Gary Clark Jr.
Support: Magnus Berg
21 oktober 2024
TivoliVredenburg, Utrecht
Tekst: Jeroen Bakker | Foto’s Marco van Rooijen
Alle foto’s staan in het Fotoalbum Gary Clark Jr. + Magnus Berg
VERDEELDHEID BIJ OPTREDEN VAN GARY CLARK JR.
Hoewel zijn laatste concert op Nederlandse bodem nog van vrij recente datum is (zie concertverslag 4 juli 2024 013, Tilburg), slaagde Gary Clark Jr. er met groot gemak in om ook de Ronda in TivoliVredenburg binnen no-time uit te verkopen. De afgelopen dertien jaar is er veel gebeurd wanneer je kijkt naar de muzikale ontwikkeling van de 40-jarige Texaan. Waren het aanvankelijk de bluesfanaten die hevig opgewonden raakten van zijn gitaarcapriolen en soulvolle vocalen, tegenwoordig hebben ook de liefhebbers van hiphop, funk en R&B de muzikant in het hart gesloten. Met die diversiteit heeft Clark Jr. ook bij veel bekende collegamuzikanten de aandacht getrokken. We zagen hem opdraven bij optredens van grote acts als The Rolling Stones, Eric Clapton, John Mayer en The Roots, terwijl er in de studio werd samengewerkt met Stevie Wonder, Alicia Keys en Foo Fighters. Logisch dus dat er zich zelfs op deze maandagavond een gemêleerd publiek richting het imposante muziekcomplex begaf met als klap op de vuurpijl de verrassende entree van wel twee zeer speciale gasten die onder strenge beveiliging voor aanvang van het optreden naar binnen werden begeleid….
Terwijl MAGNUS BERG een half uur de tijd krijgt om zijn visitekaartje af te leveren als support-act, is het een deel van de bezoekers nog niet gelukt om de zaal te bereiken. Onder grote geheimzinnigheid worden afzetlinten geplaatst bij de servicebalie en is er een toenemend aantal veiligheidsmensen in de foyer waar te nemen. Voor de ingang is het geflits te zien van fotografen en zien we kort daarna de Utrechtse burgemeester gevolgd door koningin Máxima en prinses Beatrix voorlangs passeren. In tegenstelling tot voormalige president Barack Obama die indertijd op het Witte Huis de rode loper uitrolde voor Gary Clark Jr., kiezen deze dames ervoor om de koninklijke oortjes niet bloot te stellen aan het gitaargeweld in de Ronda maar zich te laten vermaken tijdens een optreden van het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir in de Grote Zaal waar de oprichter, te weten Ton Koopman, zijn tachtigste verjaardag viert.
Magnus Berg heeft naar verluidt zijn snaren kapot gespeeld tijdens de presentatie van het materiaal dat op zijn binnenkort te verschijnen nieuwe album te vinden is. De serie optredens in de UK en in enkele Europese landen vormt een goede gelegenheid om zich voor te stellen aan een groot publiek. De tour als support-act betekent voor hem vrijwel overal spelen voor een uitverkochte zaal en daarmee dus op bescheiden wijze werken aan naamsbekendheid. We zullen hem in de toekomst vaker tegenkomen.
