Erja Lyytinen
NiXPodium, Enschede
8 Februari 2013
Foto’s: de Pul, Uden 6 Februari 2013.

Tekst en video: Nineke Loedeman / Foto’s: Marco van Rooijen
Meer foto’s zie fotoalbum

Erja Lyytinen, de “Blues Queen uit Finland” wordt ze genoemd. Vorige maand, Januari 2013, vierde ze de release van haar vijfde soloalbum Forbidden Fruit. Aansluitend begon ze aan haar immense tour, beginnend in Engeland en vanavond hier, Live @ The Nix, is ze voor haar tweede Nederlandse gig, om daarna haar uitgebreide tour te vervolgen door thuisland Finland. Al gedurende 10 jaar weet deze dame de kost te verdienen met haar uitzonderlijke slide-gitaarspel, waarbij ze net zo makkelijk de elektrische gitaar bespeelt als de dobro.

Het is goed druk in de NiX, waar het zoals altijd bijzonder gezellig is, en mensen zijn van heinde en ver gekomen om Erja te horen én te zien! Het is inmiddels drie jaar geleden dat ze hier voor het laatst was, en ze bewaart goede herinneringen aan haar optreden van toen. Haar Engels is prettig, en het Scandinavische accent klinkt er koket in door. Na een rustige intro komt deze kleine kittige gitariste het podium op: gekleed in strakke broek, op high heels en met een grote warme glimlach. Menig mannenhart begint sneller te kloppen heb ik het idee…

Mississippi Callin’, van haar album Dreamland Blues, is een fijne opener. De band brengt een bijzonder afwisselende set, met nummers van voorgaande albums, zoals de prachtige blues ballad Grip of the Blues ( Songs from The Road, 2011) en van het laatste album, het mooie Things about Coming.

Erja Lyytinen

Erja heeft haar prachtige collectie gitaren op het podium uitgestald, en wisselt ze voortdurend af. Ik heb er geen verstand van, maar ik kijk toch wel graag naar die mooie, glimmende gitaarbodies. Of het nu elektrisch is, met of zonder slide, of op een prachtige dobro, deze dame weet hoe ze haar gitaar moet beroeren. Technisch indrukwekkend, en het lijkt haar gemakkelijk af te gaan.

Haar band, met wie ze ook haar laatste album heeft opgenomen, bestaat uit Davide Floreno op gitaar, Miri Miettinen op drums en Roger Inniss op de (zes-snarige) bas. Stuk voor stuk goede en ervaren muzikanten, die naast het vakkundig begeleiden van Erja, toch ook wat ruimte krijgen om hun eigen ding te doen. Wel iets te weinig naar mijn smaak, ik had bijvoorbeeld graag een wat uitgebreidere drum- en bassolo gehoord, want dat klonk echt heel erg lekker. Maar te kort dus.

Het prachtige Change Of Season, van Forbidden Fruit wordt goed ontvangen door het enthousiaste publiek. Ondanks Erja’s uitnodiging om actief te slowbluesen blijft de dansvloer toch leeg. Maar even later stroomt die vloer wel vol, als de nummers vlotter en funkier worden, om daarna gewoon over te gaan in stevige rocksongs. Whisky Days, opgedragen aan de twee aanwezige Chris-sen, wordt luidkeels meegezongen, en het publiek, toch zo’n 60 – 70 man, reageert uitgelaten. De sfeer is ronduit super. Eén van haar favoriete covers, Dust My Broom, wordt de NiX nog even uitgebreid ingeslingerd: het publiek is er gek op. Na All Out Water is het gedaan met de pret, en verlaat de band het podium, om terug te komen voor de toegift, die Erja opdraagt aan “een heerlijk publiek “: Soul Of A Man, langzaam beginnend maar daarna lekker rockend met een vette slide. Hoewel nergens echt spannend, was dit toch wel een heel aangenaam optreden van deze Finse Blues Queen.

Erja Lyytinen

Na afloop vraag ik Erja hoe haar tour tot nu toe verloopt. “ We zijn begonnen in Engeland en daar was het ronduit geweldig. Overal werden we goed ontvangen, door vreselijk aardig, betrokken en enthousiast publiek. We hebben in zowel kleine clubs, als in grote zalen (voor 2000 man) gespeeld, echt super leuk!“.  Nadat de Nederlandse tour die ze met Oli Brown zou doen werd afgeblazen, ontstond er gelukkig toch nog een nieuwe mogelijkheid om te spelen in ons land, iets waar ze uiteraard erg blij mee was! Morgen gaat ze terug naar Finland, en vervolgt de Forbidden Fruit– tour voor haar grote schare fans “back home”.

Meer foto’s zie fotoalbum