaat de band weer richting States voor een uitgebreide zomertour. Tussendoor zijn ze nog even terug voor het Notodden Blues Festival in Noorwegen in augustus.

Tekst: Nineke Loedeman / Foto’s: Marco van Rooijen. Bekijk alle foto’s in het fotoalbum An Evening With Gov’t Mule. (Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Bij aankomst in Tivoli heeft er zich al een lange rij wachtende mensen gevormd in de foyer. De zaal is nog niet open, de band arriveerde pas laat deze middag en de soundcheck is nog in volle gang. Als de deuren zich uiteindelijk openen zoekt menigeen vlot een mooi plekkie uit. De Grote Zaal heeft zowel zit-als staanplaatsen en het publiek, bestaande uit jonge en oude(re) liefhebbers, lijkt in eerste instantie gekozen te hebben voor de fijn zittende stoelen.

An Evening With Gov't Mule

De Mule vierde in 2016 hun 20 jarig jubileum en wordt gezien als de ultieme live band die kan putten uit een mega groot eigen repertoire en die ook een cover niet schuwt. En geen show is hetzelfde! Voor zover ik weet heeft de band de laatste jaren praktisch nooit een support act en even na achten dimmen de lichten en een soort van Revolution intro, met allerlei politieke quotes en dito muzikale snippets, schalt uit de speakers. De band loopt het podium op: zanger en gitarist Warren Haynes, drummer Matt Abts, bassist Jorgen Carlsson en toetsenist Danny Louis lijken er helemaal klaar voor.

Met Hammer And Nails (The Deep End Vol.2) trapt de band de eerste set van vanavond af. We worden direct al getrakteerd op het eerste staaltje van uitstekend slide gitaarspel en na Warren’s vaste welkomstwoorden How Ya Doin’, gaat ook de tweede song, een megalange uitvoering van Thorazine Shuffle erin als zoete koek.

Op de reggaetonen van Banks Of The Deep End zit de groove er goed in en komt naar mijn gevoel alles lekker op gang.

An Evening With Gov't Mule

Frontman Warren Haynes is niet alleen een magistrale gitarist maar is daarnaast ook een erg goede zanger en tekstschrijver én daarnaast een uiterst capabele bandleider. Na het stoppen bij de Allman Brothers Band enkele jaren geleden lijkt de Mule zijn hoofdproject te zijn geworden. Toch slaat hij net zo makkelijk een zijweggetje in om zijn medewerking te verlenen aan onder andere ‘goede doelen en projecten als ‘Playing For Change’ en tributeprojecten als het Little Feat eerbetoon ‘New Orleans Is Waiting For Columbus’. In 2011 alweer, formeerde hij zijn eigen Warren Haynes band (album Man In Motion!) en in 2015 toerde hij met Railroad Earth, waarmee hij het prachtige Americana album ‘Ashes & Dust‘ uitbracht. De man is simpelweg een icoon, bijna al legendarisch en zoals hij is er geen een. Een bijzondere man, deze Warren Haynes. Niet alleen een formidabel muzikant maar bovenal een prachtig mens, die altijd vriendelijk de tijd neemt voor zijn fans.

An Evening With Gov't Mule

Toegegeven, ik ben groot fan van deze creatieve bassist. Ook vanavond horen we weer eens hoe goed Jorgen Carlsson, ook al weer zo’n 10 jaar bij de band, tekeer kan gaan op zijn basgitaar. Zijn inventieve basloopjes zijn heel herkenbaar maar we weten ook dat hij zijn basgitaar met grote subtiliteit kan bespelen. Altijd een beetje half naar het publiek, half naar Haynes en Abts gericht, voert hij onverstoorbaar en stoïcijns, maar altijd met passie, zijn taak uit. En dat is iets waar hij uitermate goed in is. Puur genieten om deze kunstenaar aan het werk te zien.

An Evening With Gov't Mule

Danny Louis zit altijd ingebouwd tussen zijn toetseninstrumentarium. De altijd goedgemutste (letterlijk) Danny weet als geen ander op verfijnde wijze zijn muzikale input, of het nou via zijn toetsen, gitaar of trombone is, toe te voegen en zo het Mule geluid sterk te bepalen. Drummer Matt Abts zit wat laag en verscholen achter zijn kit en zet met Jorgen de basis lijnen uit waaromheen Warren en Danny hun muzikale web spinnen. Zijn drumwerk is altijd krachtig en superstrak, vandaag is het niet anders.

An Evening With Gov't Mule

An Evening With Gov't Mule

Het lijkt dan misschien alsof er vier individuen op een podium hun eigen ding staan te doen, hier staat toch echt één formatie te spelen. Vier mannen die elkaar geweldig aanvoelen, elkaar respecteren en als één geheel hun gevoel kunnen overbrengen aan het publiek, dat hier uitbundig van geniet.
Twee pittige sets vanavond met onder andere mooie hoogtepunten als Devil Likes It Slow, Forsaken Savior, de zalige Allman Brothers klassieker Dreams en het prachtige Dark Was The Night, Cold Was The Ground, waarbij Warren zijn (zeldzame) twaalfsnarige Gibson Les Paul erbij pakt. Het nummer is afkomstig van het laatste album ‘Revolution Come…Revolution Go’, een album waarop Warren, zoals eigenlijk altijd, met zijn messcherpe teksten zijn visie op de wereldpolitiek weergeeft.

An Evening With Gov't Mule

Er zijn vanavond veel instrumentale stukken te horen, met lang uitgesponnen jams en dat is waar de gemiddelde Gov’t Mule liefhebber toch voor komt. De band is vanavond in absolute bloedvorm. De sfeer is uitstekend, zowel op als voor het podium. De Mule is een stabiele band waarin ruimte is voor alle bandleden. De jazzrock sound van Devil Likes It Slow (John Scofield) staat mij persoonlijk erg aan, maar zeker ook het andere lange jamwerk doet ogen sluiten en je kunt niet meer doen dan meegaan in de flow.

An Evening With Gov't Mule

Hoewel het geluid voorin bij vlagen (te) hard en nogal breiig is, is het met name achterin de zaal goed en duidelijk te volgen. We zijn getuige van een lekker lange show die nergens doet vervelen. Het zijn de knappe tempowisselingen die het hem doen, de onverwachte wendingen in muziekkleur en geluid. De band gaat in ieder geval lekker los, net als sommige bezoekers trouwens. Feel Like Breaking Up Somebody’s Home is een favoriet en toegankelijk nummer voor velen en wordt dan ook flink meegezongen.

Het is ruim na elf uur als de avond pakkend wordt besloten met een toegift die bestaat uit Mean Mistreatin’ Mama en Gonna Send You Back To Georgia. Aan de uitbundige reacties van het publiek te horen mag deze avond zeker als geslaagd betiteld worden. Na afloop krijgen we de kans om nog even kort bij te kletsen, presentjes achter te laten en enkele items te laten signeren.
Het is een mooie avond geweest en tevreden gaan we weer op weg, terug naar het mooie Twentsche Land….

Setlist

An Evening With Gov't Mule