Vanavond draait het om de man die dit voorjaar zijn vierde nieuwe studioalbum ‘JPEG RAW‘ presenteerde en daarmee de wereld over toerde om uiteindelijk in Utrecht te belanden voor een bijna tweeënhalf uur durende show. Het werd een optreden waarin Gary Clark Jr. meerdere facetten van zijn muzikale ontwikkeling tentoonstelde en dat bleek niet voor iedere bezoeker even gemakkelijk te verteren. De man die met zijn eerste album en optredens in Nederland de harten van veel bluesliefhebbers wist te veroveren is namelijk druk bezig geweest om zijn muzikale horizon te verbreden en dat is duidelijk verder gegaan dan de blues alleen. Gary Clark Jr. interpreteert op zijn eigen wijze en laat daarin zijn liefde voor soul, hiphop, jazz en country spreken. Wanneer het door James Brown gezongen funky intro van ‘Turn It Up Give It Shrooms’ klinkt en het nieuwe ‘Maktub’ wordt ingezet zie je zowel gefronste wenkbrauwen als geïnteresseerde blikken in de zaal. De Afrikaanse percussie en bijpassende vocale klanken, “Time for a new revolution, Yeah!”, aldus de zanger, zeggen iets over de experimentele kant die hij heeft opgezocht maar tegelijkertijd is het niets anders dan Afrikaanse blues. Er wordt niet alleen een tapijt gelegd van sfeervolle klanken, het is een lange loper die vanavond wordt uitgerold waarin de band op subtiele wijze breed uitwaaiert naar alle windstreken. De country uit de zuidelijke staten, inheemse ritmische klanken, maar ook Latin-invloeden komen allemaal voorbij in een set die uit zijn voegen barst van diversiteit. Nieuwe muzikale grenzen worden gedefinieerd maar ook overschreden. Iets gemakkelijker wordt het als het stampende ‘Ain’t Messin’ Round’ voorbij komt dat toch altijd iets weg heeft van ‘Are You Gonna Go My Way’, de grote hit van Lenny Kravitz. Het opzwepende bas- en drumwerk in combinatie met de vingervlugge en vooral soepele gitaarsolo’s van King Zapata en Clark Jr. maken veel enthousiasme los. Het publiek heeft er duidelijk zin in en de waardering van de band is overduidelijk. Clark Jr. bedankt het publiek voor de waardering en vooral de energie die hem zoals altijd inspireert. “Ik heb mij vaak afgevraagd of het verstandig is om ze mee te nemen, soms haat ik ze maar ik houd ook zielsveel van ze”, hij moet er zelf ook om lachen wanneer hij zijn zussen die de achtergrondkoortjes verzorgen, voorstelt.. Stiekem is hij ook best wel trots en het lijkt af en toe ook oprecht een gezellig familie-uitje te zijn.
Toch valt er niet te ontkomen aan de verdeeldheid in de zaal wanneer je zoveel stijlen tegelijk op het publiek loslaat. Evenals de vorige ontmoeting in Nederland is er ook nu enige ongemak waar te nemen. Toch is dat ineens weer verdwenen als het machtige intro van ‘When My Train Pulls In’ door de zaal klinkt. De band lijkt uiterst comfortabel, zelfs wanneer de gitaarsolo alle kanten dreigt uit te vliegen. “We’ll I’m ready now when my train pulls in” waarna de ronkende gitaren de flessen bij de bar doen trillen. Dit is precies waarvoor de oudere fans zijn gekomen en hoe fijn dan wanneer deze ‘nieuwe’ blues-klassieker bijna de tien minuten grens aantikt. Dat er ook een samenwerking heeft plaatsgevonden met de grote Stevie Wonder is natuurlijk hartstikke leuk maar hier lijkt niemand daadwerkelijk op ‘What About The Children’ te wachten ofschoon het toch wel tot één van de betere composities behoort die er het afgelopen decennium uit de koker van de beroemde multi-instrumentalist is gekomen. Wanneer vervolgens de krachtige riffs van ‘Bright Lights’ klinken zijn er uitsluitend blije gezichten te zien. Weinigen konden zich tien jaar geleden voorstellen met wat voor gemak deze getalenteerde gast ooit een grote zaal als deze hier vanavond zou uitverkopen. De set wordt nog lekker lang uitgerekt en voor diegenen die Magnus Berg aan het begin van de avond hebben moeten missen is het heugelijke feit dat hij nog een keer mag komen opdraven om samen met de hoofd-act zijn gitaarkunsten te tonen tijdens Albert Collins’ If Trouble Was Money’.
Gary Clark Jr. en zijn fantastische band zijn er dan uiteindelijk toch weer in geslaagd om iedereen met een tevreden gevoel naar huis te sturen. Het was weer een interessante avond…
We horen graag je mening! Voeg reactie toe