DVL - photo by Nineke Loedeman 1 (7)

DVL: een ode aan Lester Butler & The Red Devils.
NiXenMeeR, Enschede
5 september 2016

DVL is een gelegenheidsband met de in Austin Texas wonende multi-instrumentalist en bluesgrootheid Guy Forsyth en de Engelse blues gitaristen Jon Amor en Robin Davey en drummer ‘King of Shuffle’ Mark Barrett, de laatste drie welbekend als leden van The Hoax. Gezamenlijk brengt dit kwartet, gecompleteerd met Dave Doherty op basgitaar, een ode aan de helaas veel te vroeg overleden Amerikaanse blueszanger en mondharpspeler Lester Butler en zijn band The Red Devils.

Het plan ontstond na een korte oefensessie in de kleedkamer tijdens het Bluesrock festival Tegelen in 2013, waar Guy Forsyth zich op het podium bij The Hoax voegde, om ‘Going to the Church‘ van The Red Devils te spelen. Het enthousiasme sprong van zowel de band als het publiek af en het idee voor een Lester Butler en Red Devils Tribute Band was geboren.

Tekst en foto’s Nineke Loedeman / Video’s: Art Visuals

DVL heeft maar gelijk maar een flinke tour aangekondigd waarvan de aftrap op 31 augustus in het Britse Southampton was. De terugkeer naar het podium van Bluesrock Tegelen was afgelopen zaterdag een groot succes en de heren hebben er zichtbaar zin in! Vanavond staan ze op het uiterst gezellige NiXenMeeR podium in Enschede, waar ze het hele album King King van The Red Devils zullen spelen! Een unieke gebeurtenis tijdens deze tour. Zoals vele artiesten en bezoekers kunnen beamen, leent de bijzondere en intieme atmosfeer van de NiXenMeeR zich uitstekend voor een doel als dit.

DVL - photo by Nineke Loedeman 1

DVL - photo by Nineke Loedeman 1 (3)

Vlak voor 21.00 uur loopt het vijftal het podium op waarna ze de eerste set aftrappen met een energiek Automatic, gevolgd door een stampende Goin’ To The Church, het nummer waar het drie jaar geleden allemaal mee is begonnen, daar in Tegelen. Het album ‘King King’ uit 1992 wordt, geheel in oorspronkelijke volgorde, met het grootste gemak en met vooral veel passie over het enthousiaste publiek gestort dat, onder zachte aandrang van Guy, steeds meer de dansvloer gebruikt daar waar het voor bestemd is: dansen!

De volle en praktisch uitverkochte NiXenMeeR trilt steeds meer op haar grondvesten en de temperatuur loopt alsmaar op. Guy Forsyth is een uiterst charismatische performer en neemt de rol van bandleider met het grootste gemak op zich. Zijn harpspel is fenomenaal en zijn stem indrukwekkend. Beide gitaristen Robin Davey en Jon Amor zetten een prima basis neer voor Guy en volgen diens aanwijzingen perfect op. Natuurlijk ontbreken enkele zinderende gitaarsolo’s niet, iets waar ik persoonlijk geen genoeg van kan krijgen. Maar te veel uitgesproken gitaarwerk past nu eenmaal wat minder in de muziek van The Red Devils waar harpsolo’s de boventoon voeren.

DVL - photo by Nineke Loedeman 1 (11)

DVL - photo by Nineke Loedeman 1 (6)

Bassist Dave Doherty gaat volledig op in zijn spel en laat vanavond zien een uitstekende fundering te kunnen leggen samen met ‘King Of Shuffle’ Mark Barrett, die het vanachter zijn drumkit allemaal strak beheerst. Deze band staat als een huis, dat is wel zeker en de interactie tussen de bandleden is mooi om te zien. Het ronkt, grooved, stampt en dampt.

DVL - photo by Nineke Loedeman 1 (9)

DVL - photo by Nineke Loedeman 1 (14)

Na een korte (uitblaas) pauze vervolgt de band met de tweede set die spontaan zal worden gespeeld, dus zonder setlist. Veel door The Red Devils gespeelde songs komen voorbij, onder andere Mr. Highway Man, een spetterend I Was Wrong en een prachtig uitgevoerde XL uitvoering van Bo Diddley’s Who Do You Love. Er lijkt maar geen eind aan dit nummer te komen. Het publiek geniet de hele avond met volle teugen. Na twee toegift nummers valt het doek toch echt maar wat een avond, wat een intensiteit, wat een energie hier vanavond! Dit vijftal zet een, meer dan uitstekende, tribute aan Lester Butler & The Red Devils neer. Diens muziek is en blijft onvergetelijk en is voor veel bluesartiesten een bron van inspiratie geweest.

DVL - photo by Nineke Loedeman NiXenMeeR-1

DVL - photo by Nineke Loedeman 1 (13)

DVL - photo by Nineke Loedeman 1 (2)