North Mississippi Allstars

North Mississippi Allstars
Roepaen, Ottersum
19 Oktober 2013

Tekst: Nineke Loedeman/ Foto’s: Marco van Rooijen
Meer foto’s, zie fotoalbum North Mississippi Allstars Roepaen

Op 20 autominuten onder Nijmegen is het voormalige kloostercomplex ‘Landgoed Roepaen’ te vinden, gelegen op een bosperceel van 5 hectare. Het indrukwekkende gebouw ligt direct aan de weg van Ottersum naar Kleve, Duitsland. Het prachtige interieur roept een intense, enigszins gemengde sfeer op. Aan de ene kant bijzonder sereen en aan de andere kant voelt het helemaal als een culturele ontmoetingsplek voor alle mogelijke stijlen van muziek. Het is niet voor niets dat Roepaen het ‘Paradiso van het Oosten’ wordt genoemd.

Vanavond zijn we in deze prachtige venue voor een concert van de North Mississippi Allstars, tijdens hun uitgebreide Europese Tour die hen, naast Nederland, o.a. in Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië en België brengt. September 2013 hebben de broertjes Cody en Luther Dickinson hun zevende studioalbum ‘World Boogie Is Coming’ uitgebracht. Eén van de gastspelers op dat album is Steve Lightnin’ Malcolm, en hij is mee deze tour als bassist/gitarist én voorprogramma.

De zaal is al bomvol als klokslag 20.30 uur Lightnin’ Malcolm wordt aangekondigd. Hij zal ongeveer een half uur spelen om, na een kwartiertje ombouwen, opnieuw het podium te beklimmen met de gebroeders Dickinson. De goedgebekte en goedlachse Lightnin’ neemt met z’n gitaar plaats achter een simpel drumkitje, en begeleidt zichzelf zo op doeltreffende wijze.

North Mississippi Allstars

Hij vertelt dat hij zijn tweede album Rough Out There net heeft uitgebracht, en speelt daar vanavond verscheidene nummers van. De man zet hier een geweldige performance neer, speelt stompin’ Mississippi Juke Joint Blues, puur en eerlijk. Z’n stem is ietwat hees, maar oh zo verschrikkelijk intens. Het wordt warmer en warmer in de zaal, Malcolm gooit zijn hele hebben en houden in dit (veel te korte) optreden.

Na een prachtig My Lifes A Wreck, brengt hij op verzoek het nummer So Much Trouble. Dit nummer, welke ook op Rough Out There staat, heeft hij vorig jaar ook opgenomen voor en met Ian Siegal voor diens album Candy Store Kid. Zoals hij het vanavond zelf speelt, klinkt het bijna nog puurder. Hij speelt heerlijk gitaar, met zowel de lead-, rhythm- en baslijnen. Hij doet het allemaal zelf, is z’n eigen ritmesectie. Ik hou wel van one-man-bands eerlijk gezegd. Opvallend is z’n kleding: overal staat zijn naam en/of handelsmerk op. Een M met een bliksemschicht er door heen. Ook zijn gitaarstrap heeft zo’n schicht erop. En terecht: Malcolm is een krachtige bliksemschicht waartegen je je niet kunt beveiligen.

Voor afsluiter Stomp Yo Feet, Clap Your Hands vraagt hij het publiek om mee te klappen, zingen en stampen. Dat laat men zich geen tweede maal zeggen, iedereen is dolenthousiast. Wat een indruk laat deze man hier achter.

North Mississippi Allstars

Als na een krap kwartiertje ombouwen de NMA op het podium klaarstaat om te beginnen, is de menigte als aardig opgewarmd. Cody zit achter zijn drumstel en Luther controleert zijn verzameling Gibson gitaren nog even. Malcolm heeft zijn basgitaar omgehangen, ze staan te trappelem om te beginnen.

Opener My Babe wordt er direct vol ingegooid, compleet met grote trommels en sterke meerstemmige zang. De toon is hiermee gezet, en er is gewoon geen tijd om even bij te komen. Worden er natuurlijk vooral nummers van World Boogie Is Coming gespeeld, er gelukkig ook genoeg ruimte voor “ oudjes” als Shake (Yo Mama) en Po Black Maddie. Onvervalste “Songs From The South“, met die kenmerkende, soort van hypnotiserende trance-blues, drones. Lange nummers, met doordenderende ritmes, machtig slide- en fingerpicking gitaarwerk en indringende zang. Opzwepend en gaaf om te zien, is altijd Rollin’n Tumblin, waarbij Luther zijn tweesnarige coffee-can gitaar bespeelt en bezingt. Deze snaren-virtuoos speelt zó fenomenaal en natuurlijk, daar kun je uren naar luisteren en kijken.

North Mississippi Allstars

North Mississippi Allstars

Het plezier straalt ervan af bij deze mannen, ze gaan hier voor de volle 100 %. Hun energie vloeit over in het publiek, iedereen móet die Mississippi Delta Vibe wel voelen. Een beetje sinister geluid, donker maar oh zo intens, is dit die Boogie ?

Drie multi-instrumentalisten staan hier, er wordt supermakkelijk geswitched van zang, gitaar, bas, drums en keyboards, zonder ergens iets te kort te doen. Cody komt graag vanachter het drumstel vandaan om zijn geweldige show neer te zetten met z’n elektrische wasbord, genaamd Woogie Board. Dat doet ook echt die naam eer aan: Boogie is het toverwoord vanavond. We horen het in verschillende uitvoeringen terug. Het nummer Back Back Train wordt onversterkt en bijna psychedelisch gebracht. Hoogtepunt van de avond als Cody zijn masker opzet, en met een omgehangen trommel de aanzet geeft tot een gezamenlijke optocht door het publiek. Gedrieën voorzien van trommels, zingen en trommelen ze door het uitzinnige publiek, en maar met moeite kunnen ze zich een weg erdoor banen. Een zeer jeugdige duitse gast krijgt van Luther de paukenstokken in de handen gedrukt en mag meeslaan. Heel indrukwekkend.

North Mississippi Allstars

North Mississippi Allstars

Het is inmiddels stomend heet in de Roepaen, maar niemand heeft er last van. De sfeer is geweldig, de band gaat maar door als een stoomlocomotief. Het zweet gutst de mannen van het hoofd en sijpelt door de kleding, maar nergens wordt er gas teruggenomen. Sterker nog, het tempo wordt alleen maar opgeschroefd. Na het laatste nummer komt de band terug met een toegift van nog eens drie nummers, waaronder het prachtige Jumper On The Line. Tenslotte brengt ML ( Goin Home) ons, na twee uur intens genieten, weer met beide benen op de grond.

Na afloop is het druk aan de merchandise stand, waar in eerste instantie Malcolm in onvervalst Mississippi dialect iedereen te woord staat. Ik kan nog nét de hand leggen op de vinyl uitvoering van WBIC, uitgerust met een prachtig fotoboekje, enkele bonustracks en een singletje. Uiteraard gesigneerd door deze topband, die na Nederland op weg gaat naar Groot-Brittannië voor het vervolg van hun tour .

Is naar mijn idee dit laatste album al grensverleggend goed, een live optreden van de NMA is een ervaring op zich. Wat een spektakel om mee te maken: ritmes, gitaren, trommels en intensieve vocalen…daar draait het allemaal om. Als ik later zeer voldaan naar huis rijd, klinken de woorden van wijlen Jim Dickinson nog lang na in mijn hoofd: World Boogie Is Coming…

Lees hier het interview/albumrecensie met/van de North Mississippi Allstars

North Mississippi Allstars

North Mississippi Allstars