Doug Macleod

Verslag en foto’s: Bert Lek

Na bijna 20 jaar, MacLeod (68) was al eerder in het toenmalige Opus 5 gebouw in 1993 en 1995, is hij weer terug voor een vol huis. Alleen de bestuursleden van de organiserende stichting Betuws Blues & Jazzpromotie waren toen bij beide concerten aanwezig.

Na de eerste set van 45 minuten heeft MacLeod de “nieuwkomers” ook overtuigd van zijn niet geringe kunnen op de gitaar en zijn prachtige zangkwaliteiten. Voeg daaraan toe zijn mooie verhalen over zijn leven; als marinier, die vier jaar gediend heeft in het leger, zijn scherpe kijk op het dagelijkse (liefdes)leven en dan krijg je o.a. “Black Night” en “Big City Woman” voorgeschoteld en voor je het weet is de eerste set achter de rug en tijd voor de world famous bitter balls.
Daarna krijgt MacLeod de vrije hand hoe laat hij het maakt deze avond voor een super luisterend publiek. Op speciaal verzoek speelt hij “Home Cooking” met de nodige hilariteit. Via een zijspoor komt hij ineens bij John Lee Hooker in de tijd voor de cd en het kasnummer “The Healer”. MacLeod en Hooker treden beiden op in een café voor een man of dertig. Hooker pikt een song (“Some Old Blues Song”) van MacLeod op. Dat nummer zingt MacLeod in op een bandje en stuurt hij naar de Hook. Er gaat een tijd voorbij en hoort niks van hem. Vervolgens biedt MacLeod het aan Albert Collins aan, die het wel opneemt en uitbrengt. Jaren later ontmoet MacLeod Hooker weer en vraagt aan hem, waarom hij er niets mee gedaan heeft. Hooker, die stottert, zegt tegen hem “te veel woorden”.

Vervolgens zet MacLeod “Some Old Blues Song” in onder luid applaus van het publiek. Na anderhalf uur is het voor singer/songwriter MacLeod, zoals hij zich noemt, afgelopen. Niemand uit het publiek heeft er vijftig euro voor over gehad om Sweet Home Chicago te horen. Gelukkig maar, want dit nummer past niet bij deze avond.

Doug Macleod-04843

Doug MacLeod is deze weken nog te zien:

13 apr Hoorn – A Small Town Music Walk