dirty york1

Dirty York
NiX Podium, Enschede
15 Mei 2013

Tekst en foto’s: Herbert Schluter

In maart kwam hun nieuwste album ‘Feed the Fiction’ uit en dat bracht de mannen van Dirty York van hun thuisbasis Melbourne Australia naar Europa. De maanden mei en juni zijn gereserveerd voor een dikke 30 optredens waarvan precies één in Nederland en ik ben chauvinistisch genoeg om te zeggen dat dat plaatsvond in ‘ons’ NiX Podium in Enschede.

Het werden twee sets waarbij werd afgetrapt met ‘All my friends look like Jesus’ wat afkomstig is van hun eerste album ‘Waiting on St. George’. Daarna werd snel overgeschakeld naar het nieuwe album en hoorden we mijn favoriet van dit schijfje ‘Stitches in my pocket’ gevolgd door ‘Sweet Sensations’. Het optreden bestond uit een uitgebalanceerde mix van liedjes van de drie albums die deze band heeft uitgebracht en ik moet zeggen: het klonk als een klok! Shaun Brown heeft als leadsinger uiteraard de meeste ogen op zich gericht, maar de boomlange gitarist Benny James Pertzel trekt ook veel bekijks als hij wijdbeens zijn gitaar staat te wurgen. Aan de andere kant van het podium staat Luke Teys eveneens met een gitaar en hoewel iets minder lang dan z’n collega doet zijn gitaarspel er zeker niet voor onder. Achter de drumkit zit Brett Wolfenden die een bijzonder goeie imitatie van Ringo Starr weggeeft. Hij heeft er zichtbaar lol in en zit regelmatig gekke bekken uit te wisselen met bassist Justin Rudge die op zijn beurt een ‘striking resemblance’ vertoont met Dave Grohl. Ook hij laat gaandeweg het concert de teugels vieren en stapt regelmatig naar voren om met overgave te bassen naast Luke.

dirty york

Het is het begin van de Europese tour dus Dirty York zet een steengoeie en energieke set neer en dat het dan lastig is om ze te fotograferen, ach… dat mag de pret dan even niet drukken, het plezier en de energie is zowel op het podium als ervoor gewoon tastbaar en daar gaat het tenslotte om. De tweede set werd afgesloten met ‘Speechless’ waarna de mannen met een dankbare grijns het podium verlieten, maar ze werden snel weer on stage gejoeld door het publiek voor een toegift. Maar dat was niet genoeg, er moest nóg een toegift worden gespeeld en met ‘Born with a broken heart’ van hun tweede album ‘Say Goodbye to Diamonds’ kwam er helaas veel te vroeg een eind aan een geweldig optreden.

Wil je ze alsnog graag zien? Dat kan, meer dan de helft van de optredens doen de heren van eind mei tot begin juni in Spanje waar ze inmiddels een formidabele reputatie als live-band hebben. Maar wat mij betreft zijn ze de goeie weg ingeslagen om zeker zo’n reputatie in Nederland op te bouwen. Nou maar wachten tot ze weer terugkomen – dan sta ik zeker weer vooraan!

8